به گزارش ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی با انقلابی متفاوت از سایر رخدادهای مشابه نظیر انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه و سایر نهضت‌های بین‌المللی در جهان مواجه شد که با پیامی اثربخش و پشتوانه مردمی قوی شکل گرفته و مناسبات جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است و به همین دلیل جنگی سازماندهی شده علیه نظام و انقلاب اسلامی ایران طراحی و عملیاتی شد.

امام خمینی(ره) ضمن مدیریت کارآمد و هوشمندانه نهضت انقلاب اسلامی که در نهایت به پیروزی این انقلاب شکوهمند در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ منجر شد، با آغاز حمله رژیم بعثی عراق به سرکردگی صدام حسین و حمایت بیش از ۴۰ ابرقدرت جهان با ذکاوتی مثال‌زدنی مدیریت این جنگ تحمیلی را  به دست گرفت و در این میان مردم استان مرکزی  نیز همپای سایر استان‌ها با تمام ظرفیت نیروی انسانی، صنایع حوزه ترانزیت جاده ای و راه‌آهن در لبیک به  بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به صحنه آمدند.

تقدیم ۶ هزار و ۲۰۰ شهید، ۱۴ هزار جانباز و ۷۸۰ آزاده سرفراز بخشی از سهم و اثربخشی استان مرکزی در آیینه دفاع مقدس است که در کارنامه این دیار به ثبت رسیده است.
رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، روحیه ایثار، شهادت طلبی، اخلاق و صداقت رفتار خود را به نمایش گذاشتند به‌طوری که عزیزترین داشته خود که همان جان شیرین است را در طبق اخلاص گذاشته و تا آخرین قطره خون خود از کیان این سرزمین دفاع کردند و نام استان مرکزی به عنوان یکی از پشتیبانان اصلی جنگ تحمیلی تا ابد در تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌درخشد.

سازمان‌دهی مردم و نیروهای مسلح مصداقی از مدیریت امام راحل در دفاع مقدس است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: تشکیل بسیج همگانی و سازماندهی نیروهای مردمی مهمترین مصداق مدیریت امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی است و این مهم باعث حضور اقشار مختلف مردم در مناطق عملیاتی شده و زمینه پیروزی رزمندگان اسلام را در جنگ تحمیلی فراهم کرد.

آیت الله «قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی» بیان کرد: توسعه تشکیلات نظامی و فرمان ایجاد نیروهای سه‌گانه، انسجام نیروهای مسلح، هماهنگی و به‌کارگیری امکانات در پشت جبهه‌ها، مقابله با عوامل بازدارنده داخلی و تبلیغات دشمن، رعایت اصول تصمیم‌گیری و تفویض اختیارات به ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف از دیگر امور برجسته در مدیریت هوشمندانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران برای جنگ تحمیلی بود.

وی افزود: تشویق نیروها و نفوذ معنوی امام راحل، تقویت روحیه رزمندگان، توجه دادن رزمندگان به معنویت، جلب توجه رزمندگان به مقوله معنویت و تقویت روحیه دفاعی از نکاتی است رهبر فقید انقلاب اسلامی در  مدیریت جنگ تحمیلی از آن بهره برد و در  پایان جنگ تحمیلی منجر به تثبیت انقلاب اسلامی در ابعاد ملی و بین‌المللی، تثبیت تمامیت ارضی کشور، بهبود توان نظامی در سطح ملی و شناساندن جلوه فرهنگی و مکتبی انقلاب در عرصه بین‌المللی شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تـوجـه دادن رزمندگان به اراده و قدرت خداوند تبارک و تعالی در پیروزی و جنگ، تذکر به اعتماد و اعتقاد به نصرت الهی، تاکید بر ذکر خداوند، پرهیز دادن از غرور و تـوجـه دادن نـیـروهـا بـه تـوانـایـی‌هـای قـدرت ایـمـان و اخـلاص در رزمـنـدگـان در مقابل تجهیزات دشمن از جمله توصیه‌های امام راحل به رزمندگان در جنگ تحمیلی بود.

