به گزارش ایرنا،‌ مشکلاتی مانند تخلفات حوزه ساخت و ساز و لزوم رعایت طرح تفصیلی شهر، ضرورت تقویت پلیس ساختمان،‌ توجه جدی به توسعه فضاهای سبز و پاسداری از این فضاها، اتخاذ تدبیر برای کنترل وسایل نقلیه در معابر شهری و برخی مسائل دیگر سبب شد که دادگستری شهرستان ساوه در نامه ای به شهردار و اعضای شورای شهر،‌ مواردی را در خصوص رعایت نشدن دقیق قوانین و مقررات شهری اعلام کند.
رئیس دادگستری شهرستان ساوه در این نامه که نسخه ای از آن روز چهارشنبه در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت،‌ نسبت به بروز برخی تخلفات در حوزه شهرسازی هشدار داد و از مجموعه مدیریت شهری خواست ضمن نظارت بر حسن اجرای قانون، متخلفان را به دستگاه قضائی معرفی کنند.
در نامه «هادی ملکی» رئیس دادگستری شهرستان ساوه خطاب به شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر آمده است:
ضمن تبریک حلول سال 98 و تشکر از زحمات جنابعالی و همکاران شما در مجموعه شهرداری ساوه، آنگونه که نیک می دانید و در شهر نیز به وضوح مشاهده می شود، رعایت نکردن مقررات و ضوابط مربوط به ساخت و ساز و خصوصا عدم اجرای درست طرح تفصیلی در شهر ساوه، معماری و ظاهر این شهر که یکی از شهرهای مهم کشور با قدمتی فراوان است را بسیار زشت نموده و عدم رعایت مقررات در این خصوص، علاوه بر اینکه منظر شهر را خدشه دار کرده، باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
در ادامه این نامه عنوان شده است: سوء استفاده بسیاری از سازندگان دریافت سازه ها و هزینه بر نبودن انجام تخلف برای این افراد نه تنها لطمات جبران ناپذیری برای شهر دارد که در بسیاری از موارد باعث تضییع حقوق قانونی مردم می گردد، چه بسیار افرادی که به لحاظ طمع فراوان سازندگان که در جهت کسب سود بیشتر مرتکب تخلفاتی گردیده اند سالهای سال در مراجع قضایی به دنبال حقوق قانونی خویش اند.
در ادامه این نامه ذکر شده است: هزینه بر نبودن تخلفات ساختمانی در ساوه، باعث تجرّی بسیاری از افراد گردیده و نظم اجتماعی در معماری شهری و ساخت و سازها را مختل نموده است؛ از این رو موارد ذیل جهت اقدام از ابتدای سال 98 به بعد ارسال می گردد.
در بخشی دیگر از این نامه آمده است: از ابتدای سال 98 هرگونه ساخت و ساز بدون پروانه یا خلاف پروانه ساختمانی، به هر میزان قابل قبول نبوده و در کمیسیون های ماده 100 براساس مقررات مربوطه بدون اغماض با آن برخورد خواهد شد، خصوصا در مورد تخلفات موسوم در ساوه از جمله اضافه بنا در طبقات، اضافه طبقات بر خلاف پروانه، تبدیل پیلوت به مسکونی حتی با تأمین پارکینگ، تبدیل یک واحد به چند واحد بدون اخذ پروانه هرچند با تامین پارکینگ باشد، تبدیل مشاعات ساختمان و پیلوت به تجاری به هر میزان حتی یک مترمربع، ساخت انباری در پشت بام ، پیش روی به بهانه تامین پارکینگ، حذف یا کاهش نورگیرها، تبدیل کاربری ها از مسکونی یا مذهبی و آموزشی به تجاری، کسری پارکینگ و... که در تمامی این موارد حکم به تخریب یا بازگشت به حالت قبل صادر می گردد.
