به گزارش ایرنا، 208 هزار دانش آموز در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند که 63 درصد این کلاس ها از استاندارد و استحکام کافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند بازسازی است.
یک هزار و 130 متر مربع از فضای آموزشی استان مرکزی در روستاهای استان قرار داشته و بیش از 600 فضا نیز در روستاهای استان مرکزی نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است.
به گفته مسئولان این حوزه، کلاس آموزشی 81 روستای استان مرکزی به دلیل فرسوده بودن فضاهای آموزشی، مهاجرت روستاییان به شهرها، کمبود دانش آموز در کانکس برگزار می شود.
به گفته این افراد به دلیل مهاجرت روستاییان به شهرها و احتمال خالی شدن این روستاها از سکنه بازسازی، ساخت مدرسه و فضای آموزشی در این مناطق به صرفه نبوده و تجمیع و ساخت مدارس 2 تا سه کلاسه با بهره گیری از ظرفیت های خیران و حمایت های دولتی در برخی از این روستاها در دستور کار قرار دارد.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی گفت: 81 کلاس درس شامل 10 کلاس در شهرستان اراک، یک کلاس شهرستان آشتیان، 18 کلاس شهرستان خنداب، چهار کلاس در زرندیه، 9 کلاس در ساوه، 17 کلاس سربند، چهار کلاس شهرستان شازند، 6 کلاس شهرستان فراهان، 10 کلاس شهرستان کمیجان، یک کلاس در محلات در کانکس های استاندارد برگزار می شود.
« آرش دانش نژاد » افزود: فرسودگی فضاهای آموزشی در روستاها، کاهش تعداد دانش آموزان به کمتر از 10 نفر، نبود صرفه در تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی به دلیل مهاجرت روستائیان به شهرها و احتمال تخلیه این روستاها از جمله مهمترین عوامل برگزاری کلاس ها در کانکس های استاندارد است.
وی، تبدیل کلاس های کانکسی به مدارس 2 تا سه کلاسه را از برنامه های اولویت دار اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی عنوان کرد و گفت: امید است با هدایت و بهره گیری از کمک ها و ظرفیت های خیران مدرسه ساز و حمایت های دولت زمینه تبدیل این کلاس ها به مدارس 2 تا سه کلاسه در روستاهای استان مرکزی فراهم شود.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی افزود: اکنون 2 هزار و 107 فضای آموزشی و مدرسه در شهرستان های این استان وجود دارد که یک هزار و 130 فضای این فضاها در روستاهای استان قرار دارد.
دانش نژاد خاطر نشان کرد: بیش از 600 فضای آموزشی در روستاهای استان مرکزی به تخریب، مقاوم سازی و بازسازی نیاز دارد و امید است با کمک خیران و حمایت های دولت از این بخش، زمینه مقاوم سازی این فضاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان کمیجان نیز گفت: کلاس درس در هفت روستای این شهرستان در کانکس برگزار می شود که سه روستا از مجموع این روستاها به دلیل کمبود دانش آموز نیاز به ساخت مدرسه نداشته و حضور این دانش آموزان در سال تحصیلی آینده در فضاهای آموزشی شهری از برنامه های این فرمانداری است.
« سعید فائض پور » افزود: چهار فضای آموزشی در روستاهای شهرستان کمیجان نیازمند ساخت مدرسه است و نیاز است و بهره گیری از ظرفیت خیران و حمایت های دولتی زمینه ساخت مدرسه های 2 تا سه کلاسه در این روستاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان کمیجان گفت: نبود اعتبارات و وجود یک تا 2 دانش آموز در برخی روستاها از جمله مهترین عوامل وجود مدارس و فضاهای آموزشی کانکسی در این شهرستان است.
وی ادامه داد: برگزاری کلاس های کانکسی در روستاها مورد تایید نیست و نیاز است با انجام برنامه ریزی های مناسب، تجمیع دانش آموزان روستاهای نزدیک و بهره گیری از ظرفیت ها و حمایت های دولت زمینه ساخت مدرسه در این روستاها فراهم شود.
فرماندار شهرستان خنداب نیز گفت: 9 واحد فضای آموزشی کانکسی به دلیل فرسودگی فضاها و کمبود دانش آموز در روستاهای این شهرستان وجود دارد.
« عبدالرضا حاج علی بیگی » افزود: مدارس کانکسی در روستاهایی که سه تا چهار دانش آموز در آنها وجود دارد، برگزار می شود و تجمیع و ساخت مدارس 2 تا سه کلاسه در این روستاها با بهره گیری از ظرفیت های خیران مدرسه ساز از برنامه های فرمانداری شهرستان خنداب است.
وی از آغاز عملیات اجرایی ساخت مدرسه در روستای شرشره شهرستان خنداب خبر داد و گفت: عملیات ساخت این فضای آموزشی با همکاری بانک تجارت در راستای کاهش فضاهای آموزشی کانکسی در این شهرستان انجام می شود.
