«بهرام شکوری» روز سه شنبه در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات افزود: میانگین جهانی استخراج سنگ از دخایر معدنی بالای پنج درصد است در صورتی که این شاخص در کشور ایران کمتر از یک درصد است.

وی اظهار داشت: بایستی کار پژوهشی در خصوص صنعت سنگ انجام شود تا با ریشه یابی مناسب، تکلیف مجلس در قانونگذاری و دولت در سیاست گذاری مشخص شود  تا بتوان از ذخایر کشور به نحو مطلوب در جهت ایجاد اشتغال و ارزآوری استفاده کرد.

 رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: ستاد سنگ کشور بایستی احیا شود تا صنعت سنگ توسعه یابد و در این راستا باید بخش دولتی به کمک بخش خصوصی آمده و کمک و مشورت لازم را انجام دهد.

شکوری ادامه داد: تولید سنگ دنیا ۱۴۰ میلیون تن است که سهم کشورهایی مثل چین، هند، ایران و برزیل در این تولید ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه  سهم تجارت سنگ در دنیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۷ میلیارد دلار بوده است، افزود: سهم ایتالیا از این مبلغ ۱۳.۵ درصد، ترکیه ۱۲.۱ درصد، هند ۱۰.۸ درصد، برزیل ۷ درصد و ایران ۱.۱ دهم درصد است.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: میزان ذخایر سنگ ایران، ۳.۴ میلیون تن است که با این میزان می‌توان ۲۰ درصد سهم تجارت سنگ را از آن خود کرد و اشتغال و ارزآوری خوبی را ایجاد کرد.

شکوری تصریح کرد: میزان ضایعات استخراج سنگ از معادن کاهش داشته و با توجه به اینکه امروز تولید منهای ضایعات مدنظر قرار دارد، باید ضایعات را به صفر برسد.

وی بیان کرد: از طرفی بسیاری از شرکت‌ها از ضایعات سنگ در پیکرتراشی و تولید برخی محصولات استفاده می‌کنند.

شکوری ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از ۱۵ میلیون تن سنگ‌ تولیدی سالیانه در ایران، در داخل کشور فرآوری می شود و در نهایت نزدیک ۱۰ درصد آن به صورت سنگ کوپ یا فراوری شده صادر می‌شود در نتیجه ایران در تولید سنگ کوپ سهم اندکی دارد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به سهم تولید و صادرات برخی کشورهای دنیا گفت: هند دومین تولیدکننده سنگ دنیا است و ۳۰ درصد سنگ خود را به صورت کوپ و همین میزان  را فرآوری شده صادر می کند و ایتالیا نیز با داشتن ذخایر سنگی، ۲۲ درصد تولید خود را به صورت سنگ کوپ و ۶۰ درصد را فرآوری شده صادر می کند.

شکوری اضافه کرد: با توجه به عملکرد خوب این کشورها در حوزه صادرات باید بررسی‌هایی توسط کارشناسان صورت گیرد تا با رفع مشکلات، میزان صادرات در ایران نیز افزایش پیدا کند.

مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران نیز در این آئین گفت: ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی در مدت چهار روز نمایشگاه حضور دارند.

«محمدحلاجیان» افزود: ۲۰هزار تن سنگ از ۲۰۰ معدن در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

مدیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه سنگ ادامه داد: اولین نمایشگاه تعمیق ساخت داخل صنعت سنگ کشور، حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان و ۷۰ شرکت تولید کننده تجهیزات فراوری از ویژگی های نمایشگاه امسال است.

حلاجیان تصریح کرد: هیات ۵۰ نفره خریداران سنگ بریده و سنگ کوپ در روز دوم نمایشگاه حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: رایزنان تجاری از کشورهای ویتنام، الجزایر، ترکمنستان و آفریقای جنوبی مشکلات صادرات سنگ این کشورها را بررسی می کنند.

وی گفت: ۳۰ انجمن و تشکل سنگ کشور به منظور هم گرایی صنعت در این نمایشگاه حضور دارند.

حلاجیان ادامه داد: میز تخصصی سنگ با حضور ۳۰۰ نخبه و مسئولان کشوری نظیر نماینده بانک مرکزی با هدف بررسی رفع نواقص و موانع سنگ برگزار می شود.

فرماندار محلات نیز در این آیین گفت: نمایشگاه سنگ در یازده دوره قبل فراز و فرودهایی داشته اما دوره دوازدهم با توان بیشتر و حضور چشمگیر فعالان حوزه برگزار شد.

«حسن قمری» افزود: بخش خصوصی به این حوزه ورود کرده و نیاز به حمایت بیشتری دارد تا بتوان ارزش افزوده اقتصادی در این حوزه را بیشتر کرد.

نمایشگاه بین‌المللی سنگ تزئینی ایران در ۱۰ کیلومتری جاده محلات به شهر نیم‌ور واقع شده و از ۱۶ تا  ۱۹ مهر ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه سنگ ایران پذیرای علاقه‌مندان است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تزئینی ایران در فضایی به مساحت ۹۰ هزار مترمربع شامل ۲۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و ۷۰ هزار مترمربع فضای باز برپا شده است.

در ۴۵۰ غرفه این نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه سنگ تزئینی و نما، فرآوری سنگ‌های ساختمانی، معادن سنگ، ماشین‌آلات استخراج معدنی، قطعات و لوازم سنگ‌بری، معدن و ماشین‌آلات تخصصی و سایر صنایع وابسته سنگ به نمایش درآمده است.

محلات واقع در جنوب استان مرکزی و در ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی پایتخت کشور است که ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد و شهرت آن در حوزه تولید سنگ تزئینی، گل و گیاه زینتی و تریکو است.

۷۲۷۷/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.