«مهدی صادقی نیارکی» عصر پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت ریلی استان مرکزی افزود: بر اساس برنامه ‌یزی و طرح‌های پیش‌بینی شده، افزایش ۹۵ درصدی ساخت واگن‌های باری مورد نیاز صنعت ریلی کشور از سوی صنایع داخل در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد واگن‌های مسافری مورد نیاز صنعت ریلی کشور نیز از سوی شرکت‌های داخلی تولید می‌شود که برنامه‌هایی برای افزایش تعمق ساخت این واگن‌ها در داخل پیش‌بینی شده است.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ۵۶ درصد واگن‌های متروی شهری نیز در داخل کشور تولید شده و با توجه به ظرفیت‌های مناسب کشور در این حوزه، بهره‌گیری از آن‌ها برای بومی‌سازی واگن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.

صادقی نیارکی گفت: ۵۰ درصد لوکوموتیوهای مورد نیاز صنعت ریلی کشور نیز به دست متخصصان و تولیدکنندگان داخلی تولید و ساخته می‌شود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه طراحی و مهندسی ساخت واگن‌های مترو بین معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری تهران خبرداد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه نمونه اولیه واگن‌های متروی هفت واگنه در داخل کشور ساخته می‌شود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: پس از ساخت نمونه اولیه، بر اساس قرارداد تکمیلی بیش ۴۰۰ دستگاه واگن‌های متروی هفت واگنه در کشور ساخته می‌شود.

صادقی نیارکی بومی‌سازی و ساخت انواع واگن‌های باری، مسافری و واگن‌های مترو مورد نیاز صنعت ریلی کشور را از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: پس از بومی‌سازی و تامین واگن‌های داخل ، اخذ برخی استانداردهای بین المللی در ساخت واگن باری و صادرات این محصولات در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی یاد آورشد: ظرفیت کنونی ساخت ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن باری در کشور وجود دارد و با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های صنایع پایین دستی امکان افزایش ظرفیت ساخت این واگن‌ها در کشور وجود دارد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت ساخت واگن های مسافری در کشور را یک‌هزار دستگاه در سال عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های مناسبی در ساخت این خودروهای ریلی در کشور وجود دارد که این ظرفیت‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی مورد استفاده قرار نگرفته است.

صادقی نیارکی صنعت ریلی را محور توسعه کشورهای توسعه یافته دانست و گفت: تاکنون این حوزه در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: اهمیت این صنعت در تمامی اسناد بالا دستی منتقل شده ولی در اجرا با این اسناد فاصله بسیاری وجود دارد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به خطوط ریلی سراسری شاه راه شمال جنوب و شرق به غرب را از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید دانست و افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران اسلامی در شاهراه شمال به حنوب می‌توان بار دنیا را با هزینه کم از این حوزه عبور داد.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد ریلی افزایش توسعه و پیشرفت در کشور را به همراه داشته و نیاز است مسئولان به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: صنعت حمل و نقل از جمله زیرساخت‌های مهم اقتصاد کشور است و رفع مشکلات این حوزه کاهش قیمت کالاهای تولید داخل، افزایش رقابت پذیری و صادرات را به همراه دارد.

سید «محمد مهدی هادوی» ساخت چرخ و ترمز در کشور را از برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: ساخت این تجهیزات در داخل کاهش ارزبری را در صنعت ریلی کشور سبب می‌شود.

معاون اقتصادی استانداری مرکزی در این نشست گفت: تفاهم‌نامه تبصره۱۸ برای ساخت ۲ هار واگن بین وزارت راه وسازمان برنانه و بودجه منعقدشده و سهم‌ هر شرکت مشخص شده است.
سعید فرخی افزود: پس از گذشت هفت ماه از سال اعتباری به این تفاهم‌نامه برای ساخت واگن اختصاص نیافته است.
وی ادامه داد: تخصیص این اعتبار افزایش تمایل خریداران برای خرید واگن‌های ساخت داخل را به همراه دارد و نیازاست پیگیری این تفاهم‌نامه در دستور مسئولان قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۷۰ درصد واگن مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌شود.
«محمد رضا حاجی‌پور» افزود : اکنون به جز چرخ و ترمز توان ساخت بقیه قطعات ساخت واگن در استان مرکزی وجود دارد.
وی ادامه داد: ۱۲۳ شرکت در زمینه ساخت و واگن های مورد نیاز صنعت ریلی در کشور را تامین می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت؛ ۲۰ تا ۳۰هزار واگن در صنعت ریلی کشور وجود دارد که عمر مفید آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است،
حاجی‌ پور افزود : با توجه به ظرفیت‌های استان مرکزی در زمینه بازسازی و نوسازی میتوان این اقدامات را دراستان انجام داد.
رئیس روابط عمومی شرکت واگن پارس اراک نیزدر این نشست گفت: واردات واگن در کشور متوقف شده ولی برخی سفارش‌های واردات در خفا انجام می‌شود .
واعظی با یاد آوری صدور مجوزساخت واگن در کشور افزود: نیاز است در صورتی که شرکت‌های واگن سازی توان ساخت واگن‌های مورد نیاز کشور را ندارند این مجوزها صادرشود.
وی ادامه داد: شرکت واگن پارس اراک نخستین سازنده واگن‌های مترو در کشور است که اکنون مجوز ساخت این واگن‌ها از واگن پارس گرفته شده و به تهران منتقل شده است.
رئیس روابط عمومی واگن پارس اراک افزود: با توجه به اینکه این استان از ظرفیت خوشه ریلی برخوردار است، می‌طلبد که کارهای بزرگ به این شرکت داده شود تا خوشه‌های ریلی استان نیز فعال شوند.
مدیرعامل شرکت فولاد درخشان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شرکت‌های حمل و نقل اکنون قادر به خرید واگن نیست و نیاز است تسهیلات ارزان قبمت برای خرید واگن به این شرکت‌ها اختصاص یابد.
میرنظامی افزود:  تسهیلات با چهار تا پنج سود درصد از خارج از کشور برای خرید واگن به شرکت های حمل و نقل پیش نهاد می‌شود و نیاز است برای شرکت‌های داخلی نیز شرایطی همانند شرکت‌های خارجی فراهم شود.
وی ادامه داد: سه تا چهار هزار نفر در شرکت‌های واگن سازی استان مرکزی اشغال دارند که توان پرداخت حقوق این افراد توسط شرکت های واگن‌ساز وجود ندارد.
میرنظامی اعتبار ارزی ساخت واگن باری در کشور را ۱۱ هزار یورو عنوان کرد و افزود: ۶۳۰ میلیون تومان برای ساخت واگن نیاز است .

علاوه بر واگن پارس اراک بیش از ۲۰ مجموعه دیگر نیز در حوزه زمینه صنعت ریلی استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.