معاون حفظ و احیا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: برای سایت‌موزه شدن تپه سرسختی باید ملزومات لازم فراهم شود.

محسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، در خصوص سایت موزه شدن تپه سرسختی پس از کشف اسکلت 7500 ساله در مرداد ماه 95، بیان کرد: سایت موزه شدن چنین تپه‌ای نیازمند ملزوماتی است که باید فراهم شود.

وی مشکل کنونی سایت موزه شدن این تپه را خانه‌های مسکونی اطراف عرصه تپه دانست و افزود: برای سایت موزه شدن تپه باید آزادسازی اطراف تپه انجام گیرد که بر همین اساس طرح سایت موزه تهیه و بخشی از آن اقدامات لازم برای اجرای طرح نیز به انجام رسیده است.

کریمی تصریح کرد: برای این تپه باید تابلوی راهنما نصب شود، مسیر بازدید طراحی شود، اقدامات حفاظتی و مرمتی به انجام برسد که تا به امروز اقداماتی در این راستا انجام شده است و بخشی از اقدامات نیز امسال انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 30 درصد طرح انجام و حدود 60 میلیون تومان نیز هزینه شده است، افزود: در سال جاری زیرساخت‌های لازم، امور حفاظتی و مرمتی تپه و نصب تابلوهای راهنما در منطقه مدنظر است که اجرایی خواهد شد.

معاون حفظ و احیا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: اعتبار لازم برای سایت موزه شدن این تپه به صورت کامل برآورد نشده است، اما برای انجام اقدامات مدنظر در سال جاری 50 میلیون تومان درخواست شده است که با تخصیص آن کار پیگیری می شود.

کریمی با بیان اینکه تپه نیازمند کاوش نیست و کاوش‌های تعیین حریم، لایه نگاری و دوره‌ تاریخی به انجام رسیده است، افزود: با تکمیل این سایت موزه می‌توان اسکلت 7500 ساله کشف شده در تپه که در حال حاضر در موزه چهارفصل اراک در معرض نمایش گذاشته شده است، به موزه منتقل شود که البته باید شرایط لازم مهیا باشد.

 



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.