قیمت مسکن در آگهی‌های فروش املاک در سایت‌ها و فضای مجازی که بر اساس شواهد، حذف آن تا حدود اندکی در کاهش التهابات بازار مسکن موثر بود، بعد از کمتر از سه ماه مجددا بازگشت و هم‌اکنون در فضای مجازی قیمت‌ها درج می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، بعد از افزایش چند برابری قیمت و اجاره بهای مسکن در اواسط بهمن ماه سال گذشته در اراک و بسیاری از شهرهای ایران، در حال حاضر قیمت‌ها تا حدودی کاهش داشته است، اما بازار مسکن وارد رکود عمیقی شده است.

رشد لجام‌گسیخته قیمت مسکن که اواخر سال گذشته آغاز شد و همراه با افزایش قیمت دلار، روز به روز قیمت مسکن بالا رفت و کار را تا جایی رساند که دادستان کل کشور دستور حذف قیمت‌ها از فضای مجازی داد و همین اقدام در حال حاضر فضای ذهنی را به سمت کاهش قیمت ها سوق داده است.

بدنبال این افزایش غیر قابل مهار قیمت مسکن که مسئولان یکی از عوامل آن را قیمت‌های کارشناسی نشده فضای مجازی می‌دانستند، این قیمت‌ها از بنگاه‌های مجازی حذف شد و این امر تا حدی توانست آرامش را به این بازار برگرداند.

حالا پس از گذشت سه ماه از این اقدام و آرام‌تر شدن فضا، تحریم قیمت‌ها در فضای مجازی پایان یافته و مجددا آگهی‌های فروش و اجاره با درج قیمت در سایت‌ها  وفضای مجازی منتشر می‌شوند.

این باور در اذهان عمومی ایجاد شده است که نخریدن ملک در واقع به مثابه ترمز برای این اسب سرکش مسکن است و اتفاقا این رفتار اجتماعی تاحدودی اثربخش بوده به طوری که عدم استقبال مردم و اقدامات کوتاه مدت مسئولان قیمت‌ها تاحدودی روند نزولی به خود گرفته است و جدول ذیل نیز تاحدودی گواهی بر این مدعاست. 

رئیس اتحادیه املاک اراک در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه مرکزی، در خصوص خرید و فروش مسکن اظهار کرد: از خرداد ماه یک رکود تورمی در زمینه خرید و فروش مسکن ایجاد شد، اما در حال حاضر برخی از سازندگان روند کاهشی قیمت را احساس می‌کند و مقداری نرمش در بازار مشهود است به طوری که قیمت‌ها در حال عقب‌نشینی هستند. الیته این روند کاهش قیمت برای مصرف‌کنندگان به وضوح لمس نشد و تاثیر زیادی نداشته است.

محمود نوروزی افزود: نبود مشتری و خریدار نشان از حرکت این بازار به سمت رکود است. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد به احتمال زیاد در اواخر تابستان سال جاری کاهش قابل ملاحظه‌ای ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص سایت‌های آگهی‌کننده املاک  تصریح کرد: باید یک بار برای همیشه فضای سایت‌هایی از جمله دیوار و شبیه به آن که فضایی مسمومی را ایجاد می‌کنند، بسته شود. افرادی که اکثرا املاک خود را در این فضا قرا ر می‌دهند بیشتر سوداگران  و دلالان مسکن هستند. افرادی در سایت قیمت‌های بالاتری را برای املاک خود در نظر می‌گیرند و در دفاتر خود حاضر به چانه‌زنی می‌شوند و به عبارتی مصرف‌کننده را فریب می‌دهند.

نوروزی بیان کرد: در سایت دیوار و سایت‌های مشابه تنها 30 درصد عرضه‌کنندگان، واقعی هستند، مابقی املاک و آگهی‌ها توسط واسطه‌ها و یا سوداگران قیمت‌گذاری می‌شود که در نتیجه به صلاح نیست که از این روش کسب و کار و قیمت‌گذاری تبعیت شود چراکه خروجی خوبی به نفع مصرف‌کننده نیست.

وی ادامه داد: سایت‌ها باید فضایی برای رقابت باشند، اما متاسفانه در حال حاضر در این سایت‌ها  فضایی ار برای افزایش قیمت‌ها رقم زده‌اند. قیمت املاک درج‌شده در این سایت‌ها به صورت توافقی بیان می‌شود که این موضوع به صلاح نیست. مردم باید به آژانس‌های املاک معتبر مراجعه کرده و مصرف‌کننده و عرضه‌کننده به صورت مستقیم با یکدیگر وارد مذاکره شود.

نوروزی در خصوص اجاره و رهن نیز اضافه کرد: اجاره و رهن متاسفانه نسبت به سال گذشته تا 40 درصد افزایش داشته، پیک مصرف اجاره و رهن مسکن تا اواخر شهریور است و احتمال کاهش قیمت در اوایل پاییز وجود دارد، با توجه به اینکه رقیبی در عرضه مسکن برای بخش خصوصی مشابه دولت وجود ندارد در این شرایط بخش خصوصی و مالکان املاک خود تعیین‌کننده قیمت خواهند بود و براساس عرضه و تقاضا کار قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و در واقع قیمت‌ها به صورت دستوری و فرمایشی تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مالکان رغبت به کاهش قیمت ندارند، اما گر یک رقیبی به عنوان عرضه‌کننده مسکن در بخش اجاره از طریق شهرداری‌ها و یا وزارت مسکن و شهرسازی وارد می‌شد، ممکن بود قیمت‌ها شکسته و یک ثبات ملکی در این بخش ایجاد شود، اما متاسفانه زمانی که املاک به صورت شخصی و انفرادی قیمت‌گذاری می‌شوند، کاهش قیمت احساس نمی‌شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.