به گزارش ایرنا، « علی اصغر مونسان » روز دوشنبه در حاشیه بازدید از ارگ تاریخی میشیجان خمین افزود: با توجه به محدودیت های اعتباری راهبری هدفمند ظرفیت های حوزه خصوصی و مردمی برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی اصلی محوری است.

وی در بخشی از سخنانش اطهار داشت: تغییر اصولی کاربری بناهای تاریخی و مرمت آن ها سبب رونق کسب و کار و ایجاد  اشتغال  می شود و بهترین گزینه در حفاظت بهینه این اماکن است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد:  محصولات صنایع دستی کشور ظرفیت صادرات تا  ۲ میلیارد دلار را دارد و تلاش می شود که سهم این حوزه از در صادرات افزایش یابد.

مونسان بیان کرد: ایران  در ثبت شاخص شهرهای صنایع دستی ایران از چین عبور کرده و رتبه اول را در جهان دارد و در این زمینه  سال گذشته ۲ شهر و روستا  به عنوان شهر صنایع دستی برای ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت:  سنگ نگاره های تیمره بخشی از هویت تاریخی و باستانی تمدن ایران زمین است و  به منظور حفاظت و مرمت بهینه آن ها پایگاه ایجاد می شود.

شهرستان خمین یکی از کانون های مهم در قطب گردشگری جنوب استان مرکزی است که بناهای شاخصی را  در خود دارد.

بیت تاریخی امام خمینی (ره) به عنوان نگین گردشگری شهر خمین محسوب می شود که عمارتی چهار هسته ای است و  بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی حیاط در مرکزیت نیست بلکه در اضلاع آن قرار گرفته است.

این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر حدود ۲۰۰ سال پیش ساخته و به شماره ‎ ۱۷۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ارگ تاریخی میشیجان خمین نیز از سرمایه های گردشگری خمین است که در ساخت آن از مصالح  خشت و گل و چوب استفاده شده و قدمت آن مربوط به دوره قاجاریه است.

 این عمارت  تاریخی در زمینی هشت ضلعی به وسعت حدود یک هکتار در روستای میشیجان از توابع شهرستان خمین واقع شده  که ساختمان اصلی آن  در ۲ طبقه به شکل چهارضعلی با نمای گچ و آجر به عنوان محل اقامت امیرحشمت از نوادگان قاجار در وسط عمارت قرار گرفته و ضلع شمالی و غربی محوطه گلخانه، مطبخ، انبار غلات، حیاط خلوت و محل اسکان خادمین تعبیه شده بوده است، جنوب محوطه نیز کالسکه خانه با سقی چهار گنبدی قرار دارد.

این عمارت در قسمت شمال و جنوب خود دارای ۲ برج دیده بانی است و هشتی ورودی نیز در قسمت جنوب شرقی بنا واقع شده است

ارگ میشیجان به لحاظ اهمیت تاریخی خود در سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۹۷۰۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و کار مرمت و بازسازی آن نیز از سال ۱۳۹۴ توسط بخشی خصوصی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی کلید خورد.

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در یک روزه به خمین از ارگ تاریخی میشیجان از توابع خمین و بیت تاریخی بنیان گذار جمهوری اسلامی در این شهرستان بازدید کرد.

سنگ نگاره های تیمره، گور دخمه ای ، قبرستان ها و کلیسای ارامنه، کبوترخانه ها، دستکدهای زیرزمینی، قلعه های تدافعی، قلعه سالار محتشم، بیت تاریخی، تیمچه بازار، مسجد جامع و ۲۴ بقاع متبرکه ازمهمترین آثار تاریخی خمین است.

/۶۰۱۳/۹۹۳۰/۷۲۷۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.