«عباس ارشدی» روز چهارشنبه‌ در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از اهداف اساسی وزارت جهاد کشاورزی مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی است و  با اجرای این طرحها بیش از ۲ و نیم میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی  ادامه داد: زمین های کشاورزی مستعد اجرای آبیاری نوین در این شهرستان ۱۷ هزار هکتار است که تاکنون نیمی از آن مجهز به سامانه آبیاری نوین شده است.

ارشدی اعتبارهزینه شده برای تجهیز زمین‌های کشاورزی این شهرستان به آبیاری نوین را ۳۸ میلیارد و۳۸۲ میلیون ریال بیان کرد.

به گفته وی محل تامین این اعتبار از ردیف  ملی است و بهره برداران می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و نظام مهندسی کشاورزی در خواست خود را برای اجرای آبیاری تحت فشار ارائه دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: افزایش کمی و کیفی ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی، صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرقابی، سلامت محیط زیست و کاهش هزینه تسطیح از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه آبیاری نوین است.

وی ادامه داد: تغییر سامانه و اصلاح روش‌های آبیاری در گلخانه‌ها، باغ‌ها و اراضی زراعی، توزیع بذور اصلاح شده و مقاوم به تنش خشکی از برنامه‌های اجرایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وسعت اراضی قابل کشت در شهرستان خمین ۷۲ هزار هکتار است که هر سال یک سوم آن در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می‌گیرد.

شهرستان خمین دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است و مهم‌ترین محصولات آن را گندم، جو، سیب زمینی، پیاز و لوبیا شامل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.