به گزارش ایرنا، سردار سید« تیمور حسینی» روز دوشنبه در نشست کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی افزود: علاوه بر نصب این دوربین ها بهره گیری حداکثری از دوربین های موجود در جاده ها برای کاهش حوادث رانندگی در جاده های کشور در دستور کار فرماندهی پلیس راه کشور قرار دارد.

وی از کاهش سه درصدی تلفات جاده ای در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: کاهش ۱۲ درصدی تلفات جاده ای در سال جاری در جاده های کشور هدفگذاری شده است که با وجود کاهش این حوادث در جاده ها نسبت به پیش بینی های انجام شده عقب هستیم.

فرمانده پلیس راه کشور خاطر نشان کرد: یا توجه به در پیش بودن شهریورماه و ماه بازگشت مسافران و مسافرت زائران اربعین حسینی(ع) در مهر ماه امسال تلاش می شود کاهش ۲ هزار نفر از تلفات جاده ای در سال جاری نسبت به پارسال محقق شود.

سردار حسینی با یادآوری تصمیم رئیس پلیس راهور کشور مبنی بر توقف پلاک گذاری خودروی پراید در سال آینده گفت: امید است با توقف پلاک گذاری، تردد این خودرو در چرخه ترافیک کشور ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده حدود ۹۰ درصد کاهش یابد.

وی خاطر نشان کرد: استان مرکزی اکنون به دلیل قرارگیری در شاه راه شمال به جنوب و غرب به شرق از جمله استان های حساس و استراتژیک کشور به شمار می رود و از نظر تصادفات سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

فرمانده پلیس راه کشور گفت: ۴۰۰ نفر سال گذشته در حوادث رانندگی در استان مرکزی جان خود را از دست داده اند که با اقدامات انجام شده تعداد این افراد نسبت به ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سردار حسینی افزود: فوت هر فرد در تصادفات رانندگی حدود ۵۰ میلیارد ریال خسارت برای کشور به همراه داشته و تلفات جاده ای در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال ضرر و زیان برای استان مرکزی ایجاد کرده است.

وی تجهیز پلیس راه استان مرکزی به خودرو و گوشی های به روز و هوشمند را از برنامه های اولویت دار فرماندهی پلیس راه کشور عنوان کرد و گفت: با تجهیز پلیس راه این استان به گوشی های هوشمند، امکان اعمال قانون خودروهای متخلف بدون توقف کردن و به صورت پیامکی فراهم می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اکنون تجزیه و تحلیل و اقدامات کارشناسی برای مشخص شدن نقاط حادثه خیز جاده توسط پلیس این استان انجام شده و نیاز است تصمیمات عملی برای رفع این مشکلات توسط مسئولان انجام شود.

«بهروز اکرمی» افزود: نیاز است برای رفع مشکلات جاده ها به عامل تصادفات، بهره گیری از تکنولوژی و ظرفیت های استان برای رفع آنها بهره گیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در مدت چهار سال گذشته در زمینه کاهش آمار تلفات جاده ای جزء سه استان نخست در سطح کشور بوده است.

«مهدی زندیه وکیلی» افزود: استان مرکزی اکنون جزء سه استان نخست در زمینه برخورداری از آزادراه ها و بزرگراه ها در سطح کشور بوده و اکنون جاده های این استان از شرق به غرب به صورت آزادراهی و شمال به جنوب بزرگراهی است.

وی با کاهش تاثیر اقدامات کمیسیون ها در زمینه کاهش تلفات جاده ای گفت: خودرو اکنون از جمله عوامل بروز حوادث رانندگی منجر به فوت در جاده ها به شمار می رود که کمیسیون ها هیچگونه اقدامی در این زمینه نمی توانند انجام دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۱۸ میلیون تن بار و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر سالانه توسط ناوگان حمل و نقل عمومی این استان به نقاط مختلف کشور جابه جا می شوند.

«علی زندی فر» افزود: ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در استان مرکزی در زمینه بار و مسافر کارت هوشمند دریافت کرده و ۱۰ هزار خودرو در این حوزه در استان فعال است.

وی ادامه داد: ۲۳ مجتمع خدمات رفاهی در استان مرکزی به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی هشت مجتمع بالای ۹۰ درصد قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: میانگین تردد خودروهای سنگین در جاده های کشور حدود ۲۵ درصد است که این مهم در جاده های استان ۴۵ درصد  است و این استان در این زمینه رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

زندی فر ادامه داد: ۲۶ دوربین ثبت تخلفات در جاده های استان مرکزی وجود دارد که ۱۱ دوربین اکنون به دلیل مشکلات مختلف غیر فعال است.

