« عبدالرضا حاجی علی بیگی » روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تمامی درختان میوه هسته دار از جمله هلو، شلیل، زردآلو، آلبالو و گیلاس در اثر سرمای بامداد چهارشنبه دچار سرمازدگی شدند.
وی ادامه داد: درختان میوه دانه دار از جمله سیب، گلابی، تاکستان ها و باغات انگور نیز در اثر سرمای منفی پنج درجه دچار خسارت 70 درصدی شدند.
فرماندار شهرستان خنداب با یادآوری خسارت سرمازدگی به مزارع کلزا گفت: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده سرمازدگی به 80 درصد این مزارع خسارت وارد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: پایه درآمدی 90 درصد مردم شهرستان خنداب کشاورزی، باغداری و دامپروری است و با توجه به خسارات وارده در اثر بارندگی ها و جاری شدن سیلاب و با وجود اطلاع رسانی ها ضریب نفوذ بیمه محصولات کشاورزی به علت عدم اطمینان مردم شهرستان به جبران خسارت توسط بیمه محصولات کشاورزی، بار سنگین سرمازدگی و سیل بر دوش کشاورزان و باغداران خسارت دیده خواهد بود.
حاجی علی بیگی در ادامه اعلام کرد: مردم شهرستان خنداب به خصوص باغداران هشدارهای هواشناسی را بسیار جدی گرفتند و از هیچ تلاشی در 72 ساعت گذشته دریغ نکرده اند.
وی ادامه داد: با راه اندازی پویش های روشن کردن آتش و ایجاد دود و مه پاشی باغات سعی در مهار سرما داشتند که به علت برودت شدید دما این زحمات موثر واقع نشد.
فرماندار شهرستان خنداب میزان دقیق خسارات ناشی از سرمازدگی را منوط به بررسی کارشناسی در 24 ساعت آینده دانست.
وی در پایان از مسئولین ارشد استان به ویژه استاندارمرکزی و وزیر کشاورزی در جبران خسارت های وارد شده طلب استمداد کرد و خاطر نشان کرد: آسیب دیدگان سرمازدگی اخیر چشم امیدشان به کمک های مسئولان است.
پدیده سرمازدگی باغات شهرستان خنداب در سال گذسته نیز در سطح محدودتری نسبت به سال 98 رخ داد که در نهایت بند (خ) و امهال و استمهال تسهیلات کشاورزی تا سقف16میلیون اعمال شد.
شهرستان خنداب ازجمله قطب های مهم کشاورزی استان مرکزی با 70 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده است.
55 هزار نفر جمعیت این شهرستان روستایی و 15 هزار نفر در شهر ساکن هستند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.