فرماندار آشتیان گفت : وجود کهکشانی از ستارگان علم و هنر و سیاست و کیاست در آشتیان امری اتفاقی و محدود به دوره ای خاص نبوده و نیست بلکه ریشه در تاریخ کهن و فرهنگی دیرینه دارد .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، نظام الدین جهانمیرزایی در آیین شب آشتیان(نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان) اظهار کرد: مردم آشتیان نسبت به تاریخ و جغرافیا و همه آنچه که مربوط به این منطقه می شود حرمت قائل می شوند و به آن مباهات می کنند و تعصب به وطن را همچون تعصب به پدر و مادر می دانند که نیازمند هیچ دلیل و برهان و توضیحی نیست .

وی افزود: امروز که روز تجلیل از ستاره های پرفروغ کهکشان پرستاره مفاخر آشتیان است تقارنی معنادار با چهارم مردادماه روز صدور فرمان مشروطیت دارد که آشتیانی ها به صورت مستند در شکل گیری و پیروزی و تداوم آن سهم تعیین کننده ای داشته اند. از میان آنها می توان بطور مشخص از میرزا سلیمان خان میکده آشتیانی بنیان گذار انجمن سری مشروطه خواهی و افتخارالعلمای آشتیانی اولین شهید نهضت مشروطه و ‌قوام السلطنه آشتیانی کاتب فرمان مشروطیت و میرزا حسن خان مستوفی الممالک آشتیانی میزبان اولین جلسه مجلس شورای ملی و میرزا محمد علی پروین آشتیانی مبارز و‌ مورخ مبارزات و بالاخره دکتر محمد مصدق یاد کرد .

فرماندار آشتیان افزود: وجود کهکشانی از ستارگان علم و هنر و سیاست و کیاست در آشتیان امری اتفاقی و محدود به دوره ای خاص نبوده و نیست بلکه ریشه در تاریخ کهن و فرهنگی دیرینه دارد .

وی گفت: در تاریخ معاصر ایران از میرزاها، مستوفیان، ادیبان، شاعران، خطاطان و نقاشان و سیاستمداران آشتیانی بسیار یاد شده اما آنچه مغفول مانده است غیر از زبان آشتیانی سهم بانوان فرهیخته و آگاه و با سواد آشتیانی است که با اندیشه های خردمندانه چنین بزرگانی را در دامن پرمهر خود پرورده اند .

جهانمیرزایی در ادامه بیان کرد: هرکجا از بزرگان آشتیان نام برده شده از پدران آنها گفته اند ولی به غیر از یکی دو مورد از مادران آنها ذکری به میان نیامده است. این در حالی است که با وجود رسم قدیم شهرها و کشورهای همجوار که تحصیل دختران مذموم و غیرمعمول بود در آشتیان تحصیلات دختران از قرن ها پیش به صورت منظم و سازمان یافته جریان داشته است .

وی افزود: امروز آشتیان نه‌تنها یکی از شهرهایی است که زبانی به نام خود دارد یعنی زبان آشتیانی بلکه تنها شهری است که شیوه و سبک شعری مخصوصی بنام شعر آشتیانی هم دارد .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.