مدیرکل استاندارد استان مرکزی از امضای تفاهم نامه ای فی مابین این سازمان و پارک علم و فناوری استان به منظور استانداردسازی فرآورده های دانش بنیان خبر داد .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مهناز جعفریان در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، اصحاب رسانه را سربازان خط مقدم استاندارد خطاب کرد و افزود: مطمئنا خبرنگاران و اصحاب رسانه در تمامی عرصه های فرهنگی و اجتماعی نقش آفرین هستند و بدون حضور آنان، موفقیت چندانی در مسائل مختلف جامعه، علی الخصوص استانداردسازی محقق نمی شود .

وی با اشاره به رویکرد نوین این سازمان که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که استانداردها را که در واقع چیزی جر حقوق شهروندی اعضای یک جامعه نیستند، از یک الزام قانونی به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم و با تأمین سلامت و ایمنی شهروندان، استانداردهایی را که به سلامت عموم جامعه برمی گردد، توسعه و ترویج دهیم .

جعفریان مشاوره و همیاری با کسانی که خواهان خدمت به جامعه هستند را یکی دیگر از اهداف این سازمان برشمرد و ادامه داد: از آنجا که پوشش تمامی اصناف و نظارت بر تمامی فرآورده های تحت تعهد سازمان استاندارد کشور به طور کامل امکان تحقق ندارد و از طرفی نیز اکثر آحاد جامعه در جریان امور فنی  قرار ندارند، موثرترین راه همیاری مردم به سازمان استاندارد و بهبود کیفیت فراورده های تولیدی، تنها خواست و اراده مردم است .

مردم از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با تاکید بر اینکه کنترل و نظارت بر اعمالی که عموم مردم قدرت انجام آن را ندارند، از وظایف اصلی این سازمان است، گفت: مردم باید در هنگام خرید کالاهای مورد نیاز خود، نسبت به مشکلات ناشی از عدم کیفیت بالای فراورده های تولیدی آگاهی کامل داشته باشند که بدین منظور می توانند با مشاهده لوگو سازمان ملی استاندارد کشور بر روی بسته بندی هر کالا، از سلامت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند. همچنین به منظور جلوگیری از جعل و تقلب این نشان، سازمان ملی استاندارد کشور سامانه ای را به منظور ردیابی کالاها تعریف کرده است که مردم می توانند با ارسال کد 10 رقمی درج شده در زیر نشان استاندارد به شماره پیامکی 10001517، از اصالت این نشان آگاهی پیدا کنند .

وی ادامه داد: در صورتی که مردم از طریق این سامانه متوجه هرگونه مغایرتی در کالای خریداری شده شدند، می توانند از طریق تماس با شماره 1517 این موضوع را به اطلاع مسئولین مربوطه این سازمان برسانند، تا سریعا و از طریق مراحل قانونی، نسبت به کیفیت کالای تولید شده و نظارت بر مرکز عرضه کننده کالا اقدام شود .

نگران آسانسورهای قدیمی هستیم/تأییدیه استاندارد یکساله است

جعفریان با بیان اینکه از مجموع 80 هزار فراورده تعریف شده در سطح کشور، تنها هزار و 56 مورد تحت پوشش و نظارت سازمان ملی استاندارد کشور قرار دارد، اظهار کرد: شهرداری‌ها اجازه صدور پایان کار برای ساختمان‌ها را ندارند، مگر اینکه تجهیز آسانسور ساختمان انجام و تاییدیه رسمی از استاندارد گرفته شده باشد که این تاییدیه رسمی به صورت آنلاین برای شهرداری قابل رؤیت است. استاندارد از کیفیت آسانسور ساختمان‌های جدید اطمینان خاطر دارد چراکه تجهیزات به صورت دقیق بررسی می‌شود، اما در برخی ساختمان‌های قدیمی که موارد و قواعد معماری و ساخت و ساز آنها مناسب نبوده و آسانسورها پس از ساخت و ساز به ساختمان اضافه شده اند ، نگرانی‌هایی وجود دارد و اداره کل استاندارد ضمن بازرسی و بررسی نواقص را اعلام می‌کند و اگر آسانسورها دارای نقص باشند، تاییدیه برای آنها صادر نمی‌شود .

جعفریان مشکل کنونی استاندارد در بحث آسانسورها را زمان تاییدیه‌ها دانست و افزود: تاییدیه آسانسور تنها یکسال اعتبار دارد و این مهم در انتهای تاییدیه ذکر می‌شود. در واقع آزمون و بازرسی ادواری آسانسور باید سالانه انجام شود و کارفرما یا بهره‌بردار می‌تواند با مراجعه به سامانه و سایت استاندارد و درج اطلاعات آسانسور، بازرسان را برای ارزیابی دعوت کند. استنباط مردم این است که بررسی ماهانه آسانسور توسط شرکت تعمیرکننده و نگهدارنده آسانسور کفایت می‌کند، در حالی که بازرسی ادواری الزامی است .

