معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۴۵۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سامانه کارا ثبت نام شده است گفت: تا به امروز از این تعداد  ۱۰۲ هزار طرح در بانک‌های عامل تصویب شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، منوچهر رزمجو در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی اظهار کرد: در خصوص اشتغال روستایی اقدامات ارزشمندی در راستای ایجاد توسعه متوازن  صورت گرفته که در این رابطه ۱.۵ میلیارد دلار معادل  ۱۸ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور افزایش تولید، افزایش بهره‌وری و جلوگیری از مهاجرت‌ها از روستا به شهر و حتی مهاجرت معکوس تحت عنوان طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در نظر گرفته شد .

وی افزود: از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان یاد شده ۱۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده و تخصیص پیدا کرده است که از این میزان تقریبا ۹ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان مربوط به سایر دستگاه‌ها و ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد مربوط به دستگاه‌های حمایتی است .

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در مجموع تا به امروز بیش از ۴۵۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سامانه کارا ثبت شده که از این تعداد ۱۰۲ هزار طرح با اعتبار 9 هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل تصویب شده است .

وی با بیان اینکه از ۱۰۲ هزار طرح مصوب شده تاکنون ۹۷ هزار طرح با اعتبار ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند گفت: تاکنون در کشور ۲۶ درصد اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری توسط نهادهای حمایتی و بیش از ۷۰ درصد توسط سایر دستگاه‌ها جذب شده است که پیش‌بینی می‌شود با جذب مجموع این اعتبار برای ۲۰۰ هزار نفر از روستاییان کشور اشتغالزایی شود. نیاز است پیگیری لازم صورت گیرد تا این اعتبارات در نهادهای حمایتی نیز به خوبی جذب شود .

وی از ویژگی‌های این طرح کاهش نرخ بیکاری را برشمرد و ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری روستاییان در سال ۹۶ معادل ۸.۲ درصد بود که در سال ۹۷ به ۷.۹ درصد کاهش یافته است و همچنین سهم اشتغال روستاییان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به میزان ۲۵ درصد رشد داشته است .

معاون سرمایه‌گذاری و اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری  خاطرنشان کرد: افزایش درآمد سرانه و کمک به درآمد ملی کشور از جمله ویژگی‌های این طرح بوده است .

رزمجو اضافه کرد: پیشنهاد شده سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار روستایی درنظر گرفته شود و این مهم استمرار داشته باشد.هدفطرح اشتغال پایدار روستایی توزیع نقدینگی در جامعه نیست بلکه با توجه به شرایط فعلی کشور هدف بهره‌وری مثبت از سرمایه‌گذاری هایی است که انجام می‌شود .

وی بیان کرد: تفویض اختیار وام های حمایتی به استان‌ها بسیار مورد تاکید معاونت توسعه روستایی و مناطق محردم ریاست جمهوری است و پیگیر این موضوع هستیم که اختیار طرح های نهادهای حمایتی به استان‌ها واگذار شود تا اعتبارات سریعتر جذب شود .

رزمجو با بیان اینکه طبق برنامه ۵ ساله ششم باید ۲۵ هزار روستا در راستای شکوفایی اقتصادی شناسایی شود، ادامه داد: سالانه باید ۵ هزار روستا در این راستا شناسایی شود که سهمیه برای استان ها نیز مشخص شده است.

معاون سرمایه گذاری و اشتغالزایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: براساس قانون  45 درصد اعتبارات اشتغال روستایی به بخش کشاورزی، اقتصاد و منابع طبیعی اختصاص دارد که این میزان اعتبارات در استان مرکزی 56.5 درصد است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.