به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور عصر روز پنجشنبه در نشست با تشکل های مردم نهاد استان مرکزی افزود: سمن ها به عنوان مجموعه ای از نیروی انسانی قوی و سرمایه اجتماعی مطلوب می توانند در کنار دولت اثربخشی قابل توجهی را به انجام برسانند و باید از این توان در برنامه ریزی ها نهایت بهره برده شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جایگاه سمن ها به عنوان سرمایه اجتماعی باید به خوبی در کشور تبیین شود تا بتوان از ظرفیت آن ها در سیاست گذاری ها و تصمیم سازیها بهره مند شد.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم از ابتدای استقرار خود بر اثربخشی سازمان های مردم در امور تاکید داشته است و امروز این توجه در حال تحقق است به طوری که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در صدد واگذاری مسئولیت ها به سازمان های مردم نهاد هستیم.
احمدی پور عنوان کرد: توان و ساختار دولت اجازه انجام همه ماموریت هارا نمی دهند به همین دلیل بایداز پتانسیل سمن ها در عرصه های مختلف بهره مند شد.
وی گفت: سمن ها ناظران نیزبین و دیدبان اصلی عملکرد دولت است چراکه با حساسیت بالای خود در کلیه عرصه ها حاضر و مسائل را رصد می کند که این امر ناشی از پویایی ذاتی تشکل های مردمی است و باید ضمن اجرای قانون و هماهنگی با همه قوا نگاهی به تاثیرات مثبت و توانمندی سمن ها به عنوان ناظر بر عملکرد بخش دولتی داشت.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: این نشست انعکاس هماهنگی سمن های استان مرکزی بود که نقطه قوت این فعالان مردمی به شمار می رود و می بایست هماهنگی و هم افزایی در این حوزه روز به روز افزایش یابد.
وی گفت: عناوین متفاوتی همچون سرزمین آفتاب، مهد مفاخر ایران برای استان مرکزی مطرح است و سمن ها نیز باید وانبا عنوان مناسبی حضور و اقتدارشان در راهبری مسائل استانی را تثبیت کنند و به طور قطع این نامگذاری باعث می شود که کلیه امور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی با این عنوان انجام شود.
احمدی پور با اشاره به سال 2017 که عنوان گردشگری پایدار را یدک می کشد، افزود: بسیاری از کشورها به منظور نمایش پتانسیل های گردشگری وارد میدان شده اند تا ظرفیت های خود نشان دهند و به مقصد گردشگری دنیا بدل شوند و نیاز است ایران نیز با حجم بالای ظرفیت ها مقتدر به میدان بیاید و سمن ها در این حوزه می توانند نقش آفرینی جدی کنند.
وی اضافه کرد: سمن ها در معرفی توان گردشگری استان ها نقش تعیین کننده دارند و سازمان میراث فرهنگی پذیرای ایده ها برنامه های خلاقانه آنها در این راستا است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه به توجه به صنایع دستی کشور و قرار گرفتن آن در سبد خانواده اشاره کرد و گفت: به منظوراستفاده از صنایع دستی کشور در مصوبه ای دستگاه های اجرایی ملزم به استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایا شدند و این امر به صورت نسبی در کشور در حال انجام است.
وی عنوان کرد: در درجه بندی هتل های کشور طراحی داخلی به واسطه صنایع دستی و ساخت بازارچه صنایع دستی نقش مهمی دارد و اگر در این عرصه ضعیف عمل شود، صنایع دستی کشور به عنوان یک هنر باقی می ماند درصورتی که ظرفیت کشور در زمینه صنایع دستی بالاست و باید این ظرفیت بارور شود.
احمدی پور اضافه کرد: صنایع دستی با سرمایه اندک توان اشتغالزایی و تولید ثروت بالا دارد و باید متناسب با جایگاه آن احیا و بهره برداری شود.
وی گفت: در دولت یازدهم تا حدودی دامنه بازارهای جهانی صنایع دستی گسترش یافته است اما،پیش از آن باید حراست و باروری ظرفیت های صنایع دستی در داخل کشور رخ دهد به همین منظور تصمیم بر ایجاد زنجیره فروشگاه های صنایع دستی در استان ها گرفته شد که براساس آن در مرکز استان ها محصولات صنایع دستی عرضه می شود و در شهرستان ها نیز این کانون ها برای عرضه محصولات و هنرهای دستی روستاها کاربری دارد.
احمدی پور عنوان کرد: در تهران نیز فروشگاهی متشکل از ظرفیت های هنرهای سنتی و دستی 31 استان کشور با هدف تکمیل رنجیره فروشگاهی دایر خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: صندوق کارآفرینی امید نیز به منظور حمایت اعلام کرده است که برای ایجاد فروشگاه های صنایع دستی 150 میلیون ریال تسهیلات با سود چهار درصد پرداخت می کند که می توان از این امکانات بهره مند شد.
وی ادامه داد: اختصاص بخشی از بناهای تاریخی پس از احیا برای تبدیل شدن به خانه صنایع دستی در حوزه متقاضیان بخش خصوصی از دیگر برنامه ها است.
احمدی پور افزود: امروز در تهران تور هنر و صنایع دستی افتتاح شد و به طور رسمی کار خود را در یکی از مدارس آغاز کرد و بر همین اساس مدارس ابتدایی در روزهای پنج شنبه و جمعه به عنوان کارگاهی برای آشنایی کودکان با فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار می گیرد که این امر در استان های نیز می تواند به صورت کامل توسط سمن ها انجام گیرد.
وی، درخصوص برگزاری جشن نوروز 96 عنوان کرد: امسال با توجه به رونمایی از منشور حقوق شهروندی تصمیم بر این است که مفاد این منشور در جشن های نوروزی محقق شود.
احمدی پور بیان کرد: تاکنون نوروز درکشور به عنوان جشن خانوادگی برگزار شده است و می توان با استفاده از ظرفیت سمن ها این آیین کهن را یک نوروز باشکو ه و سنتی اجتماعی تبدیل کرد و در این راستا پذیرای نظرات و برنامه های سازمان های مردم هستیم.
به گزارش ایرنا، معاون امور مجلس، حقوقی و استان ها سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: توانمندی سمن های استان مرکزی هم پای استان های مقصد گردشگری کشور همچون اصفهان در حال پیشرفت است و تعامل مدیریت استان با این سرمایه اجتماعی به عنوان یک نقطه قوت به شمار می رود.
میرهادی قره سید رومیانی تاکید کرد: باید توانمندی و خلاقیت این سرمایه های اجتماعی را باور کرد و بستر حضور آنان را در حوزه های تصدی گری گسترش داد که این فرصت توسط حاکمیت در حال آماده سازی است.
وی ابراز امیدواری کرد: صنایع دستی و گردشگری بتواند جایگزین مناسبی در حل مشکلات و دغدغه اقتصادی کشور و اصلاح ساختار اقتصاد تک محصولی باشد.
در این نشست همچنین تفاهم همکاری دوجانبه سمن های فرهنگی بااداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی امضا شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روزه به استان مرکزی از قنات ابراهیم آباد اراک، بیت تاریخی امام راحل در خمین ، بازار اراک و چندین ظرفیت گردشگری دیگر بازدید کرد و در نشست شورای اداری استان نیز حضور یافت.

6992/6013/خبرنگار: آذراسفندیاری***انتشاردهنده: مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.