مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت ساختارهای فرهنگی و هنری استان یکی از اهداف مهم در سطح منابع و تشکل‌ها و ساختارهای فیزیکی و فضاهای فرهنگی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام عباس دانشی در نشستی خبری اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد با تنوع موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی گستره بسیار وسیعی در حوزه اقدام و عمل و سیاست‌گزاری دارد و طبیعتا مسئولیت سنگینی در حوزه‌های فرهنگی و هنری در استان بر دوش این اداره قرار دارد .

وی افزود: اگرچه طی سال‌های اخیر طی اصلاحات تشکیلات کشوری بخش هایی از وظایف این اداره جدا و به تشکیلات جدیدی منتهی شده اما همچنان دایره فعالیت‌های وزارت ارشاد گسترده است و ما نیز امیدواریم به تمام اهداف برسیم و اداره ارشاد بتواند در تمام حوزه‌ها ایفای وظیفه کند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: تقویت ساختارهای فرهنگی و هنری استان یکی از اهداف مهم در سطح منابع و تشکل‌ها و ساختارهای فیزیکی و فضاهای فرهنگی است. استان مرکزی برخورداری کافی در این حوزه ندارد و طبیعتا کار دشواری پیش روی مسئولان استان است که امیدواریم به سطح مطلوبی از ساختارها و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برسیم .

دانشی بیان کرد: رشد متوازن بخش های هنری از جمله اهداف پیش رو است که بر همین اساس تقویت انجمن‌ها، برگزاری جشنواره‌ها در وقت مقرر و ... در دستور کار قرار دارد. هدف پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه هدف حل و فصل مسائل و مشکلات پیش رو است .

وی ادامه داد: در همین راستا در آبان ماه نمایشگاه بزرگ‌ کتاب در شأن جایگاه استان برگزار خواهد شد همچنین جشنواره هنرهای تجسمی که در گذشته به تعطیلی کشیده شده بود برگزار می‌شود. در حوزه های مختلف آنچه برگزار نشده به تدریج و حتما احیا و برگزار خواهد شد تا شرمنده فعالان این حوزه‌ها نباشیم‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه های مطبوعاتی مایل به ایجاد تشکل فعال مطبوعاتی خانه مطبوعات و تقویت مقام و جایگاه مطبوعات استان هستیم .

دانشی اضافه کرد: در حال حاضر در استان مرکزی ۸۳ مجوز نشریه، ۲۸ پایگاه خبری، ۵۰ جریده کثیرالانتشار ثبت شده که از مجموع نشریات فقط ۶۰ نشریه فعالیت دارند .

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۳۱۹ مجوز مشاغل خانگی صادر شده که به تبع آن ۳۱۹ شغل نیز ایجاد شده است. در حوزه بیمه هنرمندان نیز حدود ۷۵۰ نفر در استان مرکزی عضو این صندوق هستند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۱۱ مجتمع فرهنگی در استان وجود دارد که باید افزایش پیدا کند، گفت: ۷۳ کتابخانه عمومی، ۱۰۳ آموزشگاه آزاد هنری، ۱۲۳ موسسه فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره، ۲۱۸ کانون تبلیغاتی، دو هنرستان هنرهای تجسمی با ۱۴۴ هنرجو و ۸۳ موسسه فعال قرآنی در استان فعالیت دارند .

دانشی با بیان اینکه ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد وجود دارد اضافه کرد: ۳۲۰ کانون در شهرها و ۲۶۰ کانون در روستاها فعالیت می‌کنند که این کانون ها نشان دهنده حضور فرهنگی در تمام نقاط استان هستند. تنها مرکز فرهنگی موجود در روستاها کتابخانه و کانون فرهنگی و هنری مساجد است که تمام فعالیت‌های فرهنگی یک روستا را دنبال می‌کند .

وی در خصوص سینماهای استان با بیان اینکه در سراسر استان از احداث سینما حمایت خواهیم کرد، ادامه داد: استان مرکزی در حوزه سینما کم برخوردار بوده و تعداد کمی سینما دارد به طوری که حتی شهرهای بزرگ استان نیز فاقد سینما هستند که افزایش تعداد سینماها و صندلی سینما باید در دستور کار قرار گیرد. در شهرستان ساوه سالن اداره ارشاد شهرستان که مربوط به فعالیت‌های تئاتر بود به عنوان سالن سینما استفاده می‌شد که در این رابطه توافق نامه ای جهت احداث پردیس سینمایی ساوه با ۵ سالن امضا و اداره ارشاد متعهد به پرداخت ۱۵ میلیارد ریال به منظور احداث این سالن شد .

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در رابطه با سینما فرهنگ اراک گفت: بنا بر تغییر کاربری سینما فرهنگ نیست و مدیر سینما نیز چنین درخواستی ندارد. اداره کل ارشاد هم ‌این اجازه را نخواهد داد.سینما فرهنگ باید به طور موقت فعلا راه اندازی شود. به دنبال پلمب این مکان که به حکم دادستان انجام شده بود مذاکره انجام شد و رفع پلمب صورت گرفت و به مدیر سینما فرصت داده شد که ظرف مدت ۶ ماه اشکالاتی که ستاد صیانت در حوزه حقوق شهروندی اعلام کرده بوده برطرف شود، اما مدیر سینما گفته که ۶ ماه زمان کافی نیست که در چند روره آینده  به توافق خواهیم رسید که سینما فرهنگ در یک دوره کوتاه مدت کار را آغاز کند تا برای تغییرات اساسی و بازسازی سینما چاره اندیشی لازم صورت گیرد. سینما فرهنگ همچنان به عنوان سینمای فعال شهر اراک به فعالیت خود ادامه خواهد داد چراکه این سینما ظرفیت های زیادی دارد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.