سید «رضا آل طاها» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش دما در روز های چهارم، پنجم و ششم اردیبهشت ماه سال جاری سه هزار و 318 میلیارد ریال به محصولات باغی و 54 میلیارد ریال به محصولات زراعی استان مرکزی خسارت وارد کرد.
وی ادامه داد: 30 هزار و 645 هکتار از سطح زیر کشت محصولات باغی و یک هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی استان مرکزی با کاهش دمای هوا به زیر صفر، دچار خسارت جدی شدند.
آل طاها گفت: با کاهش دما در این مدت، سرمازدگی بین 20 تا 90 درصد به محصولات باغی و 40 تا 90 درصد به محصولات زراعی شهرستان های استان مرکزی خسارت وارد کرده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 69 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان اکنون زیر کشت محصولات باغی و 323 هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی قرار دارد.
آل طاها خاطر نشان کرد: اکنون خسارت وارد شده به سطح باغ ها و اراضی زراعی استان توسط گروه های کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی در حال جمع آوری بوده و پیش بینی می شود با جمع بندی نهایی، سرمازدگی تا هفت هزار میلیارد ریال به محصولات کشاورزی استان مرکزی خسارت وارد کرده باشد.
وی، بیشترین خسارت وارد شده به سطح زراعی استان مرکزی را مربوط به محصولات کلزا دانست و افزود: با توجه به اینکه محصول کلزا در این استان در مرحله اولیه رویش قرار داشته بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به این محصول بوده و به سایر محصولات از جمله گندم آبی و دیم و جو آبی و دیم خسارت کمتری وارد شده است.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عدم توجه کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی را از جمله مهمترین مشکلات این استان دانست و افزود: اکنون کمتر از 10 درصد از محصولات باغی و زراعی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند که این مهم مشکلاتی را در هنگام حوادث طبیعی برای کشاورزان به همراه دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.