در نظام رتبه‌بندی معلمان، کادر آموزشی کشور در پنج رتبه با مختصات تخصصی طبقه‌بندی شده و عوامل امتیازآور برای بهبود رتبه نیروی انسانی متعلم، بر مبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌ها، گذراندن دوره‌های ضمن خدمت، سنوات و تجربه معلمان است.

مراحل اجرایی رتبه‌بندی معلمان از سال تحصیلی جدید کلید خورده و ۷۲۰ هزار نیروی کادر آموزشی، هنرآموز، مربیان پیش‌دبستانی، مراقب سلامت، معاون و مدیر مدرسه در کشور مشمول ضوابط آن می‌شوند.
نظام رتبه‌بندی معلمان برنامه‌ای است که پس از سال‌ها وقفه در آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید به بار نشست و توجه به اجرای دقیق آن بسیاری از کاستی‌ها و نواقص آموزشی را جبران کرده و التیام می‌بخشد.

رتبه بندی معلمان مطالبه دیرینه فرهنگیان
مدیر دبستان علامه حلی شهرستان اراک در این خصوص گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از سال‌ها پیش در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار داشت و امسال گام اجرایی ان کلید خورده که اتفاقی مبارک است.
«مولود شرفی» افزود: این برنامه بر اساس تخصص، شایسته‌سالاری و مدرک کادر آموزشی دنبال می‌شود و  اجرای آن مزایای زیادی دارد و خواست و آرزوهای حوزه آموزش بوده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح رتبه بندی معلمان بر اساس شایسته سالاری، تخصص و دوره‌های ضمن خدمتی قسمتی از تلاش و زحمات آموزگاران در دوران خدمت آنان جبران می‌شود.
مدیر دبستان علامه حلی شهرستان اراک خاطرنشان کرد: شاخص های این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که نیروی انسانی با تکیه بر سابقه، تجربه و شایسته‌سالاری از حقوق و مزایا برخوردار می‌شود و اجرای آن بین معلمان با تجربه و پرتلاش با افراد ایستا مرز می‌گذارد و از سوی دیگر نیز کادر آموزش اگر می‌خواهد حقوق و مزایای مناسب داشته باشد باید در رشد فکری و مهارتی خود بکوشد و مستندات آن موجود باشد.

یکی از فرهنگیان شهرستان اراک نیز در این خصوص گفت: برنامه رتبه‌بندی معلمان افزایش جایگاه و تلاش آموزگاران برای حضور در دوره ‌ای ضمن خدمت و توانمندسازی آنان را به همراه دارد و این کلیدی است که موضوع خلاقیت در آموزش و بهبود شیوه و شرایط اموزش را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

«مریم کرمی» افزود: این برنامه انگیزه‌مدار است و  زمینه رقابت رشد علمی و فکری را در کادر آموزشی  فراهم می‌کند چیزی می‌تواند در روش‌های انتقال مفاهیم به دانش‌آموز معجره کند و به‌روز رسانی معلومات معلمان باعث می‌شودکه داشته‌های علمی و مهارتی را بهتر بمنتقل کرده و اثربخشی و گیرایی مناسب را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.

 وی ادامه داد: با اجرای این برنامه عدالت آموزشی در آموزش و پرورش بیش از پیش رعایت شده و نیروهای بی‌کیفیت در کادر آموزش مجبور به ارتقای خود می‌شوند.

