این کتاب ۹۴ صفحه‌ای با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی نشر نوای دانش چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان به مطالعه و به ویژه مخاطبان علم روان‌شناسی قرار گرفته است.

قیمت هر جلد از این کتاب که سال ۱۳۹۶ در قطع رقعی منتشر شده برای خوانندگان ۲۰ هزار تومان است.

در این اثر پس از ارایه تعریف جامع از روان‌شناسی، سفر و سویه‌های مختلف آن معرفی شده و معانی سفر از منظر روان‌شناسی به صورت مشروح برای خوانندگان توضیح داده شده است.

اهمیت یادگیری در سفر، در زمان حال زیستن، پرهیز از گذشته‌نگری، سطوح مهارت‌های زندگی و اهمیت آن در روند زندگی و سفر، ویژگی‌های افراد خودآگاه و تمرین کسب خودآگاهی، اثرات همدلی در سفر، عوامل تاثیرگذار برروابط بین فردی در سفر و کارویژه‌های آن، لایه های استرس و کاربرد مهارت‌های مقابله با آن، پیشنهاداتی در افزایش مدیریت هیجان در سفر، راهکارهای حل مسایل و اهمیت تصمیم‌گیری‌درست و منطقی در مسافرت، تفکر نوآور و کاربردهای آن در سفر، کاربرد مهارت نقادانه در سفر، روش‌های سفرآسان، توصیه‌های روان‌شناسی برای هوشیاری هنگام رانندگی، تغذیه در سفر و تیپ‌های شخصیتی مختلف و نحوه ارتباط و معاشرت با آنان از جمله سرفصل‌های این کتاب است. 

در پیش‌گفتار این کتاب عنوان شده است: مقوله سفر بخشی از زندگی مردم است و پیشگیری از وقایع رانندگی که سالانه جان هزاران نفر را حین سفر تهدید می‌کند و تلاش برای تقویت آرامش و لذت بیشتر از سفر موضوعی است که  باید با ظرافت و حساسیت دنبال شود.

نگارنده این کتاب در مقدمه آورده  است: سفر تجربه‌ای است که رشد ابعاد مختلف شخصیت را برای افراد به همراه می‌آورد و حس تازگی نو شدن را به انسان می‌دهد.

سفر کردن و تفریحات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج کرده و موجب می‌شود که مدتی هرچند کوتاه از مشکلات رها شده و ماجراجویی کند.

بسیاری از افراد حتی با شنیدن کلمه سفر و مسافرت هیجان زده می‌شوند زیرا سفر بستری است که خالق تجربیات، تفریح، سرگرمی و بهره‌گیری از لذت‌های طبیعی می‌شود و انرژی مثبت روانی و هیجانی را به شخص هدیه می‌دهد.

یادگیری در سفر بخش مهمی از آن است یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر کمک شایانی می‌کند.

نگارنده در بخش سطوح مهارت‌های زندگی به مهارت برمبنای روان‌شناختی و اجتماعی، مهارت مذاکره و ارتباط گیری و جرات حل مسایل و مهارت‌های کاربردی در زندگی اشاره می‌کند و تقویت اعتماد به‌نفس، رشد عواطف انسانی، تقویت روحیه مشارکت‌جویی، کمک به شناسایی و بیان احساسات، اهمیت به تندرستی و سلامت روان، بالا بردن سطح سازگاری با دیگران و بخش‌های مختلف زندگی، بهبود روحیه هم‌زیستی، و کمک به تعادل بخشی رفتار را از موضوعاتی می‌داند که با سفرکردن در نهادینه شدن مهارت‌ها کسب می‌شود.

در بخشی از این کتاب نویسنده مدیریت مهار هیجان را موضوع مهمی در راستای سفر می‌داند و عنوان کرده که تغییرات جسمانی و روانی که به‌طور مستقیم به دنبال ادراک واقعیت‌های تحریک کننده ظاهر می‌شوند باید در راستای کارکردهای اثربخش در جریان سفر مدیریت شوند تا آسیب‌زا نبوده و نهایت بهره‌وری موثر را ایجاد کنند.

نویسنده این کتاب شناسایی و طرح مسئله در حین سفر را موضوعی اساسی در مدیریت بهینه سفر عنوان کرده و کلید دستیابی به این مهم را مهارت‌ورزی رفتاری ، احساسی و شخصیتی دانسته است.

در بخش دیگری از این کتاب راهکارهای پرورش تفکر نوآور در خود و دیگران به زنان ساده شرح داده شده و گسترش دانسته‌ها و تجربه‌ها در موقعیت‌های گوناگون، استفاده از حس مشارکت و در پاسخ به پرسش‌هایی که در ذهن گردشگر ایجاد می‌شود، و در زمان بودن و احساسات خلاقانه در ایجاد تصویرهای ذهنی موثر با همسفران، از جمله نکات کلیدی آن مطرح شده است.

در بخش انتهایی این کتاب تست احتیاط در رانندگی و انواع شخصیت در سفر ارایه شده و نگارنده کتاب کوشیده تا برای تیپ‌های شخصیتی مختلف راهکارهایی را پیشنهاد دهند که حین سفر با آرامش و لذت بیشتری تجاربشان را خلق کنند.

«منصور عبدی» متخصص مشاوره و روانشناس بالینی است که مقالات وی در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده است.

این روانشناس عضو هیات علمی دانشگاه اراک است که در کمیته‌ کنگره‌های بین المللی روانشناسی انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، یونان، اسپانیا و قبرس صاحب تالیف است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.