معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: به جهت کاهش آمار غرق‌شدگی، سدها و بندهای استان مرکزی ایمن‌سازی شوند

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، بهروز اکرمی در جلسه ساماندهی حفاظت فیزیکی و پیشگیری از غرق‌شدگی در سدهای استان مرکزی با تاکید بر اینکه طبق وظایف قانونی در قبال حفظ جان افراد مسئول هستیم، افزود: متاسفانه آمار غرق‌شدگی در استان در حال افزایش است و لازم است که چنین جلسه ساماندهی برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها باید اطلاع‌رسانی شود تا مردم در سدها، بندها و کانال ها شنا نکنند،  گفت: گاهی با نصب تابلوی "شنا ممنوع" در کنار سدها و بندها افراد تصور می‌کنند به لحاظ مسائل بهداشتی این منع در نظرگرفته شده و تفاسیر متفاوتی از موضوع دارند، اما باید با استفاده از نظر کارشناسان هشدارهای همه‌جانبه حتی برای شناگران حرفه‌ای داده شود.

اکرمی تصریح کرد: نوع اطلاع‌رسانی‌ها ناقص است، درحالی که باید حرفه‌ای باشد. با نصب یک تابلوی "شنا ممنوع" ممانعتی ایجاد نمی‌شود، باید مطلب را تشریح کرد و اداره‌کل مدیریت بحران با اخذ نظرات کارشناسی، متن درست، همه‌جانبه و هشداردهنده در نقاط خطر نصب کند.

وی با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی بیان کرد: نمی‌توانیم تمام رودخانه‌ها را فنس‌کشی کنیم. حتی فنس‌کشی هم مانع این اتفاق ناگوار نشده است. ایمن‌سازی به این معناست که فرمانداران نقاط خطر را کامل شناسایی و روند ایمنی را طراحی کنند و جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای نیز در امر ایمن سازی وارد شوند.

معاون استاندار با تاکید براینکه زمانی که به نیاز واقعی مردم پاسخ داده نشود قطعا خود اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: زمانی که در گرمای تابستان جایگزین استانداردی وجود نداشته باشد مردم برای شنا به سد، بند، کانال و رودخانه روی می‌آوردند و در این زمینه باید فرمانداران نسبت به موضوع ورود کنند تا برای شنای جوانان و علاقمندان گزینه جایگزین در نظر گرفته شود.

وی افزود: صداوسیما رییس کارگروه تخصصی اطلاع‌رسانی است و وظیفه دارد کلیپ‌های تهیه شده توسط اداره کل مدیریت بحران را به صورت مستمر تا پایان شهریورماه و همچنین اخبار غرق‌شدگی را پخش شود تا هشدارهای لازم به سمع و نظر مردم برسد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع غرق‌شدگی در سدها، بندها و رودخانه‌های استان، بارندگی بسیار خوب و آبگیری تاسیسات و استان فصل گرما مراجعه مردم به بندها و سدها و تبع آن آمار غرق‌شدگی بالا رفته است.

عزت الله آمره‌ای تصریح کرد: متاسفانه شمار غرق‌شدگی استان در سال جاری به 18 نفر رسیده است، اما برداشت عمومی این است که غرق‌شدگی مربوط به افرادی که به فنون شنا مسلح نیستند، می‌شود در حالی که سه عامل در غرق شدگی وجود دارد که شامل لایه‌بندی حرارتی آب در سدهاست که لایه‌های پایینی دمای آب پایین است و باعث انقباض عضلات شناگر و غرق‌شدگی می‌شود، همچنین گل و لای انباشت شده و فشار آب در لایه‌های پایینی نیز در غرق‌شدگی موثر است.

وی با اشاره به اینکه 1400 سد و بند در استان مرکزی وجود دارد، توصیه کرد که حتما شناگران از شنا کردن در این تاسیسات اجتناب کنند و قطعا هشدارهای لازم در این راستا باید از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شود تا با اطلاع‌رسانی مناسب تعداد غرق‌شدگی‌ها به حداقل برسد.

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.