در این نامه عنوان شده است: ساخت و سـاز بدون پروانه در هر کاربری در هر نقطه از شهر چه در محـدوده و چه حریم بدون اخـذ پروانه ساختمانی منتهی به صدور حکم تخریب بنای مذکور خواهد شد و لازم است در این خصوص برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی به طریق مقتضی اعم از نصب بیلبورد یا اعلان عمومی مراتب به شهروندان خصوصا در حاشیه شهر اطلاع رسانی شود.
در ادامه این نامه آمده است: لازم است دبیرخانه ی کمیسیون ماده ی 100 مواردی را مد نظر قرار دهد و از هرگونه دعوت افراد به کمیسیون بدون تصمیم و دستور کمیسیون اکیدا خودداری نماید و از ابلاغ آرای امضاء شده دستنویس که امضای اعضاء در ذیل آن درج شده اکیدا خودداری شود.
در بخش دیگری از نامه عنوان شده است: لازم است پس از امضای رأی دستنویس در کمیسیون توسط اعضاء که صرفاً یک نسخه است نه دو یا سه نسخه، ظرف حداکثر یک هفته آرای کمیسیون تایپ و پس از امضای یک نسخه از آرای تایپ شده توسط اعضای کمیسیون، نسخ دیگر آرا که اصالت آن به تائید دبیر کمیسیون می رسد، به اشخاص ابلاغ گردد و اعلام رأی کمیسیون قبل از تایپ و ابلاغ و گسیل داشت افراد به دادگستری و فرمانداری جهت مذاکره و اعتراض اکیداً ممنوع و با فرد متخلف در این خصوص برخورد قضایی صورت می گیرد.
در ادامه این نامه آمده است: لازم است شهرداری درسال پیش رو ، سریعاً نسبت به اجرای کمر بندی سبز شهر به طور کامل اقدام و از هرگونه ساخت وساز خارج از آن با جدیت جلوگیری نماید و ضروری است پلیس ساختمان درساوه تقویت شده جدیت و قاطعیت، با رعایت ضوابط ومقررات قانونی در این خصوص معمول گردد.
در بخش دیگری از این نامه قید شده است: در شهر ساوه، سرانه ی فضای سبز با وجود پیش بینی در طرح تفصیلی وجود ندارد و در کاربری های فضای سبز با اعتقاد به عدم نیاز شهرداری، ساخت وساز گردیده، در حالی که شهرداری مکلف بوده در سالهای گذشته تملک این اراضی را انجام دهد که چنین نگردیده و لازم است تدابیری در این خصوص به عمل آید و از اعلام عدم نیاز به کاربری های فضای سبز که امکان تملک آن وجود دارد، خودداری گردد.
در بخش دیگر نامه ذکر شده است: حسب اطـلاع در سـال پیش رو، طـرح تفصیلی شهر بازنگری می گردد که لازم است ایـرادات طـرح تفضیلی مرتفع و در طرح جدید رفع گرد و سرانه ی فضای سبز و نیز تأمین پارکینگ های عمومی در طرح جدید به جدیت مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه عنوان شده است: یکی از مشکلات مهم شهر ساوه، ورود کامیون های سنگین به داخل شهر است که علاوه بر اینکه باعث وجود خسارات فراوان به زیرساخت ها و معابر شهری می گردد باعث آزار و اذیت مردم گردیده است که ضمن تشکر از همت جنابعالی در پیگیری احداث کمربندی شمالی شهر، لازم است با احداث پارکینگ در بیرون از شهر، از ورود کامیون ها به داخل شهر وخیابانها و کوچه ها از سال آینده با برنامه ریزی دقیق و همکاری دیگر نهادها ممانعت به عمل آید.
در ادامه ذکر شده است: لازم است سریعاً در این مورد با تشکیل جلسات لازم و استفاده از ظرفیت دیگر ادارات اقدامات پیشگیرانه ی لازم به عمل آید و هرگونه تخلف یا تأخیر کارشناسان و مهندسان ناظر در اعلام تخلفات ساختمانی می بایست سریعاً به مراجع مربوطه اعلام شود.
شهر ساوه با جمعیتی افزون بر 220 هزار نفر دارای 2 منطقه شهرداری و 22 منطقه حاشیه ای است.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.