دکتر «جواد نظری» روز سه شنبه به مناسب روز ملی جمعیت در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران از فرصت موثر پنجره جمعیتی بهره مند است که با توزیع عادلانه خدمات و آموزش و اشتغال برای نیروی انسانی 15 تا 64 سال می توان بهره وری حداکثری را در کشور رقم زد اما، باید با مداخله های هدفمند ترغیب به زادآوری و بهبود نرخ باروری کل حفظ و بهبود یابد.
وی اظهار داشت: تحقق باروری سالم و ترغیب خانواده ها به فرزند آوری و بقای جوانی جمعیت یک تعهد ملی است که استان مرکزی نیز در این راستا فعالیت های زیادی داشته است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: هفته ملی جمعیت بهترین فرصت برای بسط مباحث مشاوره باروری سالم و فرزندآوری در خانواده های ایرانی است و باید موضوعات مراقبتی و کمک کننده در این راستا به جامعه هدف به درستی منتقل شده و گروه های در معرض بارداری پرخطر نیز آگاهانه راهبردهای این بخش را بدانند و به صورت برنامه محور و آگاهانه در راستای بارداری ایمن و جمعیت سالم و موثر گام بردارند.
دکتر نظری عنوان کرد: رفع موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج جوانان در سن باروری می تواند بع افزایش شمار خانوارهای جدید بینجامد و به نوعی روند کاهش نرخ باروری را در استان و کشور ترمیم کتد.
وی گفت: در سال های 93 تا 95 روند ازدواج و باروری شرایط قابل قبولی داشت و اکنون نیز باید با تسهیل شرایط اقتصادی و رفاهی تلاش ویژه ای از سوی مسئولان برای بهبود این حوزه صورت بگیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بهبود سواد سلامت در عوامل تصمیم ساز حوزه سلامت باروری و دستیابی به اهداف پیش بینی شده سند چشم انداز 1404 را در توانمندسازی باروری جمعیت جوان تسهیل می کند.
دکتر نظری یادآور شد: اهداف توسعه ای در کشور تا سال 2016 بیانگر موفقیت در بسیاری از سیاست های جمعیتی و باروری نظیر زایمان ایمن در بیمارستان، کاهش مرگ کودکان زیر پنج سال و آگاهی از روش های فاصله گذاری بین موالید با هدف حفظ سلامت مادر و کودک است و باید با بزرگتر کردن دامنه شاخص های آن فعالیت های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
وی افزود: دستیابی به اهداف ترسیمی برنامه ششم توسعه در راستای بهبود بهداشت باروری نیازمند مشارکت هدفمند و همکاری تنگاتنگ بین بخشی مدیران اجرایی، تشکل های مردم نهاد و لایه های جمعیتی است و باید توانمند کردن خانوارها در راستای بارروی ایمن و سالم با حفظ ارتقای سلامت و کودک و آموزش های لازم به گروه های پرخطر بارداری با جدیت دنبال شود.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: از 27 اردیبهشت تا 17 تیر ماه به عنوان بسیج کنترل فشار خون تعیین شده که در این راستا یکی از برنامه های مهم کنترل فشار خون بالای تمامی زنان باردار در کنار بیماران کلیوی و افراد بالای 30 سال است و می طلبد تمامی مادران باردار در پایگاه های سلامت پرونده بهداشتی داشته باشند و از خدمات مشاوره ضروری فرزند آوری سالم در کنار آگاهی از وضعیت فشار خون خود آگاه شوند.
دکتر نظری عنوان کرد: بر اساس آمار ثبت احوال در سال 96 نرخ باروری کل در استان مرکزی یک و 59 درصد است که رقمی رضایت بخش نیست و می طلبد با مشارکت زوج ها در برنامه باروری سالم کاستی ها در این حوزه جبران شود.
استان مرکزی در قلب ایران یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت دارد.
6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.