وی افزود: پایه ها و تاسیسات ۴۰ دستگاه دوربین در جاده های استان مرکزی نصب شده است و پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه بهره برداری از این دوربین ها آغاز شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با تجهیز ۳۱۰ کیلومتر از جاده های این استان به سامانه روشنایی گفت: این استان در زمینه تجهیز جاده ها به سامانه روشنایی جزء سه استان نخست کشور قرار دارد.

رئیس پلیس راهور استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهرستان اراک با ۵۷ درصد و ساوه با ۲۳ درصد بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت را در چهار ماه امسال به خود اختصاص داده اند.

سرهنگ سید«علی حسینی» افزود: عدم رعایت حق تقدم ۳۱ درصد علت تصادفات شهری، عدم توجه به جلو ۲۴ درصد و سایر موارد ۲۳ درصد علت تصادفات در شهرهای استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: بیشترین تصادفات در شهرهای استان مرکزی بین ساعت های ۱۸ تا ۲۰، ۱۵ تا ۱۸، ۱۲ تا ۱۴ و ۲۰ تا ۲۴ رخ داده است.

 رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۱۴۳ نفر از ابتدای سال جاری تا کنون در جاده های این استان جان خود را از دست داده اند و ۱۶ هزار و ۶۹۹ نفر مجروح شده اند.

سرهنگ «ایرج کهریزی» ادامه داد: ۶ هزار و ۳۲۸ کیلومتر راه اصلی، بزرگراه، آزاد راه و راه روستایی در این استان وجود دارد که ۲۰۷ کیلومتر معادل سه درصد این راه ها را آزاد راه، ۴۶۲ کیلومتر معادل هفت درصد بزرگراه، ۴۳۷ کیلومتر معادل هفت درصد راه اصلی، ۸۱۴ کیلومتر معادل ۱۳ درصد راه فرعی، و چهار هزار و ۴۴۸ کیلومتر معادل ۷۰ درصد را راه های روستایی تشکیل داده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: ۸۳ درصد راه های استان مرکزی به صورت راه های فرعی و راه های روستایی ۲ طرفه هستند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد راه های استان مرکزی راه های ۲ طرفه و پرخطر و تنها ۶۶۹ کیلومتر معادل ۱۰ درصد راه های استان، بزرگراه و آزادراه هستند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون ۳۲ نقطه حادثه خیز در این استان شناسایی و تمامی این نقاط با نصب تابلو و علائم آشکار سازی شده اند.
سرهنگ کهریزی افزود: ۳۳۸ کیلومتر معادل پنج درصد جاده های استان مرکزی با نصب دوربین های ثبت تخلفات هوشمند سازی شده اند و ۹۵ درصد جاده ها هوشمند نیستند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: ۲۶ دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده های این استان وجود دارد که ۱۱ دستگاه این دوربین ها در آزاد راه تهران - سلفچگان، هشت دستگاه جاده ساوه - همدان، ۲ دستگاه جاده اراک - سلفچگان و پنج دستگاه در جاده اراک - توره - بروجرد نصب شده است.
سرهنگ کهریزی گفت: اکنون ۶۲ دستگاه تردد شمار در جاده های استان مرکزی وجود دارد که بر اساس این دستگاه ها در روزهای عادی ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه در جاده های استان تردد می کنند.
وی ادامه داد: استان مرکزی با تردد این میزان وسیله نقلیه در جاده ها، رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: این استان در متوسط تردد وسایل نقلیه سنگین، رتبه سوم را در سطح کشور دارد.
سرهنگ کهریزی، متوسط تردد وسایل نقلیه سنگین در جاده های کشور را ۱۵ درصد عنوان کرد و افزود: سهم تردد این خودروها در جاده های استان مرکزی بین ۲۵ تا ۲۸ درصد است.
وی ادامه داد: اکنون ۲۳ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده های استان مرکزی فعال است که وضعیت جوی راه و نقاط حادثه خیز جاده های استان با این دوربین ها رصد می شود.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی یاد آور شد: بر اساس آمار دستگاه های تردد شمار سال گذشته ۲۱۲ میلیون و ۸۹ هزار و ۱۲۸ وسیله نقلیه در جاده های استان تردد کرده اند که تعداد این خودروها نسبت به سال قبل از آن ۲۶ میلیون و ۵۰۷ هزار معادل، ۱۴ درصد افزایش یافته است.
سرهنگ کهریزی گفت: تردد وسایل نقلیه سبک در جاده های استان مرکزی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۱ درصد و وسایل نقلیه سنگین ۲۵ درصد افزایش یافته است.
۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.
روزانه حدود ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای این استان تردد می کنند.

۱۹۵۵/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.