معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی خواستار قرار گرفتن استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده کشور و اصلاح مصوبه دولت در صورت امکان شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی در جلسه کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با حضور مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به مدیریت مناسب سیل و سیلاب در استان مرکزی در فروردین ماه 98، گفت: از ابتدای فروردین تا 13 فروردین ماه 17 جلسه مدیریت بحران در استان برگزار شد که با جمع‌بندی امکانات و مدیریت‌ها خسارات کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه سیل چهارم و پنجم فروردین ماه شیراز باعث هوشیاری تیم مدیریتی استان مرکزی شد، افزود: پیرو شرایط به وجود آمده در کشور، بالافاصله تمامی مسیل‌های استان کنترل و اماکن مستعد سیل بازدید شد و در این راستا سپاه پاسداران و گروه مهندسی 42 قدر کمک قابل توجهی داشتند به طوری که اطراف برخی از روستاهای در خطر خاکریز زده شد و این امر باعث شد پس از بارش‌ها هیچ خسارتی به روستاها وارد نشود و سیل و سیلاب به مسیل‌های فرعی هدایت شود.

معاون استاندار تصریح کرد: با توجه به حجم بارش‌ها در اراک به صورت مستمر رودخانه شهر تخت کنترل بود، به غیر از تعدادی روستا و برخی از خانه در منطقه کرهرود خسارت‌ها به حداقل رسید و تنها برای حدود 200 واحد که در بستر رودخانه قرار داشتند، چاره‌ای نداشتیم.

وی با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در خنداب، شازند و خمین به طوری که 400 میلیمتر بارش در حدود 3 روز دریافت شد، گفت: اقدامات خوب و کیفی نیز در حوزه آبخیزداری استان طی سال‌های گذشته انجام شده بود که به کنترل شرایط بسیار کمک کرد، استان مرکزی دارای 1500 بند و سد است که پس از بارش‌ها به صورت کامل به مرحله سرریز رسید و به غیر از یکی دو مورد هیچ آسیبی به بندها و سدها وارد نشد.

زندیه‌وکیلی خسارت اصلی استان مرکزی ناشی از سیلاب فروردین ماه را مربوط به روستاها دانست و افزود: در ابتدای امر به دلیل پراکندگی خسارات تصور نمی‌شد که چنین خسارتی به استان وارد شده است، اما بالافاصله میزان خسارت ارزیابی و آمار به‌موقع به وزارت کشور و دستگاه‌های امر ارائه شد، اما متاسفانه نام استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده قرار نگرفت و در زمره سایر استان‌ها جای گرفت که به سرعت این روند پیگیری شد تا از تسهیلات جبران خسارات سیل استان منتفع شود.

وی اضافه کرد: در گام نخست 1900 واحد سهمیه دریافت کرد که پرونده اکثریت این واحدها تشکیل و به بانک جهت دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند، اما سیل به 5400 واحد استان خسارت وارد کرد که از این تعداد 500 واحد تعمیری و باقی احداثی است و از واحدهای احداثی تنها 500 واحد شهری است و باقی مربوط به مناطق روستایی است و از تعداد واحدهای احداثی روستایی، حدود 3200 واحد مربوط به مددجویان کمیته امداد می‌شود که در تامین آورده نیز با مشکل مواجه هستند و خوشبختانه بسیج سازندگی جهت کمک وارد میدان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خواستار اصلاح مصوبه دولت و قرار گرفتن استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده شد و گفت: هرچه بازسازی‌ها بیشتر انجام شود قطعا استان در حوادث احتمالی بعدی کمترین مشکل و خسارت را متحمل خواهد شد و باید از تسهیلات اختصاص یافته جهت تعمیر و احداث واحدهای خسارت دیده نهایت استفاده صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: تاکنون هیچ تخصیصی در زمینه زیرساخت‌های عمران شهری و روستایی صورت نگرفته است و استان مرکزی در قالب سایر استان‌ها دیده می‌شود.

رقیه یادگاری تصریح کرد: استان مرکزی در سیل فروردین ماه تخریب‌های سنگینی متحمل شد، اما از هزار میلیارد تومان اعتبارات(اعتبارات مربوط به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور )تنها 60 میلیارد تومان برای سایر استان‌ها لحاظ شده است و انتظار می‌رود که با توجه به خسارات استان مرکزی در این میزان تسهیلات 60 میلیارد تومانی ویژه دیده شود.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.