به گزارش روز پنجشنبه وب دا استان مرکزی، دکتر سید«محمد جمالیان»  افزود: تفاوت درمانی در انسولین تولید داخل و خارج وجود ندارد و تا رسیدن نمونه خارجی بیماران می‌توانند از انسولین تولید داخل استفاده کنند.

وی توضیح داد: کمبود نوع خارجی انسولین در داروخانه‌های استان مربوط به شرایط واردات انسولین‌های نوراپید و نوومیکس به کشور است که موجب قرار گرفتن این ۲ دارو در فهرست کمبودهای دارویی کشور و استان شده است و با ترخیص این دارو از انبار گمرک و توزیع در استان این مشکل به‌زودی حل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: هر هفته در این دانشگاه کمیته رصد دارو  برگزار می‌شود که شرایط  کمبودهای دارویی رصد می‌شود و در این راستا هیچ نوع کمبودی از داروی‌های حیاتی چه در بخش بستری و چه در بخش سرپایی گزارش نشده است.

جمالیان تصریح کرد: دیابتی‌هایی که برای مراقبت و کنترل دیابت نیاز به انسولین دارند و مشکل دسترسی به دارو را دارند می‌تواند در وقت اداری با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرد و دلیل نبود دسترسی را اعلام کند و در صورتی‌که قادر به تماس با سامانه ۱۹۰ نشوند به شماره  ۹۱۸ ۳۶۸ ۹۷۸۶ پیامک ارسال کنند تا برای دریافت دارو به مراکز دارای دپوی استراتژیک معرفی شوند.

وی با اشاره به تغییر نحوه عرضه انسولین‌های خارجی در کشور و استان بر اساس سیاست‌گذاری جدید، افزود: طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت، محموله‌های انسولین قلمی به اندازه نیاز چندین ماه کشور در انبارها و گمرک وجود دارد و تدابیر لازم برای ورود این دارو به داروخانه ها و توزیع منطقی آن در بین بیماران صورت پذیرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: در چند روز آینده داروهای کمیاب با همکاری ۱۶ داروخانه در اراک توزیع می‌شود که از جمله ۲۰ قلم مشمول توزیع  هورمون رشد، انسولین‌های نوراپید و نوومیکس است.

جمالیان افزود: بر خلاف باور اشتباهی که در بین بیماران دیابتیک وابسته به انسولین وجود دارد تاثیر انسولین‌های ویالی تولید داخل بر روند درمان هیچ تفاوتی با انسولین های نوراپید و نوومیکس خارجی ندارد بلکه تنها اختلاف آنان نوع تزریق است که امید می‌رود با تغییر فرهنگ و در راستای حمایت از تولید داخلی بیماران درصدد استفاده از این نوع دارو برآیند.

وی یادآور شد: پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها از طرف بیمه‌ها می‌تواند به روند تهیه و توزیع دارو در استان و کشور لطمه بزند و ورود بر این مطلب و پرداخت مطالبات بیمه ای به داروخانه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از اقدامات اساسی در راستای بهبود کیفیت سلامت و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم  است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.