به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در محل استانداری این استان، افزود: نظارت بر توسعه اصولی طرح های آبخیزداری و نیز تصحیح روش های استفاده از آب در بخش کشاورزی باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از آب های زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید با تنظیم قوانین بازدارنده مناسب در این بخش به ارتقا و مدیریت سطح کیفی و کمی منابع آبی اقدام کرد.

استاندار مرکزی افزود: تغییرات اقلیمی و جوی در دهه ‌های اخیر، پدیده خشکسالی در بسیاری از مناطق جهان و ایران ایجاد کرده و معضلاتی را در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی به وجود آورده که این مسئله لزوم استفاده بهینه از منابع آب را برای مسئولان و مردم ضروری می‌ کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: صرفه جویی در آب نیازمند یک برنامه بلند مدت است.

مهدی زندیه وکیلی ادامه داد: برخی از برنامه ها در حوزه ساماندهی منابع آبی باید به صورت ملی انجام شوند و وزارتخانه های مرتبط باید به گونه ای اقدام کنند که سیاست های صرفه جویی ضمانت اجرایی شدن داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز گفت : میزان آب مصرفی تجدید پذیر در کشور ۱۰۶ درصد است در صورتی که استاندارد جهانی آن ۴۰ درصد است.

«عزت الله آمره ای» افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید میزان بهره گیری از آب تجدیدپذیر در کشور به ۶۹ درصد برسد.

وی گفت: کاهش میزان مصرفی آب تجدید پذیر از ۱۰۶ درصد به ۵۶ درصد در راستای اصلاح الگوی مصرف آب از برنامه های اولویت دار شرکت آب منطقه ای است که در این راستا ضرورت همکاری و تعامل تمامی دستگاه های اجرایی به خصوص سازمان جهاد کشاورزی احساس می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی بیان کرد: با اجرای نصب کنتورهای حجمی بر چاه های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و اجرای پایش می توان، ۶۹۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی کرد .

آمره ای اضافه کرد: میزان کسری مخزن آب، سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و در مجموع ۵ میلیارد مترمکعب به صورت تجمعی کسری مخزن در استان وجود دارد.

وی افزود: بیشترین کاهش مصرف آب باید در بخش کشاورزی حاصل شود و تا افق ۱۴۰۵ میزان مصرفی آب در کشور که در حال حاضر ۲ هزار و ۲۷۶میلیارد مترمکعب است باید به هزار و ۵۹۰میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

۳۰۱۷/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.