دکتر سید «محمد جمالیان» روز چهارشنبه در نشست کمیته دانشگاهی بسیج ملی فشار خون بالا در دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با یادآوری اینکه 27 اردیبهشت روز جهانی کنترل فشار خون نامگذاری شده، افزود: این طرح، جامعه هدف افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی را زیر پوشش دارد.
وی اظهار داشت: 21 درصد زنان و 20 درصد مردان استان مرکزی مبتلا به فشارخون هستند که با اجرای این طرح آمار دقیقی از ابتلا هر دو جنس در استان استخراج می شود.
سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک گفت: فعالیت کاری مردان اجازه انجام آزمایش دوره ای را به آنان کمتر می دهد که با این بسیج پیش بینی می شود شمار مردان مبتلا به فشارخون، قابل ملاحظه باشد.
دکتر جمالیان افزود: ابتلا به بیماری‌ها قبلی و عروقی شایع ‌ترین علل مرگ‌ و میر در جهان، کشور و استان مرکزی است و هرسال 10 میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی و عروقی ناشی از فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند.
وی اظهار داشت: 20 درصد مردم دنیا به بیماری فشار خون مبتلا هستند اما از بیماری خود بی اطلاعند و در ایران نیز 23 درصد زنان و 21 درصد مردان نیز مبتلا به فشار خون هستند.
سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک، مصرف غیرمتعارف نمک، استرس و چاقی را از عوامل ابتلا به فشار خون دانست و گفت: در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط دانشگاه علوم‌ پزشکی را یاری دهند.
دکترجمالیان افزود: فشار خون از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر است.
وی اظهار داشت: بیمارفشار خون نیازمند درمان مستمر، تغییر عادات زندگی و پرهیز غذایی مناسب است و در صورت سهل انگاری با عوارض جدی نظیر نارسایی قلبی، سکته مغزی و آسیب دیدگی عروق چشمی همراه می شود.
دکتر جمالیان افزود: کاهش فعالیت فیزیکی، افزایش استفاده از غذاهای پرچرب، شور و فرآوری شده چالش بزرگ سلامت کشور است که باید در سایه فرهنگ سازی اصلاح شود.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت با 12 شهرستان دارای 20 بیمارستان فعال با یک هزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درمانی است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.