معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی بیان کرد: با توجه به اختلاف قیمت گندم در داخل و خارج از کشور همچنان نگران قاچاق این کالا هستیم.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سعید فرخی در جلسه کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استا مرکزی با اشاره به ورود موثر کمیسیون به امور افزود: بر مبنای دستور استاندار مرکزی هر هفته کارگروه خرید غلات و دانه‌های روغنی برگزار و وضعیت کاملا رصد می‌شود و تاکنون بازدیدهای متعددی از مراکز خرید گندم نیز انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز هم نسبت به قاچاق گندم نگرانی‌هایی وجود دارد، گفت: در سال جاری حدود 25 دصد افزایش خرید گندم در استان مرکزی نسبت به سال گذشته گزارش شده است، اما این افزایش به این معنا نیست که گندم تولیدی به صورت کامل تحویل شود و یا بیم قاچاق از بین رفته باشد.

فرخی تصریح کرد: خواه ناخواه دلایل اقتصادی برای قاچاق وجود دارد. در عراق هر کیلو گندم رقم بالایی دارد به طوری که قیمت‌ها حدود 3 برابر قیمت داخل است و همین امر باعث نگرانی ناشی از قاچاق می‌شود و اگر برای گندم موضوع قاچاق اتفاق نیفتد باید نگران قاچاق آرد بود چراکه تفاوت قیمت‌ها در داخل و خارج احتمال را ایجاد می‌کند و این موضوع باید در کمیسیون قاچاق به دقت رصد و بررسی شود.

معاون استاندار با اشاره به اقدامات خوب انجام در خرید گندم افزود: با اقدامات دولت و تامین به‌موقع جو، قیمت این کالا به مراتب پایین آمد و درحال حاضر به 1900 تومان رسیده است چراکه تولیدات انجام و واردات صورت گرفت و شرایط تقریبا خوب است.

وی بر لزوم رصد بازار و فضای خرید گندم در استان تاکید کرد چراکه برخی از افرادی به امید گران شدن گندم آن را تحویل مراکز خرید گندم استان نمی‌دهند.

فرخی با اشاره به برخی نگرانی‌های ناشی از عدم پرداخت به موقع مبالغ گندم‌های خریداری شده، گفت: نگران نحوه پرداخت پول هستیم تاحدودی در پرداخت‌ها وقفه افتاده است، در حال حاضر مبالغ با تاخیر 10 روزه پرداخت می‌شود که البته در هفته‌های گذشته این تعویق 14 روزه بود که شرایط بهبود یافته اما باید در روند پرداخت تسریع شود که این امر قطعا در اقبال مردم برای تحویل، تاثیر مثبت دارد

وی اضافه کرد: تمهیدات خوبی برای کرایه حمل اندیشیده شد که یک‌پنجم کرایه واقعی است و تحویل به مراکز 36 گانه استان در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد:تجارت گندم یک موضوع چندساله است، عده‌ای با جمع‌آوری محموله های خرد گندم آن را به سیلوها تحویل میدهند و برخی نیز اقدام به تحویل نمی کنند که در این راستا نظارت کافی از سوی مراکز خرید اعمال می‌شود.

فرخی با بیان اینکه میزان گندم مصرفی استان سالانه 120 هزار تن است، گفت: تا زمانی که میزان موجودی گندم استان به 150 هزار تن نرسد، گندم به بیرون از استان ارسال نمی‌شود و پس از تامین نیاز استان برای استان‌های متقاضی گندم ارسال می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.