آیت الله دری‌نجف آبادی اظهار داشت: اهتمام امام راحل برتقویت بنیه دفاعی و حمایت از بالا بردن کیفیت و کمیت امکانات و تجهیزات نظامی و تامین بودجه جنگ و دفاع مقدس از خصوصیات تدبیر برجسته امام راحل در دفـاع مـقدس بود که باید به‌صورت کاربردی در جامعه معرفی شود.

وی اضافه کرد: هنگامی که امام خمینی (ره) در مقام فرماندهی کل قوا بر لزوم شکسته شدن حصر آبادان تأکید کرد، ماشین پیشروی ایران در مسیر بازپس‌گیری مناطق اشغالی شروع به حرکت کرد و پس از عملیات ثامن‌الائمه که به محاصره آبادان پایان داد در عملیات طریق‌القدس رزمندگان اسلام بستان را آزاد کرده و دهلاویه، غرب شوش و دزفول در عملیات بزرگ فتح‌المبین آزاد شدند و در نقطه اوج پیروزی‌ها در عملیات بیت‌المقدس خرمشهر نیز آزاد شد و تمامی این عملیات‌ها به صورت مشترک و هماهنگ میان نیروهای ارتش و سپاه اعم از زمینی و هوایی اجرا می‌شد.

امام جمعه اراک افزود: ضعف تسلیحاتی عراق، نداشتن توقع چنین پیروزی‌هایی از ایران و حضور گسترده نیروهای مردمی در جبهه باعث شد که تنها عکس‌العمل عراق در مقابل بازپس‌گیری‌های مناطق اشغالی توسط ایران تسریع در عقب‌نشینی و فرار از منطقه باشدو در طول ۹ ماه بدوk حتی یک شکست عملیات‌های ایران به پیروزی بیانجامد و  هر روز بر وحدت و انسجام و روحیه ملت ایران افزوده شود.

آیت الله دری نجف آبادی یادآوری کرد: مدیریت و راهبری داهیانه و دقیق امام راحل عامل اصلی پیروزی رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بود و همین مهم باعث شد تا کنگره شهدای استان مرکزی به عنوان نقش امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی و ۶ هزار و ۲۰۰ شهید این استان تغییر نام داده و در این برنامه که از ۹ تا ۱۱مهرماه امسال در خمین و اراک برگزار می‌شود بیشتر به ابعاد مدیریت امام راحل در مدیریت جنگ تحمیلی پرداخته شود.

کمک های فنی، صنعتی و مردمی ویژگی برجسته استان مرکزی در دفاع مقدس

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی که خود از ابتدای جنگ تحمیلی در تمام عملیات‌های جنوب و بخشی از عملیات های غرب کشور حضور مستمر داشته است در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: نقش این استان در جنگ تحمیلی در سه بخش اساسی فنی، صنعتی و مردمی برجسته و درخشان است.

سردار «محسن کریمی» ادامه داد: کمک‌های فنی و صنعتی از سوی جهاد سازندگی و واحدهای تجهیزات‌ساز هپکو، ماشین سازی و صنایع آذرآب به جبهه‌ها منحصر به فرد بود به‌طوری‌که مهندسان ماشین سازی اراک در شرایط سخت عملیات‌های مختلف با ساخت پل‌های شناور و ثابت، نقش اساسی و مهمی را در پیروزی‌ها داشتند.

وی افزود: ماشین سازی اراک با اعزام ۴۸۷ رزمنده، صنایع آذرآب با ۲۰۵ رزمنده، آلومینیوم اراک با ۶۴۷ رزمنده، هپکو اراک با ۳۵۸ رزمنده، شرکت صنایع اراک با ۲۹۰ رزمنده، کمباین سازی با ۱۹۰ رزمنده، آونگان با ۲۰۰ رزمنده و شرکت آلومرول نیز با ۱۸۹ رزمنده بیشترین نیروهای خود را در بین صنایع استان مرکزی در دروان دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام کردند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: از میان صنعتگران اعزامی از واحدهای صنعتی استان ۵۰ رزمنده از واگن پارس، ۵۴ رزمنده از آلومینیوم، ۴۳ رزمنده از ماشین سازی، ۱۰ رزمنده از صنایع آذرآب، ۱۰ رزمنده از شرکت صنایع و پنج رزمنده از کمباین سازی اراک علاوه بر شهدای بمباران صنایع اراک در پنجم مرداد سال ۱۳۶۵ در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

