به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اراک تشکیل شد، افزود: اگر برجام نبود، هم اینک تنها قادر به فروش 200 هزار بشکه نفت خام بودیم و درآمد حاصل از فروش نفت نیز کفاف تامین یک پنجم حقوق کارمندان دولت را نمی داد.
وی بیان کرد: بسیاری از ظرفیت های بکر فرهنگی، تاریخی و میراث ارزشمند فرهنگی استان مرکزی استان از منظر مردم به ویژه نسل جوان مغفول مانده است.
زمانی قمی ادامه داد: احیاء بازار کهن شهر اراک و معرفی برجستگی های ارزشمند آن از طریق پیگیری ثبت جهانی در دستور کار قرار دارد که امید است این مهم در پنج سال آینده به منصه ظهور برسد.
وی با بیان اینکه باید با احیاء ارزشها و معرفی مفاخر به جامعه دین خود را نسبت به فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی ادا کنیم، بیان کرد: مرمت و بازسازی زادگاه امیر کبیر در روستای هزاوه از بخش مرکزی اراک و مقبره پروفسور حسابی پدر علم فیزک در تفرش آغاز در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار استان مرکزی ظرفیت های گردشگری این استان را نیز در نوع خود منحصر به فرد دانست و گفت: غار چال نخجیر دلیجان، سرچشمه و آبگرم محلات، بیت تاریخی امام راحل در خمین از مهمترین ظرفیت های گردشگری این استان است که در صورت معرفی به جامعه می توان از این ظرفیت ها در راستای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان استفاده کرد.
وی گفت: استان مرکزی از ظرفیت های چشمگیری نیز در بخش های تولید و کشاورزی برخوردار است به طوری که وجود 2 هزار 800 کارخانه تولیدی، این استان را به عنوان قطب چهارم صنعت کشور معرفی کرده است.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی تراز مثبت تجاری و افزایش صادرات غیر نفتی در استان مرکزی را نوید بخش رخدادها و اتفاقات ارزشمندی در آینده دانست و گفت: بیش از 151 واحد تولیدی و صنعتی استان مرکزی با اعطاء تسهیلات رونق تولید به چرخه حیات اقتصادی بازگشتند.
وی افزود: در 9 ماه نخست امسال، 179 میلیارد دلار واردات و بیش از 430 میلیون دلار صادرات در استان مرکزی به ثبت رسیده که عمده کالاهای وارداتی مربوط به تامین کالاهای سرمایه ای و خطوط تولید است.
استاندار مرکزیدر بخشی از سخنانش افزود: مرز تخریب با نقد منصفانه فاصله دارد و در کنار کاستی ها باید به نقاط قوت و دستاوردهای ارزشمند خادمان ملت نیز توجه داشت.
زمانی قمی بیان کرد: 244 روستای این استان در دولت یازدهم گازرسانی شدند و مجموع روستاهای آبرسانی شده 809 روستاست.
زمانی قمی با اشاره به آغاز دهه مبارک فجر، تصریح کرد: ایام الله فجر ،موعد پیروزی اخلاق بر بداخلاقی و غلبه اراده مردم بر استبداد و خودکامگی است.
وی ادامه داد: برگزاری جشن های پیروزی انقلاب اسلامی در جای جای استان مرکزی ضروری است.
استاندار مرکزی بیان کرد: باید پاسدار اهداف بزرگ انقلاب بود و پیروزی انقلاب اسلامی در یک کلام اراده مردم را در کنار دین و مبانی دینی حاکم کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: 20 درصد مفاخر کشور مربوط به استان مرکزی است.
سید مهدی مقدسی بیان کرد: استان مرکزی به عنوان یکی از استان های با سبقه کهن، دیار دلیرمردان و شیر زنان تاریخ ساز کشور است.
وی ادامه داد: ظرفیت های بکر گردشگری، صنایع دستی و میراث گرانبهای فرهنگی این استان، مزیت ارزشمندی برای رونق اقتصادی است.
مقدسی تصریح کرد: قنات تاریخی ابراهیم آباد تنها یکی از جاذبه های ناب گردشگری و تاریخی این استان است که می تواند در توسعه صنعت توریسم موثر باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تخصیص اعتبار 100 میلیارد ریالی مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک مطالبه به حقی است که تحقق آن می تواند زمینه ساز احیای پیشینه تاریخی این شهر باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خواستار تخصیص اعتبارات برای مرمت بازار تاریخی اراک شد و گفت: این اثر تاریخی می تواند به عنوان نماد شهرستان اراک معرفی شود.
علی اکبر کریمی افزود: استان مرکزی ظرفیت های ارزشمندی نیز در زمینه صنایع دستی دارد که در صورت معرفی این صنعت می تواند زمینه ورود گردشگران بیشتری را به استان فراهم کند.
وی ادامه داد: 25 منقطه گردشگری در استان مرکزی به ثبت رسیده که از این تعداد تنها پنج اثر با مشارکت بخش خصوصی توسعه یافته و انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص همکاری های لازم را انجام دهد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه نیز در این نشست خواستار راه اندازی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرندیه شد و گفت: ظرفیت های گردشگری این شهرستان به دلیل دایر نبودن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مغفول مانده و بسیاری از آثار تاریخی نیز در حال تخریب است.
محمدرضا منصوری افزود: برخی افراد سودجو در نقاط مختلف شهرستان های ساوه و زرندیه اقدام به حفاری در نقاط تاریخی این شهرستان ها می کنند که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید نسبت به جلوگیری از این تخلفات تمهیدات کاربردی بیندیشد.
نماینده مردم شازند نیز در این نشست گفت: این شهرستان با میانگین بارندگی 500 میلی متر و برخورداری از دو سد کمال صالح و هندودر و همچنین سرابهای زیبا، از شهرستان های گردشگر پذیر در بخش های طبیعی است.
علی ابراهیمی افزود: در زمینه میراث فرهنگی نیز شهرستان شازند ظرفیت های بسیاری دارد که به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه در حال تخریب و نابودی است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری در سفر یک روزه به استان مرکزی ضمن شرکت در نشست شورای اداری ازبیت تاریخی امام راحل در خمین و بازار تاریخی اراک و چندین ظرفیت گردشگری استان مرکزی بازدید کرد و قرار است با سمن ها و فعالان صنعت گردشگری نشست داشته باشد و پس از آن نیز از ظرفیت های شهرستان ساوه دیدن کند.
3017/6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.