بهبود انگیزش سرمایه انسانی محوریت برنامه رتبه بندی معلمان

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: محوریت اجرای برنامه رتبه‌بندی معلمان بر بهبود انگیزش سرمایه انسانی در آموزش است و با این روش رقابت در بهبود توانمندی معلمان دامن زده می‌شود که حاصل آن نظام آموزش کیفی و تربیت نیروی انسانی ماهر و باسواد است.
«بهرام حسین آبادی» افزود: برنامه رتبه‌بندی معلمان در پنج صدرهدفگذاری شده و افراد برای بهره مندی از شاخص‌های آن باید حداقل ۲ سال سابقه فعالیت در این حرفه را داشته باشند.
وی ادامه داد: کسب رتبه نخست این برنامه پس از در ۲ سال  خدمت، رتبه دوم با ۶ سال، رتبه سوم با ۱۲ سال، رتبه چهارم با ۱۸ سال و رتبه پنجم با ۲۴ سال سابقه حاصل می‌شود و پس از آن امتیاز ویژه معادل میانگین افزایش رتبه‌بندی لحاظ شده و هر سال بین سه تا پنج درصد به حقوق آنان افزوده خواهد شد.
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان مرکزی توجه به سوابق علمی، توانمندی و تجربه  را از دیگر عوامل رتبه‌بندی و افزایش جایگاه معلمان در این برنامه دانست و گفت: با این الگو حقوق آموزگاران بر اساس سابقه خدمت، توانمندی و سوابق علمی بین ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به حقوق آنان افزوده می‌شود.
حسین آبادی خاطرنشان کرد: این برنامه تنها تمرکز بر افزایش حقوق ندارد بلکه می‌کوشد به این بهانه توانمندی در آموزش، مهارت‌هایی که به تقویت روحیه پرسشگری بیانجامد، سنجش صلاحت، تلاش برای مطالعه بیشتر، افزایش و به‌روز رسانی توان علمی را بهبود دهد که این عناوین سرمایه و داشته نظام تعلیم و تربیت را غنا می‌بخشد.
وی ادامه داد: اجرای این برنامه افزایش هرچه بیشتر تلاش معلمان برای شرکت در دوره‌های ضمن خدمت، بهبود توان حرفه‌ای و توانمندی معلمان را به همراه دارد و حاصل این تلاش‌ها در تربیت نسل آتی کشور خود را هویدا می‌کند.
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان مرکزی اظهارداشت: تفاوتی که این برنامه بین کادر اموزشی کوشا و ایستا قایل شده در بازه زمانی مناسب از اجرای طرح نیروهای بی‌کیفیت را منزوی و یا مجبور به رشد می‌کند که این مهم برای نظام آموزشی برگ برنده و اقدامی بایسته و ارزشمند محسوب می‌شود.
حسین‌آبادی گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم در جامعه، نیاز است برای بهبود انگیزه معلمان در راستای تعالی توان علمی و آموزش در مراکز آموزشی، توجه به بخش مالی این برنامه به صورت ویژه مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

نظام رتبه بندی معلمان با وجود تنگناهای مالی دولت اجرایی شد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: حلقه آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها باید منطبق با شرایط روز، نیازهای مهارتی جامعه و شاخص‌هایی تغییر ماهیت دهد که نسل آتی بتواند بر مبنای آن طرحی نو در عرصه پیشرفت و بهبود امور جامعه ایجاد کند و در این راستا تربیت هدفمند بازیگران اصلی امور جامعه ضرورت است.
سید«مهدی مقدسی» افزود: نظام آموزش عالی و مراحل آموزش و پرورش کشور  باید شیوه‌های نوآور در رشد روزافزون کادر آموزشی داشته باشد که ضمن رعایت شان و منزلت اجتماعی آنان ، انگیزه کافی را در ترمیم نواقص موجود فراهم آورد و نظام رتبه‌بندی معلمان نمونه مناسبی از راهبردهای این حوزه است.
وی ادامه داد: توجه به معلمان و اساتید در سال های گذشته مورد غفلت بوده و آن‌گونه که در شان آنان بوده انجام نشده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله برنامه‌هایی است که با وجود مشکلات مالی با تلاش وزیر آموزش و پرورش اجرایی شد و در آن افراد بر اساس تجارب، توانمندی ها و سوابق از حقوق و مزایا برخوردار می‌شوند و نیاز است که دامنه این برنامه به صورت تخصصی گسترش یابد.
مقدسی ادامه داد: نظام رتبه‌بندی معلمان از جمله خواسته‌های به‌حق کادر آموزشی مدارس بود و امید است با اجرای صحیح و درست آن قسمتی از زحمات و تلاش آموزگاران در کشور جبران شود و خروجی آموزش و پرورش نیز برای جامعه فواید بیشتری را داشته باشد.
وی افزود: در راستای تقویت هرچه بیشتر جایگاه آموزشی مراکز علمی کشور نیاز است سلسله اقداماتی در زمینه افزایش جایگاه شغلی معلمان انجام شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش جایگاه شغل معلمی و آموزشی توسعه و پیشرفت کشور را در حوزه های مختلف بیمه می‌کند.

۲۲۷ هزار دانش آموز در ۲۲۶۹ مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.