«جواد نظری» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه امسال در کشور کلید خورده و هدف از اجرای آن آگاهی جمعیت بالغ کشور از عارضه فشار خون است که طیف محدودی از آن آگاهی دارند اما زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیرواگیر شده است.
وی عنوان کرد: همه افراد 30 سال یه بالای استان می توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir پرسشنامه ثبت فشار خون را پر کنند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: فشار خون بالا می تواند باعث پارگی رگ های مغزی و ایجاد خونریزی در مغز شود و یا اختلال در حرکت اندام ها، بینایی، قدرت تکلم و ناتوانی را برای شخص رقم زده و یا موجب مرگ او شود.
نظری عنوان کرد: فشار خون بالا همچنین می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و یا نارسایی در کلیه ها شده و برای بینایی با خونریزی پشت پشم ، تاری دید و حتی کوری مسئله ساز شود.
وی ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون برای 557 هزار نفر از جمعیت استان به منظور شناسایی، آگاه بخشی و درمان به موقع بیماران هدف گذاری شده که این طرح، جامعه هدف افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی را زیر پوشش دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: بر اساس داشته های موجود 21 درصد زنان و 20 درصد مردان استان مرکزی مبتلا به فشارخون هستند که با اجرای این طرح آمار دقیقی از ابتلا هر دو جنس در استان استخراج می شود.
نظری عنوان کرد: 20 درصد مردم دنیا به بیماری فشار خون مبتلا هستند اما از بیماری خود اطلاع ندارند و این مهم در کشور ما نیز وجود دارد.
وی توضیح داد: مصرف غیرمتعارف نمک، استرس ، کم تحرکی و چاقی را از عوامل ابتلا به فشار خون است.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت با 12 شهرستان دارای 20 بیمارستان فعال با یک هزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درمانی است.
6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.