سردار کریمی اظهار داشت:  ماشین سازی اراک با ساخت ۲۰ دستگاه مین‌کوب برای نصب روی بولدزر به سفارش صنایع خودکفایی سپاه پاسدران، ساخت یک دستگاه کامل کانال‌کنی،  ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه کلاج‌تانک، طراحی و ساخت ۱۵۰ دستگاه کامل دوربرد خمپاره ۱۲۰ میلیمتری، یک دهانه ۱۳۰ متری پل تیرمرکب، طراحی و ساخت یک پل تاشوند برای عبور از کانال بیشترین نقش را در دفاع مقدس داشت.

وی گفت: کمک‌های مردمی شامل خشکبار و انواع لباس که از سوی اقشار مختلف مردم جمع‌آوری و به جبهه‌ها ارسال می‌شدو این اقدامات در قالب یگان‌های مختلف از قبیل جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، گروه مهندسی ۴۲ قدر و لشگر ۱۷ علی ابن‌ابی‌طالب صورت گرفته و بخش سوم کمک‌های این استان را به جنگ تحمیلی تشکیل می‌دادند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی بیان کرد: رزمندگان زیادی از استان مرکزی به‌صورت پراکنده از یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و کمیته به جبهه‌ها اعزام شدند که در مورد آنان ارقام مشخصی وجود ندارد و در نهایت ایمان و توکل به خداوند متعال و اعتقاد راسخ به آرمان‌های امام راحل رمز پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود و شهدا و رزمندگان با تبعیت از رهبری و ایمان به ذات هستی بخش الهی، وارد میدان شده و با امدادهای غیبی و الهی پیروزی اسلام و انقلاب را رقم زدند.

رزمندگان استان مرکزی از اولین روزهای جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور داشتند

یکی از پیشکسوتان استان مرکزی در دفاع مقدس گفت: رزمندگان استان مرکزی با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب و غرب کشور حضور پیدا کرده و از اولین عملیات که در ۲۳ مهر سال ۱۳۵۹ با عنوان عملیات دزفول انجام شد تا عملیات مرصاد که در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ انجام شد، نقش تاثیرگذاری در جبهه‌ها ایفا کردند.

سرهنگ پاسدار «محسن گلشن‌زاده» بیان کرد: بسیاری از رزمندگان استان مرکزی از جمله امیر سرتیپ «غلام‌عباس پشتاره»، سردار «رحیم آنجفی» و سردار «کاوه نبیری» از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار در طول هشت سال دفاع مقدس بودند که با وجود جوانی نقش مهمی در مدیریت یگان‌های تحت فرماندهی خود و پیروزی در عملیات‌های مختلف به خصوص عملیات‌های شناسایی داشتند.

وی ادامه داد: در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر حدود ۲ هزار رزمنده استان مرکزی در قالب پنج گردان، ۲۴ شبانه‌روز هم‌پای دیگر رزمندگان جانفشانی کردند تا دشمن بعثی را از خاک پاک وطن بیرون کنند که ۳۳۰ شهید والامقام در این عملیات حاصل جانفشانی و سلحشوری رزمندگان استان مرکزی بود.

این پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس بیان کرد:  صنایع قدرتمندی همچون  هپکو از این استان نقش تاثیرگذاری در تغییر نتیجه عملیات‌ها به نفع رزمند گان ایران داشت چرا که ماشین‌آلات راه‌سازی هپکو اراک در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جبهه‌ها انتقال داده می‌شد و با ایجاد خاکریزهای پی‌درپی  سلامتی رزمندگان تامین می‌شد و تسلط نیروهای خودی بر روند عملیات بیشتر می‌شد.

مهندسان استان مرکزی پیشتاز جبهه ها

یکی دیگر از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز گفت: مهندسان استان مرکزی همانند دیگر شهدا و ایثارگران با حضور در جبهه مهندسی توانستند اقدامات ارزنده‌ای را در جریان هشت سال جنگ تحمیلی انجام دهند و با تکیه بر روحیه جهادی و بهره‌مندی از ایمان به خدا از کشور دفاع کرده و سبب پیروزی شوند.

