طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که تاثیر فراوانی در به هم زدن تعادل روحی و روانی انسان ها دارد و در نهایت آثار آن در جامعه هویدا شده و منجر به کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی می شود وکانون مقدس خانواده را از هم می پاشد.  
تغییرات و تحولاتی که تحت عنوان مدرنیته و جهانی شدن اتفاق افتاده است پیامدهایی را از طریق دنیای اطلاعات و ارتباطات بر نقاط محتلف جهان به جا گذاشته و به دلیل اینکه این تحولات درونی نیست و در جوامعی که وارد می‌شود، فرهنگ‌سازی نشده است، بحران‌هایی را در زندگی مردم جهان به وجود آورده است و در این میان جامعه ایران از این تحولات دور نبوده است.
 به نظر می‌رسد در ایران زندگی اجتماعی، تغییراتی را از سر گذرانده است و گسترش آموزش، رشد رسانه‌ها و نفوذ آنها در زندگی فردی و جمعی، رشد شهرنشینی و تمرکز فزاینده جمعیت در شهرهای بزرگ و افزایش سطح آموزش زنان در این تغییرات تاثیرگذار است.
در شرایط کنونی خانواده ایرانی با تغییراتی نظیر تغییر نقش و جایگاه زنان، افزایش میزان طلاق، کاهش میزان ازدواج، کاهش فرزندآوری، تغییر نگاه به همسر، ‌ مرکزیت تصمیم‌گیری خانواده در جامعه  و کاهش اعتماد مواجه است که این مهم بر خانواده در سراسر ایران و از جمله استان مرکزی تاثیر گذاشته به طوری که سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، افزایش وقوع طلاق در این استان را در سال جاری نسبت به سال گذشته چهار و یک دهم درصد بیان کرد.
تشکیل ۲۰۰ پرونده طلاق در خمین
شهرستن خمین نیز از این تغییر و تحولات بی نصیب نبوده و به طوری که رئیس دادگستری خمین گفته است : ۲۰۰ فقره پرونده طلاق از ابتدای امسال کنون در این دادگستری ثبت شده که حدود ۶۰ درصد از آنها منجر به طلاق شده است.
  «ابوالحسن شریفی» افزود: ۱۸ عنوان از دعاوی مربوط به دادگاه خانواده است و بیشترین پرونده های حقوقی دادگستری اختلافات خانوادگی است.  
وی اظهار داشت: هجمه های فرهنگی به وسیله ماهواره و شبکه های مجازی به نهاد خانواده آسیب وارد می کنند و ارزش‌ها و باورهای مذهبی را تضعیف می کنند.
رئیس دادگستری خمین تصریح کرد: آمار طلاق، زیبنده این شهرستان سنتی و مذهبی نیست و برای کاهش این آمار بایدعلتهای وقوع این پدیده از بین بروند.

نرخ طلاق در خمین در حال افزایش است
 فرماندار خمین نیز گفت: با وجود  اقداماتی نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره های قبل از ازدواج، نرخ طلاق در این شهرستان در حال افزایش است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی به منظور ازدواج پایدار جوانان و رفع عواملی نظیر بیکاری و اعتیاد می تواند آمار طلاق در این شهرستان را کاهش دهد.
فرماندار خمین اظهار داشت: این شهرستان مذهبی و پایبند به سنت‌ها است و افزایش آمار طلاق در این شهرستان باید توسط جامعه شناسان و روان‌شناسان بررسی و برای کاهش آن راهکارهای عملی ارایه شود.

علل طلاق
مشاوره خانواده گفت: خمین دوره گذار فرهنگی را تجربه می کند و تغییرات فرهنگی نظیر مهاجرت از روستا به شهر شیوه های زندگی را تغییر داده است و  آشنایی با سبک‌های جدید زندگی و آگاهی زنان از حقوق خود بستر طلاق در این شهرستان را فراهم کرده است
«ندا جلالی» با تشریح علل طلاق افزود: تغییرات سبک زندگی عوامل طلاق را نیز افزایش داده و خیانت زوجین نسبت به یکدیگر به عواملی نظیر بیکاری و اعتیاد افزوده شده است.
وی داشت: پدیده طلاق به زوجین میانسال نیز ورود کرده و زوجینی که دوره آشیانه خالی را می گذرانند به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری مرد دچار اختلاف می شوند.
جلالی مدیریت شرایط اقتصادی جامعه توسط مسئولان و افزایش مهارت تاب آوری زوجین را راهکار مواجهه با تغییرات اجتماعی و چالش اقتصادی دانست.

طرح‌های بهزیستی برای کاهش طلاق
رئیس بهزیستی خمین گفت: این سازمان  به عنوان یکی از نهادهای حمایتی کشور که در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز فعال است در زمینه کاهش آسیب طلاق و جلوگیری از آن در میان خانواده ها برنامه ها و طرح‌هایی در دست اجرا دارد.

«اسماعیل خانجانی» افزود: بدین منظور سامانه کاهش طلاق راه اندازی شده است که براین اساس با اطلاع رسانی به زوجینی که قصد جدایی دارند آنها  ترغیب به استفاده از مشاوره مددکاران متخصص می شوند و با آموزش مهارت‌های زندگی و نحوه برخورد مناسب و سایر مشورتها می‌توان تا حدودی از طلاق جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: ۲ واحد مشاوره مداخله در طلاق در خمین با حضور گروهی از متخصصان روانشناسی، مشاور حقوقی، مشاور مذهبی و مددکار برای ایجاد سازش بین زوج ها تلاش می کنند.
رئیس بهزیستی خمین بیان کرد: کاهش نرخ طلاق در جامعه به شناسایی دقیق عوامل وقوع این پدیده و برنامه ریزی منسجم به منظور حذف این عوامل نیاز دارد.
خانجانی گفت: در گذشته تمامی تلاش‌ها برای حفظ انسجام خانواده صورت می‌گرفت و علاقه اجتماعی زمینه‌  ازخودگذشتگی‌ها و تحمل برخی ناملایمات در زندگی زناشویی را ایجاد می کرد.
وی تصریح کرد: به دلیل گرایش‌های فردگرایانه و لذت‌محوری که ناشی از نوع ناپخته خودشیفتگی در میان نسل جدید است این نگرش‌ها به مرور دچار تحول شده و اهمیت نیازهای فرد بیشتر از حفظ خانواده ارزش‌دهی شده است.
رئیس بهزیستی خمین پیامد تغییر نگرش ها را کم‌تحملی بیان کرد و ادامه داد: سبک نازپروردگی خانواده ها در تربیت فرزندان باعث شده امروزه با حجم وسیعی از افرادی روبه‌روشویم که آمادگی ایجاد یک زندگی مشترک را ندارند و در مواردی هم که وارد زندگی مشترک می‌شوند به دلیل خودمحوری و فقدان همدلی ناشی از خودشیفتگی توانایی تحمل ناکامی‌ها را به خوبی ندارند.
خانجانی ترویج فرهنگ مشاوره، برگزاری کارگاه های آموزشی برای زوجین و مهارت افزایی به ویژه تاب آوری را در کاهش طلاق تاثیرگذار دانست.
خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.
 
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.