مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۶۰۰ نیرو در آموزش و پرورش استان مرکزی بازنشسته می شوند و ردیف استخدامی استان از این تعداد کمتر است .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، شهریار فولادوند در جلسه مشترک مسئولین آموزش و پرورش استان با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات و مشکلات حوزه آموزش و پرورش استان گفت: استان مرکزی دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز، ۲ هزار واحد آموزشی، ۱۳ هزار پرسنل موظف و ۳۵۰۰ نیروی غیرموظف است .

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی از بالاترین ضریب کمبود نیروی انسانی برخوردار است، افزود: این کمبودها باعث شد که ردیف های استخدامی به استان اختصاص یابد که بخشی از این نیاز با استفاده از نیروهای حق التدریس شاغل، حق التدریس آزاد و بازنشستگان، طبق ضوابط رفع می شود .

فولادوند تصریح کرد: ۳۳ درصد نیاز موجود توسط نیروهای غیرموظف تامین می شود، اما با این حال کمبودهای نیرویی در شهرستان هایی مانند ساوه همچنان مشهود است و حتی گاهی برای تدریس، نیرویی در ساوه وجود ندارد و از نیروهای استان قم استفاده می شود .

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش استان مرکزی با کسری ۳۵۰۰ نیروی غیرموظف مواجه هستیم، گفت: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۶۰۰ نیروی آموزش و پرورش استان بازنشسته و از سیستم خارج می شوند، اما ردیف استخدامی استان کمتر از این تعداد است .

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: با وجود همه کسری ها و کمبودها نیروهای توانمند و خلاقی در حوزه کارشناسی آموزش و پرورش استان وجود دارد، به طوری که نرخ پوشش تحصیلی که شاخص عدالت تحصیلی است سطح بالایی در استان مرکزی دارد و در حال حاضر نرخ پوشش مقطع ابتدایی ۹۹ درصد، مقطع متوسطه اول ۹۷ درصد و متوسطه دوم نیز ۸۷ درصد است .

وی با اشاره به اینکه برخی از مدارس استان با ظرفیت کمتر از ۱۰ دانش آموز فعال است، اما امکان نقل و انتقال وجود ندارد، افزود: استان مرکزی دارای ۸۰۰ کلاس چندپایه و تعدادی مدرسه دوشیفته است و با این روند درصددیم که زمینه آموزش برای همه دانش آموزان فراهم شود، با این وجود نرخ گذر تحصیلی در استان مطلوب است به طوری که نرخ گذر در مقطع ابتدایی به متوسط اول ۹۸ درصد و متوسطه اول به متوسطه دوم ۹۳ درصد است .

فولادوند بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه جذب نیروهای حق التدریس در کشور وجود دارد اما امروز راه برون رفت از مشکلات حوزه آموزش و پرورش و کیفیت بخشی به آموزش ها جذب نیروهای حق التدریس مشروط بر رعایت ضوابط و مقررات است و از طرفی نیروهای حق التدریس باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرند تا معضل نقل و انتقال نیروها که معضل بزرگ کشور است رفع شود .

وی با اشاره به کمبودهای جدی در مقاطع ابتدایی افزود: سال های گذشته این امکان وجود داشت که با گفت و گو و طرح مشکلات و کمبودها، سهمیه نیرو بیشتر از ظرفیت اسمی در نظرگرفته شود اما اخیرا براساس شاخص ها ردیف استخدامی در نظر گرفته می شود و همین امر باعث شده است که نیازها همچنان باقی بماند .

فولادوند با اشاره به مشکلات موجود در حوزه فضاهای آموزشی به عنوان یک دغدغه بزرگ در کشور و استان مرکزی بیان کرد: امروز با ساخت و ساز های انبوه در کشور مواجه هستیم که مصداق آن در استان مرکزی ساخت کوی کوثر در اراک و کوی علوی در ساوه است که تعداد بالایی از خانواده ها و دانش آموزان در این نقاط اسکان داده می شوند اما متاسفانه فاقد فضای آموزشی هستند. برای احداث مدرسه در این نقاط زمین به قیمت کارشناسی فروخته می شود در حالی که زمین برای احداث مدرسه باید رایگان تحویل داده شود .

وی به استانی شدن بودجه های آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: ملی شدن اعتبارات به این معنی است که ادارات کل هیچ دخالت و قدرت برنامه ریزی و توان مدیریتی در اعتبارات نداشته باشند در حالی که باید بودجه ها استانی شود، همچنین در کنار آن بومی گزینی مدنظر قرار گیرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.