«محمدرضا صفری» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: ۱۰۰ هزار فقره پروانه موافقت اصولی، تاسیس و بهره برداری واحدهای تولیدی دام، طیور و آبزی پروری از ابتدای فعالیت این سازمان تاکنون در کشور صادر شد که حدود یک ششم این پروانه ها امسال صادر شده است.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد موافقت نامه‌های اصولی صادر شده در سال جاری موافقت جدید است که تعداد آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ برابر افزایش یافته است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران یاد آور شد: بر اساس قانون، وظیفه صدور پروانه های صنفی دامپزشکی برعهده این سازمان بوده و تا کنون چهار هزار پروانه در این حوزه صادر و تمدید شده است.

صفری گفت: سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تایید صلاحیت های حرفه ای باز آموزی و آموزش دانش آموختگان و فعالان این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس پذیرش دانشجو و تعداد رشته ها در دانشگاه ها توسط این سازمان پیگیری می شود.

وی ادامه داد: بر اساس موافقت ها و همکاری سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه آزاد، رشته دامپزشکی ذیل رشته پزشکی قرار گرفته تا بر اساس استانداردهای لازم آموزش دامپزشکی انجام شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران، تعداد اعضای این سازمان را ۳۹ هزار و ۳۱۳ نفر عنوان کرد و گفت: یک هزار و ۴۰۰ نفر سالانه به تعداد اعضای این سازمان افزوده می شود.

صفری خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده تعداد اعضای نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تا پنج سال آینده به پنج هزار نفر افزایش می یابد که این مهم مشکلاتی را برای این سازمان به همراه دارد.

وی ادامه داد: سالانه باید ۵۰۰ نفر دکتر دامپزشک به اعضای سازمان نظام دامپزشکی ایران افزوده شود در حالی که اکنون ورودی دانشگاه ها در رشته های دامپزشکی حدود سه برابر نیاز کشور است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران افزود: پذیرش دانشجوی رشته دامپزشکی تا سال گذشته حدود ۲ هزار نفر معادل چهار برابر نیاز کشور بود که با همکاری دانشگاه آزاد به یک هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

صفری عدم تناسب تعرفه های خدمات دامپزشکی با تورم را از جمله مهمترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: آخرین افزایش تعرفه خدمات دامپزشکی پایان سال ۹۶ انجام شده و بر اساس برنامه های انجام شده، امسال نیز مقداری به این تعرفه ها افزوده می شود که با نرخ تورم فاصله بسیاری دارد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران خاطرنشان کرد: ۸۰۰ دوره آموزشی و بازآموزی برای ارتقای توانمندی دامپزشکان، کارشناسان و تکنسین های دامپزشکی تعریف شده که متناسب با نیاز استان ها ارایه می شود.

صفری، از برگزاری هفتمین همایش ملی بیماری های طیور بهمن ماه امسال در کشور خبرداد و افزود: در این همایش آخرین یافته ها در بیماری های پرندگان مطرح می شود.

وی، بهره برداری از کالج خصوصی دامپزشکی در کشور را از برنامه های سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: این کالج با هدف آموزش همکاران توسط همکاران باتجربه به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ۲۳ دانشکده دامپزشکی در کشور وجود دارد که ۱۱ دانشکده آنها آزاد و ۱۲ دانشکده دولتی بوده و تعداد این دانشکده ها بیش از نیاز کشور است.

صفری خاطرنشان کرد: رتبه بندی و تایید صلاحیت دانشکده های دامپزشکی در راستای افزایش کیفیت آموزش در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی بیمه سلامت دام را از دیگر برنامه های سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح مورد حمایت شرکت ها و دامداران قرار گرفته است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست گفت: اکنون ۹۵ درصد واکسن های دامی و ۳۵ درصد واکسن های طیور در کشور تولید شده و بقیه اقلام مورد نیاز بر اساس نیاز از خارج وارد می شود.

«قاسم رضائیان زاده» افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، تولید پنج درصد واردات واکسن دامی و ۶۵ درصد واکسن طیور در مدت یک تا سه سال آینده در کشور در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

وی با یادآوری واردات واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا سال گذشته ادامه داد: اکنون واکسن این بیماری در کشور تولید و آمادگی صادرات آن به سایر کشورها نیز وجود دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: ۱۰۸ کارخانه تولید دارو در کشور وجود دارد که که داروهای تولیدی این کارخانه ها توسط شرکت پخش مرکزی و استانی در سطح استان ها توزیع می شود.

رضائیان افزود: هفت هزار و ۲۰۰ مرکز بخش خصوصی در این حوزه فعال بوده و وظیفه تولید و عرضه دارو را در کشور برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ قلم واکسن از جمله تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک امسال با وجود تحریم ها در کشور تولید شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.