« اسماعیل خانجانی » روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مطالعات روان شناسی نشان می دهد در شرایطی بازار مصرف دستخوش خریدهای هیجانی می شود، آسیب های اجتماعی و تنش نیز افزایش می یابد.
وی ادامه داد: ظهور رفتار خرید هیجانی پدیده‌ اجتماعی است که در زمان نبود توازن عرضه و تقاضا در جوامع دیده می شود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: شایعه کمبود برخی از کالاهای اساسی یکی از دلایل مهم خریدهای هیجانی و کاذب است و بیشتر مصرف کنندگان علت این خریدها را تحت تاثیر شایعات و نگرانی از افزایش قیمت ها عنوان می کنند.
خانجانی گفت: شایعه کمبود یا گرانی کالا های اساسی و افزایش نرخ تورم احساس بی ثباتی را در جامعه افزایش می دهد.
وی، این نوع خریدها را یکی از علت های افزایش قیمت دانست و افزود: خریداران بدون توجه به نیازهای خود اقدام به خرید کالاهای غیر ضروری می کنند که این تقاضای بیش از نیاز، به جو روانی کاذب دامن می زند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی که رقابت برای خرید بیش از حد معمول وغیرمنطقی باشد، آرامش روانی افراد نیز از بین می رود.
خانجانی ادامه داد: شفاف سازی شرایط اقتصادی توسط مسئولان و رسانه ها، افزایش امنیت روانی، نظارت بیشتر دولت برحذف واسطه ها و افزایش اعتماد عمومی راهکار مهم حذف شایعات و پیشگیری از خریدهای هیجانی است.
9930/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.