سردار «نورخدا قاسمی» افزود: صنایع استان مرکزی در دوران دفاع مقدس به عنوان شاهرگ‌های حیاتی مهندسی جنگ به‌شمار می‌آمدند و نقشی حیاتی و اثربخش ایفا می‌کردند و به‌همین منظور دشمن با حمله هوایی به صنایع و شهادت بسیاری از نیروهای ارزشی، سعی در خدشه وارد کردن به روحیه مقاومت مردم داشت.

وی افزود: صنایع استان مرکزی با حضور خود در جنگ و تهیه ادوات نظامی و تجهیزات جنگی و هدایت صحیح مهندسی جنگ توانست نقشی محوری را در دوران دفاع مقدس ایفا کند و نقش برجسته صنایع استان مرکزی در بخش مهندسی جنگ تحمیلی به‌خصوص ساخت پل خیبر۱، تحول عظیمی در جنگ تحمیلی ایجاد کرد به‌طوری که اقتدار رزمندگان اسلام را به رژیم بعثی و همه متحدانش نشان داد.

این پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: ماشین سازی اراک که تاریخ صنعت استان مرکزی را با دفاع مقدس گره زده است با تلاش مهندسان و کارگران خود توانست با ساخت پل‌شناور ۱۳ کیلومتری خیبر، سه راهی فتح را به جزایر مجنون متصل کند و پل خیبر در مدت ۷۵ روز ساخته شد که برای اجرای عملیات عظیم خیبر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و سبکی و تعویض قطعات هنگام بمباران شدید دشمن در کوتاه‌ترین زمان از قابلیت های این پل بود.

سردار قاسمی اظهار داشت: عملیات خیبر که به آزادسازی منطقه ای به وسعت یک‌هزار کیلومترمربع در هور، ۱۴۰ کیلومتر مربع در جزایر مجنون و ۴۰ کیلومترمربع در طلائیه انجامید، موجب عزم بین‌المللی برای کنترل ایران و جلوگیری از شکست شد.  

بمباران صنایع استان در دوران دفاع مقدس به دلیل نقش کلیدی آن‌ها در جنگ بود

یکی دیگر از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس استان مرکزی نیز گفت: نقش صنایع استان مرکزی در جنگ تحمیلی به‌ اندازه‌ای ارزشمند و کلیدی بود که در پنجم مرداد سال ۱۳۶۵ صدام دستور بمباران هوایی صنایع اراک را صادر کرد که در این جریان بسیاری از صنعتگران اراکی در واحدهای واگن پارس، ماشین سازی، شرکت صنایع آذرآب، آلومینیوم و آلومرول به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

«محسن امیدی» افزود:  علاوه بر واحدهای مادر تخصصی اراک، بسیاری از کارگاه های مغازه‌ای خرد و کوچک نیز اقدام به ساخت گلوله خمپاره در اراک می‌کردند.

وی بیان کرد: تولید گلوله‌های خمپاره، توپ، تهیه ماسوره، ساخت قطعات جنگ‌افزارها و حضور موثر کارکنان صنایع به لحاظ برخورداری از روحیه فنی و آگاهی‌های مهندسی بخشی از اقدامات صنایع استان مرکزی در فاع مقدس بود.

این پیشکسوت دفاع مقدس بیان کرد: نقش مهندسان استان مرکزی در پیروزی های دفاع مقدس غیر قابل انکار است و امروز نیز با همان روحیه جهادی در تمامی عرصه های علمی و فناوری حاضر شده اند.

وی ادامه داد: مدیریت صحیح مهندسی جنگ و تهیه ادوات نظامی از سوی صنایع به ویژه واحدهای صنعتی استان مرکزی در برخی از موارد با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جلوگیری از پیشروی دشمن، مانع شکست رزمندگان می‌شد.
امیدی اظهار کرد: مهندسی جنگ در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های خیبر و بیت‌المقدس به خوبی پیاده شد که این امر بیانگر توان بالای مهندسان استان مرکزی در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات بود.

