به گزارش خبرآنلاین مرکزی؛ در این نشست سه موضوع عدم تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ «مربوط به تسهیلات تامین نقدینگی واحدهای تولیدی»؛ مشکلات حاصل از بخشنامه پیمان سپاری ارزی برای صادرات و همچنین افزایش تعرفه های حمل و نقل جاده ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* ضرورت حضور و مشارکت بخش خصوصی در اتخاذ تصمیمات مرتبط با تولید 

نائب رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک به لزوم حضور و مشارکت بخش خصوصی در اتخاذ تصمیمات حوزه تولید و صادرات اشاره و تاکید کرد و گفت : با توجه به اینکه تبعات و آسیب های حاصل از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کنونی، به طور مستقیم بخش تولید و صنعت را با مشکل مواجه می کند؛ انتظار توجه بیشتری به این مسئله را داریم.

حامد امینی تعیین سقف برای صادرات به کشورهایی چون عراق و افغانستان را سبب ایجاد مشکلات جدی برای صادرکنندگان عنوان و بر لزوم توقف این دستورالعمل تاکید کرد.

*ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی، عامل ایجاد چالش برای بخش صنعت 

به گزارش خبرآنلاین؛ رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اراک هم در این نشست، ناهماهنگی بین سازمان های دولتی را سبب ایجاد چالش برای واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و گفت : تلاش ما حفظ و بقای تولید در شرایط حساس و سخت کنونی است، اما در طی این مسیر با ناملایمات بسیاری مواجه هستیم که مشکلات جدی را برای بخش صنعت به دنبال داشته است.

سید سعید رضوانی با انتقاد از عدم تحقق وعده ها برای تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری، بیان کرد : وعده پرداخت تسهیلاتی که می تواند در تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موثر باشد و به تدبیر و برنامه ریزی برای آینده و در جهت مقابله با بحران ها کمک کند؛ با گذشت ۴ ماه از سال همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.  

وی با بیان اینکه اقتصاد بسته در حل مشکلات موفقیتی به همراه ندارد و بایست فضای رقابتی وجود داشته باشد، ادامه داد : صنعتگران و فعالان اقتصادی، سربازان نظام و همراه دولت و مسئولان هستند، اما باید توجه داشت که انعطاف در قوانین و اتخاذ تصمیمات کارآمد در بهبود شرایط فعلی موثر خواهد بود و باعث جلوگیری از توقف چرخ های تولید می شود.

*پیمان سپاری ارزی، مشکلات جدی در امر صادرات ایجاد کرده

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اراک هم در بخش دیگری از این نشست، مصوبه بانک مرکزی در خصوص پیمان سپاری ارزی را موجب مشکلات جدی در زمینه صادرات کالاها عنوان کرد و افزود : در شرایط خاص و پیچیده اقتصادی کشور، بحث تامین ارز برای ثبت سفارش و واردات مواد اولیه نیز، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکل جدی مواجه نموده و با توجه به تعهدات و قراردادهای گذشته در واحدهای تولیدی صادرات محور، حتی می تواند سبب توقف خط تولید نیز شود.

محمدرضا جعفری تاکید کرد : طبق این بخشنامه، صادرات ریالی به عراق و افغانستان هم با مشکل تعهد ارزی و همچنین برداشتن معافیت هایی که در گذشته وجود داشت، روبه رو شده و مشکلات جدی را به دنبال داشته است.
وی فراهم نمودن بستر مناسب و حمایت های لازم برای پر شدن ظرفیت های خالی تولید را یکی از اقداماتی دانست که باید در شرایط کنونی مورد توجه باشد و اظهار داشت : افزایش قابل توجه تعرفه های حمل و نقل نیز بر قیمت تمام شده تولید کالاهای حجیم و با وزن کم، تاثیر زیادی داشته که منجر به از دست رفتن رقابت پذیری و بازارهای صادراتی می شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ در این نشست تعدادی از اعضای کمیسیون های صنعت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی اراک به بیان مهمترین چالش ها و مشکلات در امر تولید و صادرات پرداختند و خواستار پیگیری نمایندگان مجلس شورای سالامی برای رفع این مشکلات شدند.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1213618
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.