فرماندار کمیجان گفت: روستای وفس فرهنگ و آیین‌هایی بسیار قوی دارد که متاسفانه تا به امروز مغفول مانده است.

سعید فائض‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه کمیجان روستاهای بسیار زیادی وجود دارد که ظرفیت‌های مهم گردشگری بسیاری را در خود جای داده است و هرکدام آیین‌ها و سنت‌های ویژه‌ای دارند که می‌توان معرفی کرد، گفت: روستای وفس به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان کمیجان به لحاظ ساختاری پلکانی به مانند ماسوله ایران است و می‌توان آن را یک ظرفیت مهم فرهنگی و گردشگری دانست.

وی با تاکید بر اینکه روستای وفس فرهنگ و آیین‌هایی بسیار قوی دارد که متاسفانه تا به امروز مغفول مانده است، به برگزاری جشنواره آسمان پالیز در این روستا از 25 تا 28 تیرماه اشاره کرد و افزود: جشنواره می‌تواند آیین‌ها، سنت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری وفس را به همه مخاطبان این جشنواره معرفی کند. محصولات این روستا می‌تواند به سایر نقاط شهر، شهرستان و استان و در نهایت کشور به عنوان محصولات فرهنگی و تجاری عرضه شود.

فرماندار کمیجان، با اشاره به اینکه در زمان حضور گردشگران در یک روستا باید تمامی امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی آماده باشد، ظرفیت‌های مادی را شامل امکانات یک روستا و ظرفیت‌های معنوی را فرهنگ و آیین و رسوم مردم روستا دانست و گفت: ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی در بسیاری از روستاها موجود است، اما امروزه ظرفیت‌های مادی برای معرفی روستاها و برگزاری جشنواره‌هایی به منظور شناساندن این نقاط بکر موجود نیست که باید به این ظرفیت‌ها نگاه ویژه‌تری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: برای برگزاری مطلوب یک جشنواره گردشگری در یک روستا باید مردم از لحاظ روانی و ذهنی آمادگی‌های لازم را در خود داشته باشند و این مشکل اساسی امروز در روستاهای شهرستان وجود دارد، ظرفیت‌های زیرساختی، امکانات محیط‌های اقامتی و گردشگری، همچنین ظرفیت فرهنگ مردم نیز باید در جشنواره‌ها دیده شود و به گوش و چشم عموم مخاطبان رسانده شود تا از این منظر بتوان بابی برای حل مشکلات روستاها باز کرد.

فائض‌پور با اشاره به اینکه در روستاهایی مانند وفس ظرفیت‌هایی از این دست وجود نداشته است و با برگزاری این جشنواره تلاش شد تا زمینه ورود امکانات و گردشگر به این روستا را فراهم شود، گفت: اقداماتی از سوی بنیاد مسکن شهرستان در جهت بهسازی معابر این روستا صورت گرفته است و بعد از معرفی مطلوب روستا و آیین‌های آن، برگزاری جشنواره‌های بهتر و قوی‌تر را در سال‌های آینده در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اظهار امیدواری نسبت به جذب مخاطبان بیشتر در حوزه گردشگری این روستا در سال‌های آینده، بیان کرد: در سال‌های آینده ظرفیت‌های برگزاری این جشنواره با توجه به تجربه امسال بهتر و غنی‌تر نیز خواهد شد، نگاه ما به این جشنواره نگاهی فرهنگی است که بتوانیم با آن آیین‌ها و سنن و فرهنگ، گویش‌ها و فولکلور این مردم را معرفی کنیم.

فائض‌پور با ابراز تأسف از اینکه وفس، آئین‌هایی دارد که در آستانه فراموشی است و با برگزاری این جشنواره می‌توان زمینه بازسازی و بازیابی آن را فراهم آورد، تصریح کرد: امروز گویش‌ها و سنن روستایی در جامعه ما رو به فراموشی است، در حالی که باید این اصالت‌های روستایی در سطح جامعه پاس داشته شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد و معیشت مردم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری موضوعی بسیار مهم است و به عنوان دومین کارکرد جشنواره آسمان پالیز مد نظر قرار گرفت، افزود: برگزاری این گونه جشنواره‌ها مستقیماً مردم را از نظر اقتصادی توانمند می‌سازد و با توانمندسازی مردم در روستا می‌توان مشکلات اقتصادی آنان را بهبود بخشید و یا حل کرد.

