رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت:   پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 10 میلیارد و 456 میلیون ریال محصولات فرعی مرتعی در استان برداشت شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حبیب فتحی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  گیاهان دارویی و صنعتی یکی از منابع ارزشمند و بکر در گستره عرصه‌های منابع طبیعی کشور و استان مرکزی به شمار می     روند، افزود: با شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح، این گیاهان می‌توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال‌زایی، صادرات غیرنفتی و ارتقاء سطح معیشت بهره‌برداران از عرصه های طبیعی داشته باشند .

وی تصریح کرد:  خوشبختانه در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای شناخت همه‌جانبه گیاهان دارویی و صنعتی از نظر نوع گیاهان و پراکنش آنها در ایران، شرایط اکولوژیک، استفاده‌های دارویی و صنعتی، استخراج، تجزیه، کشت و اهلی کردن‌، اصلاح گونه‌های مهم، بررسی روش‌های نوین به جهت افزایش تولید و مطالعه اثرات دارویی و صنعتی آنها صورت گرفته و نتایج جالب توجهی نیز حاصل شده است. در حال حاضر در استان مرکزی نیز نسبت به شناسایی بیش از 1200 گونه گیاهی اقدام شده که تقریبا 20 درصد از این گونه‌های گیاهی جنبه دارویی و صنعتی دارند.

رئیس اداره امور مراتع استان مرکزی با اشاره به شعار سال 98 بیان کرد:   اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی براساس سیاست‌ها و اهداف عالی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و قوانین مربوطه از بین عرصه‌های ملی واجد گیاهان داروئی و صنعتی از قبیل گل گاو زبان، شیرین بیان، آویشن، گل راعی، زول، بابون ، جاشیر، آنغوزه، رازیانه، مریم گلی، بومادران، رزماری، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب، مرزنگوش و... در سطح 10 سامان عرفی  به مساحت 324 هکتار که واجد گونه گیاهی گون است اقدام به برداشت کتیرا کرده و همچنین در سطح چهار سامان عرفی به مساحت 3998 هکتار که واجد گونه گیاهی باریجه است در قالب قراردادهای بهره‌برداری برداشت باریجه را دنبال می     کند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 660 کیلوگرم کتیرا و 4766 کیلوگرم باریجه از عرصه مراتع استان مرکزی برداشت شود که ارزش ریالی این میزان محصولات فرعی مرتعی، بالغ بر 10 میلیارد و 456 میلیون ریال خواهد بود.

فتحی با اشاره به   اهمیت و ارزش اقتصادی محصولات فرعی تولید شده از گیاهان دارویی و صنعتی، گفت: در صورت بهره‌برداری صحیح و اصولی از این منابع و مشارکت بهره‌برداران بومی، بدون شک، تولید و استمرار برداشت این فرآورده‌ها تضمین ‌خواهد شد و در نهایت منجر به حفاظت مستمر عرصه‌های منابع‌طبیعی بعنوان منبع تولید خواهد شد که انجام این اصل بدون شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی این منابع و چگونگی به ‌فعل درآوردن آن امکانپذیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تاکنون نسبت به تهیه و اجرای 39 فقره طرح بهره‌برداری کتیرا و باریجه در سطحی معادل 107 هزار و 955 هکتار از مراتع استان مرکزی که واجد گیاهان مولد محصولات فرعی مرتعی(باریجه، کتیرا) هستند اقدام کرده است.

فتحی تصریح کرد:  با  توجه به غنای پوشش گیاهی و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و رویشی گیاهان مولد محصولات فرعی و میزان بارندگی‌های سالانه، روند رشد و تولید این گیاهان در استان مرکزی ارزیابی شده و در همین راستا و در جهت مدیریت بهینه بر بهره‌برداری اصولی از این گیاهان بعنوان کلید رونق تولید و اشتغال، پس از شناسائی و ثبت گیاهان داروئی نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان جهت بهره‌برداری اقدام شده و در همین راستا در سال جاری بهره‌برداری از باریجه و کتیرا موجبات اشتغال در حدود 6 هزار نفر روز را بصورت مستقیم فراهم آورده است. البته  ایجاد اشتغال در صنایع فرآوری و وابسته به این محصولات و سایر موارد نیز به مراتب بیش از این خواهد بود.

وی با بیان اینکه  پس از خاتمه قرارداد بهره‌برداری محصولات فرعی،  بهره‌برداران موظف و متعهد به احیاء و توسعه رویشگاه مورد بهره‌برداری هستند، افزود: در همین راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تامین بذور مورد نیاز و تحت نظارت فنی این اداره کل  نسبت به احیاء و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی و صنعتی با مشارکت خود بهره‌برداران اقدام می‌کند که در صورت رعایت حفاظت و قرق، زادآوری و رونق تولید گیاهان دارویی و صنعتی استان را در پی داشته و استمرار  بهره‌برداری از این محصولات در سال‌های آتی نیز تضمین خواهد شد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد:  اکنون که در سراسر دنیا استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی در قالب انواع دمنوش     ها، عرقیجات و دیگر فرآورده‌های گیاهی مورد توجه قرار گرفته و با اقبال عمومی مواجه شده است، ضرورت کاشت و پرورش گیاهان دارویی  و صنعتی به صورت مکانیزه و پرورش یافته می‌تواند مورد توصیه قرار گیرد که ضمن رونق تولید و کسب و کار،  زمینه اشتغال را نیز فراهم کرده و در مبحث صادرات این نوع محصولات نیز می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور و عدم وابستگی به دیگر کشور‌ها در بر داشته باشد.

فتحی گفت: جهت تحقق این امر(کشت وتوسعه گیاهان دارویی ) اداره کل با ارائه آموزش‌های لازم و تغییر نگرش در مجریان طرح‌های مرتعداری در قالب طرح‌های مرتعداری تلفیقی اقدام به شناسایی و استفاده از کلیه پتانسیل‌های موجود در عرصه مراتع کرده تا تنها بهره‌برداری از مراتع منحصر به چرای دام و برداشت علوفه نباشد و کاشت و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی نیز  از جمله راهکارهای مناسب مدیریت عرصه مراتع استان باشد و ضمن بهره‌برداری معقول و حساب شده، آب و خاک نیز به نحو مطلوب حفاظت شود.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.