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با تاکید بر اینکه تجهیزات سیار در شهربازی ها قرار نمی گیرند و این وسایل عمدتا در پارک ها و اماکن تفریحی سطح شهر هستند، اظهار کرد: اداره کل و کارشناسان استاندارد قبل از بازگشایی شهربازی‌های سطح استان بازرسی‌های لازم به لحاظ استاندارد بودن تجهیزات را انجام می‌دهند و در این راستا مکاتبات لازم با شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شده تا بر شهربازی‌ها نظارت داشته باشند و تلاش می‌شود که در زمان بهره‌برداری از شهربازی تجهیزات غیراستاندارد در آنها وجود نداشته باشد .

به هیچ وجه از متقلبین نمی گذریم

وی با بیان اینکه در سال گذشته 320 میلیون تومان صرف خرید تجهیزات لازم و کنترل از بازار شده است، افزود: به هیچ وجه از متقلبین نمی گذریم و به محض شناسایی هرگونه جعل و تقلب، بر اساس قانون با متخلفین برخورد می کنیم. از طرفی برای واحدهای نمونه نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است که پس از رصد و شناسایی کامل این مراکز، گواهینامه و تندیس واحد نمونه در اختیار آنان قرار می گیرد .

جهت هویت بخشی به فراورده های دانش بنیان تلاش می کنیم

مدیرکل استاندارد استان مرکزی از امضای تفاهم نامه ای فی مابین این سازمان و پارک علم و فناوری استان مرکزی به منظور استاندارد سازی فراورده های دانش بنیان خبر داد و افزود: این اقدام در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است که امیدواریم با اجرای این طرح که در واقع نوعی استاندارد اختیاری نیز شناخته می شود و تاکنون فاز اول آن در 12 استان کشور انجام شده است، بتوانیم به فراورده های دانش بنیان هویت ببخشیم .

به گزارش ایسنا، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان مرکزی نیز با بیان اینکه در راستای آموزش مدیران کنترل کیفیت این مجموعه، 5 هزار و 15 نفر ساعت جلسه آموزشی از سوی این سازمان در مدت چهار ماه ابتدایی سال جاری برگزار شده است، گفت: در این مدت، یک مورد تدوین و تجدیدنظر استاندارد ملی به ثبت رسیده است و در حوزه بازنگری و پیشنهاد استانداردهای جدید نیز، 84 مورد بازنگری استاندارد ملی و یک مورد هم پیشنهاد تدوین استاندارد بین المللی گزارش شده است. همچنین در زمینه سایر آموزشهای برون سازمانی نیز، این سازمان اقدام به برگزاری هزار و 252 نفر ساعت جلسه آموزشی کرده است که در مجموع توانسته ایم در این مدت در حدود 50 درصد از برنامه های عملیاتی خود را پوشش دهیم .

محمد جعفری زاد با بیان اینکه صدور و تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری در چهار ماه ابتدایی سال جاری به ترتیب 43 و 103 مورد بوده است، بیان کرد: همچنین در این مدت 6 مورد از اظهارنامه های صادراتی و 238 مورد نیز از اظهارنامه های واردتی بررسی صورت گرفته است و در خصوص بازرسی های فنی از واحدهای تولیدی تحت پوشش (وتأسیسات گازپرکنی) و انرژی صنایع انرژی بر نیز به ترتیب 425 و 30 مورد گزارش شده است .

وی با اشاره به اینکه در مدت چهار ماه ابتدایی سال جاری، هزار و 30 مورد نمونه برداری از مراکز تولیدی انجام شده است، بیان کرد: در راستای بهبود کیفیت و استانداردسازی مراکز تولیدی نیز 976 آزمون از این مراکز به عمل آمده است. همچنین در خصوص طرح طاها (تولید داخل) 2 هزار و 368 بازرسی در مدت مشابه انجام شده است و 109 مورد نیز بر اساس این طرح از مراکز تولیدی نمونه برداری و آزمون به عمل آمده است .

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان مرکزی با اشاره به اقدامات این اداره کل در زمینه شاخص اندازه شناسی، بیان کرد: در این راستا 512 آزمون نازل جایگاه عرضه سوخت مایع، 95 آزمون باسکول های وسائل نقلیه چرخدار جاده ای، 519 آزمون و علامتگذاری سایر وسایل سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی، 281 پلمب گذاری وسایل توزین، 265 بازرسی از تجهیزات شهربازی و تجهیزات زمین بازی و 421 مورد نیز صدور گواهینامه ایمنی آسانسور در چهار ماهه ابتدایی سال جاری گزارش شده است .  

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.