فرماندار شهرستان خنداب افزود: بهره گیری از مدارس پیش ساخته با هدف کاهش فضاهای آموزشی کانکسی و استاندارسازی این فضاها از دیگر برنامه های فرمانداری این شهرستان است.
حاجی علی بیگی خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از بازسازی، نوسازی و استاندارد سازی فضاهای آموزشی شهرستان خنداب 100 درصد اعتبارات اختصاص یافته به آموزش و پرورش این شهرستان در سال 97 محقق شده است.
وی ادامه داد: اعتبارات آموزش و پرورش شهرستان خنداب با وجود کاهش 27 درصدی اعتبارات شهرستان در سال 97 در راستای رفع مشکلات این نهاد، حدود 50 درصد افزایش یافته است.
فرماندار شهرستان خنداب رفع مشکلات آموزش و پرورش را از برنامه های اولویت دار این فرمانداری در سال 98 عنوان کرد و گفت: امید است با تخصیص اعتبارات این نهاد در سال جاری زمینه افزایش استاندارد سازی فضاهای آموزشی و کاهش مدارس کانکسی در این شهرستان فراهم شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: 28 هزار و 511 متر مربع سال گذشته به زیر بنای فضاهای آموزشی این استان افزوده شده است.
«حسین محمدی» افزود: این فضاها با بهره برداری از 37 طرح آموزشی در قالب 207 کلاس با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال امسال توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی ایجاد و به آموزش و پرورش تحویل شده است.
وی ادامه داد: 10 مورد از این طرح ها توسط خیران مدرسه ساز، 21 طرح مشارکتی و 6 طرح با اعتبارات دولتی ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی 115 طرح آموزشی سال گذشته در این استان آغاز شد که محل تامین اعتبارات 40 مورد از این طرح ها دولتی، 40 طرح مشارکتی و 35 طرح به صورت تمام خیر ساز است.
محمدی گفت: عملیات اجرایی 49 طرح آموزشی نیمه تمام در استان مرکزی سال گذشته به دلیل مشکلات مالی متوقف شده که اتمام آن ها نیازمند توجه ویژه مسئولان دارد.
وی ادامه داد: 78 طرح اموزشی نیمه کاره در استان مرکزی وجود دارد که تکمیل این طرح ها نیازمند یک هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی گفت: 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و 380 میلیارد ریال از منابع ملی برای تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس سال گذشته به این اداره کل اختصاص یافت.
وی، حذف بخاری های نفتی و استاندارد سازی وسایل گرمایشی فضاهای آموزشی را از برنامه های اولویت دار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی عنوان کرد و گفت: گرمایش 99 فضای آموزشی در قالب 124 کلاس درس در این استان به وسیله بخاری های نفتی انجام می شود که مقرر شده با کمک منابع استانی و ملی ابتدای امسال جشن برچیده شدن وسایل گرمایشی غیر استاندارد در این فضاها گرفته شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی ادامه داد: 60 کلاس از مجموع فضاهای آموزشی که از بخاری نفتی در آن ها استفاده می شود، گاز رسانی شده و بقیه نیازمند انتقال شبکه گاز به این فضاها دارد.
محمدی یادآور شد: 208 هزار دانش آموز در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند که 63 درصد این کلاس ها از استاندارد و استحکام کافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند تخریب و بازسازی است.
وی، سرانه فضای آموزشی و پرورشی در جهان را هشت و 2 دهم متر مربع عنوان کرد و گفت: این شاخص در کشور پنج و یک دهم متر مربع و در استان مرکزی چهار و هفت دهم متر مربع است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی یادآور شد: برای دستیابی به سرانه آموزشی استاندارد استان به ایجاد 125 هزار متر مربع فضا نیاز است که این مهم، جذب سه هزار میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی را می طلبد .
محمدی گفت: استان مرکزی در زمره مناطقی است که کمترین سهم اعتبارات استانی به نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش اختصاص می یابد و پیگیری اختصاص 15 درصد از منابع استانی به این بخش از برنامه های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان است.
وی ادامه داد: 583 مدرسه در قالب 2 هزار و 720 کلاس استان مرکزی توسط خیران مدرسه ساز ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: یک هزار و 710 خیر مدرسه ساز در این استان ثبت شده که یک هزار و 584 خیر حقیقی و 126 خیر نیز حقوقی است.
محمدی یاد آور شد: 24 تعهد با 177 میلیارد ریال منابع مالی در بیستمین جشنواره خیران مدرسه ساز استان مرکزی تعهد شد که تا کنون 75 درصد این اعتبارات محقق شده است.
208 هزار دانش آموز استان مرکزی در 2 هزار و 107 فضای آموزشی و هشت هزار و 278 کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند که 63 درصد این کلاس ها از استاندارد و استحکام کافی برخوردار بوده و بقیه نیازمند تخریب و بازسازی است.
1955/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.