این پیشکسوت جبهه و جنگ اضافه کرد: ماشین‌آلات راه‌سازی ساخت هپکو و پل‌های ثابت و شناور ماشین سازی اراک در تمام مناطق عملیاتی به رزمندگان انگیزه مضاعف می‌بخشید و در مجموع صنایع استان مرکزی ۷۰ پروژه را در دوران دفاع مقدس اجرا کرد که پل‌خیبر مهمترین سازه به‌شمار می‌رفت که در صنایع استان ساخته شد.

راه‌آهن اراک هشت سال خدمات ارزنده در دفاع مقدس دارد

یکی از کارکنان اسبق اداره‌کل راه‌آهن اراک گفت: یکی از جنبه‌های مهم جنگ تحمیلی زیرساخت‌های ارتباطی ترکیبی و به‌ویژه راه‌آهن است که در هشت سال جنگ تحمیلی به‌عنوان شریانی مهم در تامین نیاز جبهه‌های جنوب و غرب نقش‌آفرینی کرده است.

«حسین خسروبیگی» افزود: انتقال انواع مهمات جنگی از تهران و یا دیگر استان‌ها به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در جنوب کشور یکی از خدمات راهبردی این دستگاه در دوران جنگ تحمیلی بود و  این امکان باعث شد تا مهمات و تجهیزات نظامی در حجم انبوه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دست رزمندگان برسد.

وی که از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس است، اظهار داشت: رژیم بعثی عراق به نقش کلیدی راه‌آهن سراسری شمال به جنوب پی برده بود  و بسیاری از پل‌ها در مسیر اراک به خرمشهر را مورد آماج حملات هوایی قرار می‌داد اما، کارکنان راه‌آهن با همکاری نیروهای محلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اراده بسیجی و جهادی، تاسیسات تخریب شده را مرمت و مسیر عبور قطارها را بازسازی می‌کردند.

 خسروبیگی جابه‌جایی رزمندگان اسلام را  از دیگر خدمات این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در اوایل جنگ عملیات‌ها در فاصله زمانی کوتاهی انجام می‌شد، حضور به‌موقع رزمندگان اسلام در جبهه‌ها اصلی مهم تلقی می‌شد که راه‌آهن اراک در این خصوص نیز نقش کلیدی داشت.

وی ادامه داد: انتقال مجروحان و شهدا از جبهه جنوب به استان‌های مرکزی کشوراز دیگر خدمات راه‌آهن اراک در دوران دفاع مقدس بود که در این راستا راه آهن اراک با در اختیار داشتن واگن‌های مخصوص، برای حمل مجروحان و تعبیه سردخانه در بعضی از واگن‌ها، شهدا را به خارج از مناطق جنگی منتقل می‌کرد.

این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: ارسال موادغذایی از استان‌های مرکزی به جبهه‌ها نیز از دیگر خدمات چشمگیر راه‌آهن اراک به جبهه‌ها بود چرا که وجود این مهم امکان دسترسی به‌موقع رزمندگان به موادغذایی و در نتیجه تقویت بنیه نظامی را فراهم می‌کرد.

وی یادآوری کرد: ظرفیت قطارهای مسافربری در دوران جنگ تحمیلی ۶۰۰ نفر بود اما، در هر روز که قطار از اراک به سمت جنوب کشور حرکت می‌کرد بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ رزمنده  به مناطق عملیاتی جابه‌جا می‌شد و کارکنان راه‌آهن اراک شاهد صحنه‌های عاشقانه‌ای از رزمندگان و مردمی بودند که با رفتار و ایمان خود تک‌تک واژه های کتاب دفاع مقدس را رقم زدند و این رشادت‌ها هرگز از خاطره‌ها فراموش نمی‌شود.

۷۰ هزار رزمنده از نقاط مختلف استان مرکزی در طول هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند و دیار آفتاب در هشت سال دفاع مقدس ۶ هزار و ۲۰۰ شهید، ۱۶ هزار جانباز و یک‌هزار و ۷۰۰ آزاده سرافراز در راه ایستادگی وطن و انقلاب اسلامی داشته است.

گزارش از: مصطفی مجللی نسب

/۶۰۱۳/۳۰۱۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.