نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به نظام آموزشی کشور در چند ساله گذشته صدر اولویت های حکومت قرار نداشته است، گفت: تخصیص بودجه و امکانات آموزشی بر اساس جمعیت یک منطقه و دانشگاه، امری غیر منطقی و اشتباهی مجدد است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی ابراهیمی در جلسه مشترک روسای دانشگاه های استان با اعضای کمسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عدم توجه به سیستم آموزشی کشور اعم از فضای های آموزشی، دانش آموز، دانشجو و استاد را در حوزه های برنامه ریزی و اختصاص جایگاه در چندین ساله گذشته غیر قابل کتمان دانست و اظهار کرد: این اشتباهی است که در کشور رخ داده است و این جابجایی اولویت ها  ما را به ورطه ای رسانده است که موجب شده تا هم اکنون به صورت عینی و آشکار بتوانیم خسارت های آن را به چشم ببینیم.

وی ادامه داد: اگر توجه به نظام آموزشی کشور در صدر اولویت های ما قرار داشت، هم اکنون فرهنگیان و سطح کیفی آموزش کشور در شرایط فعلی قرار نداشتند و دانشجویان ما نیز هدفمند آموزش داده می شدند و شاهد این حجم عظیم از فارغ التحصیلان بیکار در جامعه نبودیم. کوتاهی دولت ها و مجلس هایی که در این زمینه به اشتباه برنامه ریزی کرده اند، غیرقابل گذشت است و به اعتقاد من، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان یک کمیسیون تخصصی می تواند در راستای رفع این معضل چاره اندیشی کند.

ابراهیمی افزود: اینکه حاکمیت تأمین آموزش جامعه را به عهده دارد، اما ما هنوز هم چشم امیدمان به کمک های خیرین است، چندان زیبنده جامعه ما نیست و در واقع اصل رسالت ما در این زمینه گم شده است. تربیت بدون هدف سیستم آموزشی در چندین سال گذشته باعث شده است تا هزینه های زیادی به کشور تحمیل شود؛ هرچند هم اکنون این سرمایه ها در حال ازبین رفتن هستند و سرخوردگی بزرگی را در جامعه ایجاد کرده است.

وی تخصیص بودجه و امکانات را بر اساس جمعیت یک منطقه و دانشگاه، غیر منطقی و اشتباهی مجدد دانست و افزود: این شیوه تخصیص بودجه باعث می شود تا روز به روز از جمعیت مناطق کم جمعیت کشور به دلیل فقدان امکانات مورد نیاز کاسته شود و از طرف دیگر نیز بر جمعیت نواحی پرجمعیت افزوده شود. ما با این روش در واقع استقرار مردم را در پهنه جغرافیایی کشور به هم زده ایم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرانه دانشجو به جمعیت در شهرستان شازند با نرم کشور آن تناسب چندانی ندارد، خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته کلنگ تأسیس یک دانشکده پرستاری در شهرستان شازند زده شده است که متاسفانه بعد از گذشت سالها، هنوز هم این پروژه به اتمام نرسیده است و هیچ اراده ای هم برای استقرار این فضای آموزشی مشاهده نمی شود. شازند تنها شهرستانی در کشور است که از فقدان یک بیمارستان دولتی رنج می برد که این مهم نیز عنایت مسئولین مربوطه را برای احداث یک بیمارستان دولتی در این شهرستان می طلبد.

ابراهیمی با بیان اینکه بین دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های دولتی تفاوت جدی وجود دارد، گفت: از آنجاییکه دانشگاه های دولتی با پیگیری و سرمایه گذاری دولت و دانشگاه های آزاد با کمک و هدایای عامه مردم به بهره برداری رسیده اند، اساسا تغییر روش و کاربری زمین های دانشگاه آزاد که صرفا وقف آموزش شده اند، بازتاب مردمی خواهد داشت و مصداق کامل حق الناس است. متاسفانه در سالیان گذشته مراکز آموزش عالی سطح کشور به طور بی مهابایی افزایش یافته اند که جمع کردن ناگهانی این مراکز نیز می تواند تبعات خاص خود را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده مبنی بر استقرار دانشگاه جامع فرهنگیان در استان مرکزی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در مرکز استان فضای مورد نیاز برای استقرار این فضای آموزشی وجود ندارد و شهرستان شازند نیز در موقعیت جغرافیایی خوبی نسبت به اراک قرار دارد، ما این آمادگی را داریم تا هم از لحاظ تأمین هزینه های مادی و هم از حیث تأمین زمین مورد نیاز، بسترهای لازم را برای ایجاد این مرکز آموزشی در منطقه خوش آب و هوای عباس آباد شهرستان شازند فراهم کنیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.