فرماندار کمیجان، اضافه کرد: تلاش در جهت برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستاهای شهرستان امری بسیار خطیر و زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی‌های مختلف دارد و شاید ورود به برگزاری جشنواره‌ای در روستای وفس بتواند زمینه را برای برگزاری جشنواره‌های بزرگتر و مهمتر در این شهرستان آماده کند.

وی، با اشاره به برگزاری هشت دوره جشنواره انگور در روستای هزاوه اراک که به تازگی کارکردهای این جشنواره برای مخاطبان آن مشخص شده و از این رو می‌توان به این روستا به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری استان نگاه کرد، گفت: برای به سمت برندسازی حرکت کنیم به عنوان مثال در پی معرفی روستای سمقاور شهرستان کمیجان به عنوان روستای صنعت چوب و مبل و منبت هستیم اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم روستای سمقاور را به عنوان یکی از روستاهای مهم قطب گردشگری در این شهرستان معرفی کنیم و از همین حیث می‌توان از آن به عنوان روستای بزرگ و یکی از مهم تولید منبت و مبل کشور نام برد و در بازار مبل تهران جایگاه برای خود داشته باشد.

فرماندار کمیجان با تأکید بر این امر که زیرساخت‌های موجود برای دستیابی به این اهداف بلندمدت باید با برنامه‌ریزی‌های گسترده، مداوم و مدیریت شده ادامه پیدا کند، افزود: باید برای دستیابی به این هدف مردم و مسئولین از جمله میراث فرهنگی دست در دست هم نیازهای موجود را بسنجند و مردم نیز در جهت فرهنگ‌سازی در کنار مسئولین گام‌های مهمی را بردارند .

فائض پور، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند روحیات مردم را نسبت به زندگی تغییر دهد و دستاوردهای مهمی را برای آنان داشته باشد، یادآور شد: به یقین اگر درآمد اقتصادی برگزاری این دسته از جشنواره‌ها به مردم بازگردد، رضایت بیشتری خواهند داشت. امروز بحث معیشت برای مردم بسیار مهم است و یکی از وظایف مهم نماینده دولت در این منطقه توانمندسازی اقتصاد و معیشت مردم است، باید تلاش کنیم تا در برگزاری این جشنواره‌ها تمام تلاش خود را به کار گیریم چرا که امروز تاثیر مهم و مستقیم برگزاری این جشنواره‌ها را در نقاط مختلف استان و کشور شاهد هستیم.

به گزارش ایسنا، جشنواره از ۲۵ تا ۲۸ تیر ۹۸ در روستای «وفس» استان مرکزی برگزار می‌شود که هدف آن، گسترش توریسم روستایی، گسترش ارتباط و آگاهی‌افزایی، معرفی بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات روستایی، حفظ، صرفه جویی و فرهنگ‌سازی در زمینه منابع طبیعی، افزایش شادی و نشاط مردم روستا،  ایجاد انگیزه برای جوانان روستایی، ایجاد و توسعه کارآفرینی از طریق جذب سرمایه‌گذاری افراد خارج از روستا، تبلیغ و توجه به فرهنگ غنی روستایی و تقویت و معرفی آن به شهرنشینان است.

از جمله بخش‌های این جشنواره، عکاسی در دو قالب حرفه‌ای و موبایل با موضوع طبیعت زیبای روستا، آثار تاریخی، بافت روستایی، آداب و رسوم و آیین‌های روستا، ادبیات در قالب داستان کوتاه و شعر در دو قالب کلاسیک و نو با موضوعات وطنم ایران، زیست روستایی، آسمان و شب و همچنین استند آپ کمدی با موضوع آزاد است.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.