به گزارش ایرنا، سید«علی آقازاده» روز دوشنبه در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، افزود: هیات دولت سال 86 در مصوبه ای برای کلانشهر اراک مترو شهری را پیش بینی کرده است اما عملیاتی کردن این طرح همانند سایر کلانشهرها هزینه های سنگینی دارد و دولت باید بتواند از عهده آن برآید.
وی اظهار داشت: ساخت هر یک کیلومتر مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به پنج میلیون دلارسرمایه مالی نیاز دارد و با این محاسبات اجرای طرح متروی شهری برای اراک نیازمند 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتباراست که با شرایط اقتصادی فعلی تامین چنین منبع مالی دور از انتظار است.
استاندار مرکزی گفت: ساخت مترو، تراموا و منوریل در شهرهای مختلف کارنامه درخشانی ندارد بنابراین شکل گیری مترو از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود.
آقازاده افزود: مطالعات و روند شکل گیری مترو شهری در اراک 10 سال کنار گذاشته می شود و ازکمک دولت در طرح مترو به شیوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.
وی اظهار داشت: سال جاری فرصتی است تا مشاور برای عملیاتی شدن این مهم اقدامات لازم را انجام دهد.
استاندار مرکزی گفت: ضروری است تا متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی اراک برای 500 دستگاه اتوبوس از 15 سال به پنج سال کاهش یابد و 2 خط بی آرتی نیز در طرح جامع حمل و نقل اراک دیده شود.
آقازاده یادآور شد: میزان آلایندگی هوای اراک سال 96 نسبت به 97 حدود 25 درصد کاهش داشت بنابراین باید برای روند نزولی آلودگی هوا اقدامات اثرگذار مداوم انجام شود.
وی درباره وضعیت شهرک خودرو اراک نیز گفت: دستگاه قضایی استان آماده حمایت از این شهرک و انتقال مشاغل مزاحم است.
استاندار مرکزی اظهار داشت: در سایه هماهنگی و برنامه باید به گونه عمل شود که ظرف مدت سه ماه آتی جا به جایی صنوف از خیابان شریعتی به شهرک خودرویی در مرحله اول به بار بنشیند.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: طرح مترو شهری اراک از مصوبات هیات دولت است که 50 درصد هزینه ساخت آن می بایست از محل فروش اوراق اسلامی تامین شود اما این طرح پس از آن به طرح ناوگان تراموا تبدیل شده است.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: دانشگاه اصفهان مطالعات طرح جامع حمل و نقل اراک را سال 82 آغاز کرده و بازنگری آن نیز در سال 84 صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خطوط بی آر تی نیاز به خیابان های عریض دارد امکان عملیاتی شدن آن در معابر کم عرض اراک به ویژه هسته مرکزی شهر وجود ندارد بنابراین باید به دولت پیشنهاد داده شود تا اتوبوس و تاکسی های اراک نوسازی و گاز سوز شوند.
شهردار اراک نیز در این نشست گفت: بازنگری طرح جامع ترافیک اراک سال ها راکد مانده بود که از مشاور برای ادامه مطالعه دعوت شده است.
«محمدکریم شفیعی» افزود: نقشه راه هدفمند و کارشناسی لازمه راهبری و مدیریت حوزه حمل و نقل عمومی اراک است و باید براساس مطالعات، هدفگذاری در حوزه ترافیک صورت گرفته و روان سازی به گونه ای باشد که از منظر زیست محیطی و اجتماعی و راهنمایی و رانندگی موثر باشد.
وی اظهار داشت: مطالعات یکی از خطوط بی آر تی اراک با هدف کاهش آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل عمومی در حال انجام است.
شهردار اراک گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اراک امری ضروری است زیرا تاکسی های شهر اراک مستهلک و میزان مصرف سوخت بالایی و در نتیجه آلودگی هوا را به دنبال دارد.
شفیعی گفت:سهم شهرداری اراک در آلودگی هوا کمتر از 2 و نیم درصد در ناوگان حمل و نقل عمومی است که این مجموعه را می توان با نوسازی ناوگان اصلاح کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: سه دستگاه نمایشگر پایش وضعیت هوای اراک خاموش است و انجام اصلاحات در این راستا باید در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: کلانشهر اراک در سال گذشته 32 روز پاک، 286 روز سالم، 46 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه های سنی را در کارنامه خود داشته است.
«رضا میرزایی» افزود: بیشترین روزهای آلاینده کلانشهر اراک در سال گذشته شهریور ماه با 10 روز گزارش شده و در اسفند ماه نیز روز آلاینده برای اراک ثبت نشده است.
وی اظهار داشت: روند آلایندگی هوای اراک در سه سال اخیر نزولی بوده به طوری که سال گذشته 47 روز، سال 96 نیز 63 روز و در سال 95ثبت روزهای آلوده 105 روز آبوده است که نشان دهنده روند نزولی چشمگیر آلودگی در اراک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تنها یک روز آلوده به علت گرد و غبار محلی دراراک آلوده و ناسالم گزارش شده است.
فرماندار اراک نیز گفت: عمده نگاه به آلودگی اراک در سال های گذشته، صنعتی بودن این کلانشهر بودکه با مشارکت هدفمند صنایع و اجرای اقدامات موثر این نگاه درحال تغییر است.
«حسین بختیاری» افزود: خروج دیگ های قدیمی از واحدهای صنعتی و گاز سوز کردن کوره های آجرپزی به روند کاهش آلودگی هوای اراک کمک کرده است.
وی اظهار داشت: فرمانداری اراک آماده همکاری برای اجرای پیاده روسازی و مسیر عبور دوچرخه با هدف کاهش آلودگی هوا است.
فرماندار اراک ادامه داد: شهرک خودرو در مقطعی از اهداف ایجاد این مجموعه دور شده بود که با اقدامات بهنگام شرایط کار اصلاح شده است.
بختیاری افزود: فلسفه وجودی شهرک خودرو انتقال مشاغل آلاینده مرتبط با خودرو بهه خارج محدوده شهری است و برای نمایشگاه داری و بنگاه داری ساخته نشده است.
مدیرعامل پالایشگاه شازند نیز گفت: مطالعه شبکه پایش آب های سطحی و زیرزمینی و خاک، حفر 70 چاه گمانه زنی در شرکت برای پایش آب های زیرزمینی، انجام طرح پژوهشی آلاینده گی هوا توسط دانشگاه آزاد تهران، امکان سنجی برای فیلتر کردن واحدهای ای سی سی و تجهیز لوله های دودکش از مجموعه اقدامات پالایشگاه شازند برای کاهش آلاینده های زیست محیطی در منطقه است.
«علیرضا امین» عنوان کرد: 250 هزار بشکه نفت خام در سال وارد پالایشگاه شازند می شود که 93 درصد آن به فرآورده های اصلی تبدیل می شود که این میزان تولید در بین پالایشگاه های کشور بی نظیر است.
وی اظهار اشت: 92 درصد محصول پالایشگاه شازند به فرآورده اصلی و هفت درصد به نفت کوره با سطح گوگرد بالا تبدیل می شود که گوگرد نیزبه خارج کشور صادر می شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان یک میلیون 400 هزار نفر جمعیت دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.