این نمایشگاه با هدف اطلاع‌رسانی، آشنایی و آموزش بهره‌برداری درست و پایدار از تالاب میقان اراک و تاکید بر ارزش زیستگاهی و اکولوژیکی میقان و اهمیت حفظ این منطقه در سالن ورودی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برپا شده و تا ۱۵ آبان‌ماه جاری ادامه دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران افزود: تالاب میقان اراک به عنوان زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر است و در ۱۵ آبان هر سال پذیرای بیشترین تعداد گونه‌های مهاجر پرنده‌ها است.

«رضا میرزایی» افزود: به دلیل اهمیت درنای خاکستری و حضور جمعیت زیاد آنها، ۱۵ آبان‌ماه به عنوان روز استانی درنا نامگذاری شده که حضور درنای خاکستری در این تالاب قدمت چندین ساله دارد.
وی بیان کرد: تالاب میقان اراک علاوه بر ظرفیت مهم زیستی به عنوان یک کانون در عرصه گردشگری طبیعت نیز مطرح است که به این منظور "طرح مدیریت جامع تالاب میقان اراک" درحال تکمیل مطالعات علمی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۱ هزار پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک سرشماری شد که از این تعداد نزدیک به هفت هزار  قطعه درنا بوده است.

میرزایی اظهار داشت: تمهیدات لازم برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و مواجهه با این بیماری در تالاب در نظر گرفته شده است و پایش مستمر و تخصصی در جریان است و تاکنون موردی مشکوک و یا تلفاتی گزارش نشده است.

کویر میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.
کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.
درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.
تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.