معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: خروجی‌های مهارتی در جای درستی قرار نمی‌گیرند چراکه در زمان ورود پالایشی اعمال نمی‌شود.

دکتر رحیم افکاری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، با بیان اینکه نسبت به مشکلات موجود در کشور واقف هستیم و تمامی مسئولان و مقام معظم رهبری نیز بر استفاده از توانمندی‌های داخلی تاکید دارند، افزود: توسعه و پیشرفت برخی از کشورهای دنیا حاصل تلاش و مسئولیت‌پذیری نیروی انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه با خرید و ورود تکنولوژی و الگوبرداری صرف از دیگر کشورها نمی توان به توسعه و پیشرفت دست یافت، گفت: حتما باید خود به توانمندی برسیم و جوانان را به سمت تولید اقلام و کالاهای وارداتی هدایت شوند که این امر جز با پیشرفت مهارت‌آموزی و توسعه فرهنگ مهارتی اتفاق نمی‌افتد.

افکاری تصریح کرد: مسلما مهارت‌آموزی صرفا در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خلاصه نمی‌شود بلکه با فعالیت‌های مدارس، دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و حتی دانشگاه‌های مرتبط است، باید مهارت‌محور بود، نباید منتظر ماند تا دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود و به دلیل نداشتن مهارت به دوره‌های آموزشی و مهارتی فنی و حرفه‌ای پناه ببرد بلکه باید کار مهارت‌آموزی از مدارس و مقطع دبیرستان آغاز و در دانشگاه خاتمه یابد و جوانان با مهارت از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند.

وی با بیان اینکه خروجی‌های مهارتی در جای درستی قرار نمی‌گیرند چراکه در زمان ورود پالایشی اعمال نمی‌شود، افزود: اگر در زمان ورود افراد بدانیم که فرد پس از مهارت‌آموزی در کجا جذب می‌شود می‌توان متناسب با خواست و نیازها فرایند مهارت‌آموزی را دنبال کرد که قطعا این امر به اثربخشی ختم می‌شود.

وی در خصوص تعامل با آموزش و پرورش و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان بیان کرد: طی چند سال اخیر در حوزه کاردانش و فنی و حرفه‌ای تعاملاتی با آموزش و پرورش شکل گرفته است، اما هنوز به انسجام و اهداف و افق مشخص نرسیده است و این حلقه‌های مفقوده بین آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای در قبال دانشگاه‌ها نیز صدق می‌کند، باید این سه ضلع مثلث با هم لینک شوند، اهداف مشخص شکل گیرد تا بتوان به روند درست و اثربخش دست یافت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فنی و حرفه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: در حال حاضر هماهنگی‌هایی با واحدهای تولیدی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفته است که این تعامل به پیش‌بینی آینده نیروی کار کمک می‌کند و افراد با خروجی مدنظر آموزش دریافت می‌کند و این روند قطعا در حوزه فعالیتی و مهارت آموزی آموزش فنی و حرفه‌ای انقلابی ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به شکل‌گیری شورای مهارت استان که به دنبال این هماهنگی‌‌ها و تعیین شرح‌ وظایف به منظور مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان است، افزود: در کنار آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز نیازهای صنایع مدنظر قرار می‌گیرد و امید است در سال 98 نتایج خوبی حاصل شود.

افکاری در خصوص ارزیابی مهارت‌آموزی‌های منجر به شغل تصریح کرد: مرکز مشاوره و هدایت شغلی فنی و حرفه‌ای خروجی‌ها و مهارت‌آموزی‌های را رصد می‌کند، البته برداشت اشتباهی در خصوص نوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد و افراد این استنباط را دارند که تمامی آموزش‌های باید به شغل ختم شود در حالی که چنین نیست و برخی از آموزش‌های صرفا به منظور توانمندسازی، انتقال دانش و مهارت، اصلاح الگوی کار ارائه می‌شود به عنوان مثال آموزش‌های مهارتی دانش‌آموزان و دانشجویان مسلما به شغل ختم نمی‌شود بلکه برای توانمندسازی صورت می‌گیرد، اما برخی از آموزش‌ها در مراکز ثابت به شغل منتهی می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات توسعه کمی خوبی به انجام نرسیده است، اما با وجود این بیش از 40 درصد آموزش‌های به نتیجه مثبت می‌انجامند، افزود: در برخی از شهرستان‌ها حتی فضای آموزشی اضافی در اختیار است، اما در اراک کمبود وجود دارد و به همین دلیل موفق به آموزش رشته‌های مختلف دیگر و اختصاص فضاهای بیشتر نشده‌ایم و بخشی از کمبودها نیز حاصل نگاه ملی به حوزه آموزش و مهارت‌آموزی است که همچنان مغفول مانده است و قطعا آسیب‌های خاص خود را به همراه دارد.

افکاری اضافه کرد: گاهی برای تعمیر خودرو به شهرهای استان‌های همجوار مراجعه می‌شود چراکه تعمیرکار و مکانیک خود تریبت نشده است و نشان از وجود حلقه‌های مفقوده در امر توانمندسازی است که خود ضربه‌ای برای شهر و استان محسوب می‌شود، اما می‌توان با افزایش اعتبارات کمبودها را جبران کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.