«حسین میرزایی» روز شنبه در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز سوادآموزی، افزود: این استان در سه سال گذشته در زمینه جذب، نگه‌داشت و شاخص‌های شانزده‌گانه سوادآموزی بر اساس حجم ابلاغی برتر است.

وی ادامه داد: سهمیه سوادآموزی پارسال استان یک‌هزار و ۹۰۰ نفر بود درحالیکه ۲ هزار و ۳۳ نفر معادل ۱۰۷ درصد در این دوره ها تحت آموزش قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: سهمیه جذب اتباع خارجی نیز در دوره‌های سواد آموزی پارسال ۴۰۰ نفر بود که ۴۷۲ نفر معادل ۱۰۴ درصد در این دوره ها جذب شده است.

میرزایی، حجم ابلاغی به استان مرکزی در دوره های انتقال و تحکیم به استان مرکزی در این مدت را به ترتیب ۵۰۰ و ۸۸۸ نفر عنوان کرد و گفت: ۵۵۵ نفر معادل ۱۱۱ درصد سال گذشته در دوره انتقال و ۸۸۸ نفر معادل ۱۰۰ درصد حجم ابلاغی در دوره تحکیم در استان جذب شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: برگزاری نشست‌های حضوری و غیرحضوری ویژه همکاران و روسای مدارس، دریافت لیست افراد بی‌سواد از سامانه سیب دانشگاه علوم‌پزشکی، جذب اولیای کم‌سواد و بی‌سواد مدارس و طرح جایگزینی مجازات حبس برای متهمان از جمله عوامل جذب سوادآموزان در دوره‌های سوادآموزی استان بوده است.

وی ادامه داد: سهمیه سوادآموزی امسال استان نیز  ۲ هزار و ۲۱۹ نفر است که پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ درصد این افراد در این دوره جذب شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: سهمیه ابلاغی استان در تحصیلی جدید برای دوره انتقال ۹۷۰ نفر ایرانی و ۱۶۰ نفر اتباع خارجی و برای  تحکیم یک‌هزار و ۹۵۳ نفر اعلام شده است.

میرزایی افزود: ثبت‌نام سوادآموزی از ابتدای مرداد تا پایان دی‌ماه، برای دوره انتقال از ابتدای شهریور ماه تا پایان مهرماه و تحکیم از پانزدهم تیر تا پایان دی ماه است.

وی، از اجرای طرح استفاده از انجمن مشاوره استان برای نخستین‌بار در استان مرکزی خبر داد و گفت: بهبود کیفیت و مهارت‌افزایی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در زمینه جذب و نگهداری از طریق آموزش مهارت‌های ارتباطی مبتنی بر ویژگی‌های شخصیتی و آموزش مهارت‌های تسهیل‌گری آموزشی از جمله اهداف اجرای این طرح در استان مرکزی است.

 معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: اجرای طرح «نماز کلید بهشت» از دیگر طرح‌های این استان در سال تحصیلی پیش‌رو است که با هدف از آن ترویج معارف نماز و فرهنگ درست‌خوانی در بین آموزش‌دهندگان و سوادآموزان است.

میرزایی افزود: طرح نماز کلید بهشت سال گذشته در ناحیه یک و ۲ اراک، خمین، شازند و خنداب اجرا شد و اجرای آن  سال تحصیلی جدید در تمامی شهرستان‌ های استان مرکزی در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲۳۵ نفر آموزش‌دهنده و ۲ هزار و ۶۵۸ نفر سوادآموز سال تحصیلی گذشته در طرح نماز کلید بهشت شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۸۵ نفر آموزش‌دهنده و پنج هزار و ۷۶۸ نفر سوادآموز در این طرح شرکت کنند.

 معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس پارسال با هدف بهبود کمی و کیفی دانش، نگرش و مهارت‌های آموزش‌هندگان و ایجاد شبکه انسانی کارآمد و متخصص در حوزه سوادآموزی در آموزش و پرورش این استان برگزار شد.

میرزایی افزود: ۶۷ نفر سال گذشته در این طرح شرکت کردند که ۲۴ نفر آنان به مرحله استانی راه یافته و سه نفر به عنوان برگزیده استانی در این طرح انتخاب شدند.

وی گفت: اجرای طرح آموزش رایانه سوادآموزان از دیگر برنامه‌های استان مرکزی است و پیش‌بینی می‌شود ۱۷۰ نفر در این طرح تحت آموزش قرار گیرند.

 معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اجرای طرح سواد آموزی به عشایر در شهرستان ساوه و طرح کمیساریای عالی پناهندگان را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استان در سال جاری عنوان کرد و افزود: در این طرح ۱۹ نفر در دوره سوادآموزی و ۶۰ نفر در دوره انتقال تحت پوشش قرار می‌گیرند.

میرزایی خاطرنشان کرد: اجرای طرح پرسش مهر ریاست جمهوری، طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی در شهرستان‌هایی که میانگین باسوادی در آن‌ها کمتر از میانگین استانی است، طرح توانمندسازی آموزش‌دهندگان و برگزاری دوره تربیت مدرسان در تمامی شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری است.

وی گفت: در طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی در شهرستان‌ها تلاش می‌شود با همکاری فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی میانگین باسوادی به میانگین استانی رنزدیک شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی پرداخت حق‌الزحمه مدرسان دوره‌های سوادآموزی را بر اساس قبولی سوادآموزان عنوان کرد و افزود: حق‌الزحمه مربیان در دوره‌های سواد آموزی به ازای هر نفر هشت میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، دوره انتقال ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، سوادآموزی اتباع خارجی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و انتقال اتباع بیگانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

میرزایی گفت: حق‌الزحمه مربیان در روستاهایی که یک نفر بی‌سواد در آنان وجود دارد ۱۳ میلیون ریال و سوادآموزی به معلولان آموزش پذیر ۱۸ میلیون ریال است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی ها امکان جذب پنج درصد حجم ابلاغی استان‌ها تا سنین ۶۴ سال امسال فراهم شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی یاد آور شد: ۳۲ هزار و ۶۸ نفر بی‌سواد و کم‌سواد بر اساس سرشماری سال ۹۵ در استان شناسایی شده و این معاونت از آمادگی کامل برای آموزش به این افراد در هر زمان و مکانی برخوردار است.

میرزایی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر این افراد در سنین بالای ۴۹ سال و ۶ هزار نفر بالای سن ۴۵ سال قرار داشته‌اند که تاکنون از چرخه جامعه هدف این سازمان خارج شده‌اند.

وی اظهار داشت: یک میلیون نفر از ابتدای فعالیت سوادآموزی تاکنون در استان مرکزی تحت آموزش قرار گرفته‌اند و ۱۵۰ هزار نفر این افراد با ادامه تحصیل توانسته‌اند مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را کسب کنند.

میرزایی آمار باسوادی در افراد بین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان مرکزی را ۹۶ و پنج دهم درصد عنوان کرد و گفت: این استان در این زمینه رتبه هشتم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: میانگین باسوادی در این استان در سنین ۶ سال به بالا ۸۷ درصد بوده و رتبه استان در زمینه از میانگین کشوری بالاتر است.

۳۲ هزار و ۶۸ بی‌سواد و کم‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان مرکزی وجود دارد.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.