«زهرا امینی» روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در خمین، افزود: اعتیاد آسیبی چند وجهی است که دامنه وسیعی از مخاطرات اجتماعی و اخلاقی را با خود دارد و به عنوان یکی ازعوامل پرخطر حاشیه ساز در جامعه عمل می کند.
وی ادامه داد: تنوع طلبی، پرخاشگری دوره نوجوانی، بیماری های روحی و روانی و بیکاری از مهمترین علل گرایش افراد به سوء مصرف مواد مخدر در جامعه است.
مدیر کل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: رویکرد پیشگیرانه و مبارزه اجتماع محور با اعتیاد شیوه ای است که در بسیاری از کشورها نتیجه بخش بوده چراکه پیشگیری از اعتیاد موضوع فرهنگی گسترده است و باید با بهره گیری از ظرفیت های مختلف جامعه در راستای مهار آن گام برداشت.
امینی عنوان کرد: اقدامات انجام شده در سال های اخیر در حوزه پیشگیری از اعتیاد قابل تقدیر است، اما با توجه به تغییر نوع مواد مخدر باید در راهبردهای این حوزه با نگاه علمی تغییراتی ایجاد شود.
وی اظهار داشت: فعالیت های اجتماع محور در حوزه پیشگیری از اعتیاد در گام نخست اقدامات اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی، گام دوم مسایل درمانی، ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر و در گام سوم بازتوانی، روان درمانی و بازگرداندن معتادان بهبود یافته به جامعه است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تاکید کرد: فعالیت های اجتماع محور استان مرکزی در روستاهای در معرض خطر، مراکز، محیط های آموزشی و فضاهای کار در دستور کار قرار دارد و استفاده از توان و ظرفیت سازمان های مردم نهاد در فعالیت های اجتماع محور ضروری است.
امینی، اقدامات اجتماع محور برای محیط های روستایی را مهم دانست و گفت: آموزش مهارت های مورد نیاز زوج ها نظیر فرزند پروری و روابط زناشویی در مناطق روستایی در اولویت است.
وی با اشاره به فعالیت 96 سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزود: رشد و استقلال تشکل های غیردولتی در حوزه اعتیاد در این استان ضروری است چرا که سمن ها همراه و یاور دولت در اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه اعتیاد هستند و نباید از نظر ساختاری وابستگی به نهادهای دولتی داشته باشند.
وی ادامه داد:33 مرکز ترک اعتیاد در استان مرکزی فعال است که 17 مرکز در شهر اراک و بقیه در شهرستان ها ارایه خدمت دارند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار داشت: خمین دارای سه مرکز ترک اعتیاد است که یک مرکز به طور موقت تعطیل شده و در سال گذشته 550 میلیون ریال برای کمک به این مراکز شهرستان پرداخت شده است.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کارزار پیشگیری از مصرف گل در استان سال گذشته به مدت یک هفته با همکاری دستگاه های استان و با هدف مقابله با مصرف این ماده مخدر خطرناک برگزار شد.
«احمد ملک حسینی» افزود: الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به سمت مخدرهای صنعتی تغییر کرده و مصرف ماده مخدر گل در بین جوانان شیوع یافته که علت آن تبلیغات غلط است و این مخدر را ماده گیاهی بدون عوارض اعتیاد معرفی می کند..
وی ادامه داد: شورای مبارزه با مواد مخدر در پنج حوزه مقابله، درمان و حمایت، توسعه مشارکت ها و سازمان های مردم نهاد، حقوقی و قضایی و فرهنگی و پیشگیری فعالیت می کند.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار داشت: 385 معتاد متجاهر سال گذشته در این استان سازماندهی و به مراکز اقامتی ارجاع شدند.
ملک حسینی با اشاره به نظارت بر مراکز درمانی استان گفت: گروه نظارت هر هفته از این مراکز و عطاری ها بازدید می کند و برخورد با متخلفان در اولویت است.
وی تاکید کرد: دهیاران و بخشداران ظرفیت خوبی برای آموزش وپیشگیری از کشت گیاهان ممنوعه در مناطق روستایی هستند.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: روحانیان ومبلغان دینی در ماه مبارک رمضان باید اطلاع رسانی عمومی درباره عوارض مصرف مواد مخدر به ویژه ماده گل را در دستور کار قرار دهند.
ملک حسینی تصریح کرد: 46 دستگاه خودرو به پلیس مبارزه به مواد مخدر استان واگذار شده است که این واگذاری ها نیاز به ساماندهی دارند.
فرماندار خمین نیز گفت: به دلیل نرخ بالای بیکاری در این شهرستان گرایش به مصرف و فروش مواد مخدر بیشتر است.
«احمد طهرانی» افزود: ارایه آموزش های فنی و حرفه ای به معتادان بهبود یافته و ایجاد اشتغال در کاهش برگشت آنان به مصرف مواد مخدر تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: توانمندسازی افراد جامعه به ویژه نسل جوان تقاضای مواد مخدر را در جامعه کاهش می دهد و این مهم با تقویت حوزه های فرهنگی و اجتماعی و حمایت از سمن ها تحقق می یابد.
فرماندهی نیروی انتظامی خمین نیز در این نشست گفت: بیش از سه کیلوگرم مواد مخدر از ابتدای سال تا کنون در این شهرستان کشف شده است.
سرهنگ « عزیز عزیزی» افزود: 115 معتاد متجاهر نیز در خمین شناسایی و به مراکز ترک اعتیاد معرفی شدند.
خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است.
9930/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.