سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اراک گفت: افق طرح جامع شهر با تصمیم کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تا سال 1410 افزایش یافت

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد ستوده‌نیا در صحن رسمی شورای شهر اراک به تشریح طرح جامع شهر که هفته گذشته توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید، پرداخت و بیان کرد: تهیه و تدوین طرح جامع اراک توسط اداره کل راه و شهرسازی از سال 1392 آغاز شد که تا سال گذشته به طول انجامید و در استان به تصویب نرسید، اما با تصویب آن در اواخر سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اوایل سال جاری برای بررسی و تصویب به شورای عالی شهرسازی ارجاع شد.

وی اهداف کلی طرح جامعه را شامل وضعیت جمعیت شهر در افق پیش‌بینی شده، جمعیت‌پذیری، شبکه معابر، پهنه‌های تراکمی و کاربری شهر و سازمان فضایی دانست و افزود: مشاور طرح جامع اراک با فرض اینکه طرح در سال 1395 به تصویب می‌رسد، افق طرح جامع را تا سال 1405 و جمعیت اراک را 653 هزار نفر پیش‌بینی کرد که با ارزیابی و بررسی کمیته فنی افق طرح جامع اراک تا سال 1410 افزایش یافت، اما جمعیت اراک برای 12 سال آینده نیز همان 653 هزار نفر باقی ماند و رشد جمعیتی بیشتر از پیشنهاد مشاور مدنظر قرار نگرفت.

ستوده‌نیا حریم پیشنهادی شهر را از دیگر موارد مورد بررسی در طرح جامع اراک برشمرد و افزود: عموما حریم پیشنهادی برای شهرها باید 3 تا 5 برابر محدوده شهر است. در طرح جامع قبلی اراک که محدوده شهر 6250 هکتار بود، حریم شهر 12 هزار هکتار پیشنهاد شد، اما در طرح جامع که هفته گذشته به تصویب رسید، حریم شهر اراک به 3.2 برابر محدوده قانونی شهر اراک رسید و بیشترین افزایش محدوده مربوط به غرب شهر می‌شود، البته در بخش شمالی اراک نیز افزایش‌هایی مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بررسی محدود شهر اراک و افزایش اراضی محدوده و بررسی شبکه معابر شهر از دیگر موارد بررسی شده در طرح جامع اراک بوده است، گفت: در این ارزیابی معابر اصلی شهر مورد بررسی قرار گرفت و تنها تغییر اساسی نسبت به طرح جامع قبلی اراک، حذف خیابان 58 متری بود که در این بررسی و تصمیم تمامی موارد اجتماعی، ترافیکی، زیست‌محیطی و کالبدی طرح واکاوی شد و نهایتا رای به لغو پروژه خیابان 58 متری اراک داده شود و شهرداری باید با سازماندهی و اجرای طرح‌های مناسب ترافیکی در شبکه معابر موجود شهر و کنترل ترافیک اقدام کند.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اراک در خصوص سازمان فضایی، تراکم و پهنه‌های تراکمی شهر اراک در طرح جامع تصریح کرد: با بررسی و تصمیم کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در تراکم متوسط و زیاد شهر تغییراتی اعمال شده است. با توجه به اینکه منطقه سنجان و کرهرود کانال تهویه شهر اراک محسوب می‌شوند، این مناطق مورد تاکید و حساسیت کمیته فنی قرار گرفتند و برهمین اساس بحث تراکم کم در این مناطق مورد نظر قرار گرفت، همچنین مقررشد در کوی علی بن ابیطالب که عموما تراکم‌های بالا داده می‌شود تراکم متوسط داده شود.

وی اضافه کرد: در تدوین ضوابط پهنه‌های ترافیکی سعی بر شد که نواقص رفع و با تثبیت میزان سطح اشغال و تعداد طبقات، نظم و انضباطی به ساخت و ساز شهر داده و سازماندهی منظر شهری دنبال شود.

ستوده‌نیا بیان کرد: طرح‌های جامع عموما در قالب 2 تا 3 جلسه کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما کمیته فنی نسبت به طرح جامع اراک دقت نظر و نگاه ویژه‌ای داشت به طوری که 7 جلسه رسمی، 3 جلسه غیررسمی و 2 بازدید از اراک صورت گرفت و در واقع بررسی طرح جامع اراک در 12 جلسه انجام گرفت و نهایتا هفته گذشته در جلسه شورای عالی به تصویب رسید و با ابلاغ طرح جامع شهرداری باید نسبت به حریم شهر باید طرح تهیه کند و شهرداری نیز برای تهیه طرح تفصیلی اراک آمادگی دارد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.