با توجه به نامگذاری سال 1398 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید» ایرنا مرکزی روز یکشنبه گفت و گویی را در خصوص الزامات و نقش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در رونق تولید با «حسن میرزاخانی » مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری این استان انجام داد.
ایرنا: در خصوص نامگذاری سال 1398 و نقش سرمایه گذاری در زمینه تحقق رونق تولید چیست؟
با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال « رونق تولید » مهمترین عامل برای رفع مشکلات اقتصادی کشور از منظر معظم له کمک به رشد و توسعه و به عبارتی تقویت امر تولید در کشور است.
با رونق تولید، زمینه های بهبود سطح زندگی مردم و رشد اقتصادی فراهم شده و اقتصاد قدرت رقابتی پیدا می کند.
اقتصادی که قدرت رقابت داشته باش،د آسیب کمتری از شوک های اقتصادی می بیند.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی به عنوان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان در راستای انجام وظایف قانونی در چند حیطه می‌‌تواند در رونق تولید استان و کشور موثر عمل کند که تحقق درآمدهای عمومی استان برای تامین مالی پایدار دولت و اجرای سیاست‌های مالی در حیطه استان از جمله این نقش ها است.
ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تسریع در روند اداری سرمایه گذاری، مطالعه و تدوین فرصت‌های سرمایه گذاری برای ارائه به سرمایه گذاران، ارزیابی اطلاعات و توانایی های سرمایه گذاران استان از دیگر اقدام های این اداره کل است که نقش مهمی در رونق تولید دارد.
ایرنا: وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی به استان مرکزی در سال های اخیر چگونه بوده است؟
9 طرح سرمایه گذاری خارجی جدید سال 96 مجوزِ سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی را کسب و سه شرکت نیز ثبت سرمایه وارده به استان را داشتند که این مهم رکورد بی سابقه جلب و جذب 658 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب و 78 میلیون دلار سرمایه گذاری وارده به استان را به همراه داشت.
مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی بر اساس ارزیابی های سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با جلب و جذب این میزان سرمایه گذاری خارجی سال 96 رتبه برتر را در بین مراکز خدمات سرمایه گذاری استان های کشور را به دست آورد.
20 میلیون و 637 هزار دلار سرمایه گذاری خارجی سال گذشته نیز به با وجود مسائل و مشکلات متعدد توسط چهار شرکت در استان مرکزی جلب و جذب شد که این مهم نشان از منزوی نشدن اقتصاد در این استان و کشور است.
ایرنا: جذب سرمایه داخلی و خارجی در استان مقدماتی دارد که مهمترین آنها معرفی استعدادها، توانمندی‌ها و فرصت های سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی داخلی و خارجی است اداره کل اقتصادی و دارایی استان مرکزی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟
فرصت های سرمایه گذاری در مدت 2 سال گذشته در استان مرکزی تجمیع و به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه شده است.
سال 1396 مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان مرکزی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی نسبت به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اقدام و این فرصت ها در قالب کتاب « نگاهی به فرصتهای سرمایه‌گذاری در استان مرکزی » منتشر و در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.
108 فرصت سرمایه‌گذاری توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی در شهرستان های مختلف استان شناسایی شد که تعداد 30 فرصت آنها به عنوان فرصت های سرمایه‌گذاری اولویت‌ دار با حجم سرمایه‌ مورد نیاز به میزان 58 میلیارد و 951 میلیون ریال در بخش‌های آب و فاضلاب، صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع وابسته، خدمات و گردشگری، عمران و شهری و راه و شهرسازی مورد مطالعه، به روز آوری و تجمیع اطلاعات شده است.
این فرصت های سرمایه گذاری در قالب نقشه راه تامین مالی خارجی با ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار تدوین شده است.
در گام دوم برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان مرکزی این کتاب به 2 زبان ترجمه و به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ارسال و پس از اخذ تاییدیه آن سازمان بر روی پورتال فرصت های سرمایه ‌گذاری ایران برای بازاریابی قرار گرفته است.
در مدت 2 سال اخیر در بیش از 10 رویداد داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری، فرصت های سرمایه‌گذاری استان معرفی و بازاریابی شده اند که در بهمن ماه سال 1397 تنها در یک مورد بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال تفاهمنامه تامین مالی خارجی برای برخی فرصت های سرمایه‌ گذاری استان مرکزی منعقد شد.
ایرنا: برنامه‌ اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی برای جلب و جذب سرمایه گذاری در استان چیست؟
بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور سال 1398 سال حساس و خطیری بوده که لازمه گذار از نقشه های شوم دشمنان، تلاش و کوشش بیش از پیش است.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی در اسفندماه سال گذشته خدمات خود را با همکاری ستاد وزارت متبوع به طور منظم و کلاسه بندی شده هدفگذاری کرده است بر این اساس سه معاونت این اداره ‌کل با 63 هدف و فعالیت راهبردی از جمله تلاش برای تحقق کامل درآمدهای عمومی مصوب قانون بودجه سالجاری، افزایش جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به استان، مطالعه و تحلیل آثار سیاست های اقتصادی بر استان، نظارت مالی بر هزینه کرد وجوه عمومی، رسیدگی به دادخواهی‌های مالیاتی، کمک به بهبود محیط کسب و کار استان، ساماندهی اموال دولتی در اختیار دستگاههای اجرایی، استفاده بهینه از ابزارهای نوین مالی دولت و ارتقای سلامت اداری و التزام بیش از پیش به حفظ حقوق شهروندان وظیفه اعمال نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان را برعهده دارند.
ایرنا: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی چه خدماتی را به چه طیفی از مخاطبان ارائه داده و ایفای این نقش چه تاثیری بر تولید در استان دارد؟
مرکز خدمات سرمایه گذاری به عنوان کانون مراجعات، تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی تشکیل شده است.
در این مرکز نمایندگان دستگاه های اجرائی که مرتبط با امور سرمایه گذاری می باشند مستقر شده و به طور مستمر پاسخگوی سوالات و پیگیر امور اجرائی مربوط به سرمایه گذاری های خارجی در حوزه مسئولیت های خود است.
مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی از سال 1389 راه اندازی و شروع به فعالیت کرده است که ساختمان این مرکز نیز در فروردین سال 1396 به بهره برداری رسیده است.
این مرکز مرجع هماهنگی استان با سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و کلیه دستگاههای اجرایی خدمات و مجوزدهنده سرمایه گذاری در سطح استان بوده و رسالت اصلی مرکز، شناسایی و معرفی توانمندی ها، مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان، اطلاع رسانی، ارائه مشورت های لازم، هماهنگی و پیگیری مستمر امور اجرایی متقاضیان سرمایه گذاری در استان بوده و هرگونه امور مربوط به اخذ مجوزهای سرمایه گذاری خارجی از سازمان سرمایه گذاری را نیز به عهده دارد.
ستان مرکزی با مساحت 29 هزار و 127 کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استانهای قم و اصفهان محدود است.
بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت دارد.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.