به گزارش ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی افزود: برای کمک رسانی و رفع مشکلات ضروری مردم سیل زده، مسئولان باید جدی تر وارد عرصه شوند.
وی اظهار داشت: خوزستان منطقه ای راهبردی در تولید کالای استراتژیک از جمله گندم است و به عنوان یک قطب تولیدی مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با وجود همه تلاش ها لازم است از ظرفیت سایر استان ها برای کمک به هموطنان در خوزستان استفاده شود.
امام جمعه اراک گفت: نزولات آسمانی برکات الهی برای انسان ها است و غفلت و عملکرد ناصحیح موجب بروز مشکلات به ویژه سیل می شود.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: حجم آب ناشی از بارش های اخیر در استان مرکزی چهار میلیارد مترمکعب برآورد شده که باید از این برکت خدادادی استفاده بهینه کرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تعداد قابل توجهی سد و بند خاکی در استان مرکزی وجود دارد که اکنون پر آب هستند و بهره گیری از این ظرفیت نیازمند برنامه ریزی منسجم است.
آیت الله دری نجف آبادی افزود: خوشبختانه استان مرکزی با مدیریت صحیح از سیلاب و بحران عبور کرد اما خسارتی که ایجاد شد باید با مدیریت برنامه ریزی جبران شود و از بارش موج سوم نیز نباید غافل شد.
وی اظهار داشت: امکانات دولتی برای کمک به سیل زدگان جوابگو نیست بنابراین باید همه بخش ها از جمله بخش خصوصی به کمک بیایند.
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی نیز گفت: بارندگی های استان نسبت به درازمدت در این استان 90 درصد رشد داشته است.
«عزت الله آمره ای» افزود: 430 میلیمتر باران در استان بارید که بارش اخیر، 140 میلیمتر گزارش شد.
وی اظهار داشت: حجم بارش های استان مرکزی چهار میلیارد مترمکعب بود که از این میزان 800 میلیون مترمکعب آن در روخانه، سد، و چشمه ها جاری شد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: سد کمال صالح اکنون درحال سرریز است و سد ساوه نیز بعد از اولین سرریز در سال 76 اکنون 165 میلیون مترمکعب، آب ذخیره دارد.
آمره ای افزود: سد ساوه دوران طلایی خود را سپری می کند که پیش بینی می شود با موج سوم ظرفیت آن تکمیل شود.
وی اظهار داشت: تالاب میقان با 100 کیلومتر وسعت و ظرفیت 110 میلیون متر مکعب از ظرفیت های آبی مناسب استان مرکزی است.
آمره ای تصریح کرد: این تالاب ظرفیت 2 برابر را دارد و هیچ خطری روستاهای اطراف و فرودگاه اراک را تهدید نمی کند و می تواند 200 میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد.
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی گفت: تالاب نفوذ ناپذیر است و با تبخیر آب تبدیل به شوری می شود اما می توان با حفر چاهای جذبی بر سر انتقال آب به تالاب از ظرفیت این منطقه بیشتر استفاده کرد.
آمره ای افزود: موج جدید بارشی، تهدیدی برای استان مرکزی نیست اما همچنان لازم است تا با آمادگی لازم برای رویارویی با حوادث احتمالی آماده باشیم.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز گفت: کمک رسانی به استان گلستان یکی از ماموریت این نهاد بود که با سیل ایجاد شده در لرستان و خوزستان، خدمت رسانی به منطقه پل دختر نیز به ماموریت سپاه روح الله اضافه شد.
سردار«محسن کریمی» افزود: 500 بسیجی جهادگر در قالب 25 گروه و 10 موکب برای کمک به مناطق سیل زده در استان اعلام آمادگی کرده اند.
وی اظهار داشت: 30 دستگاه ماشین کمک دار و تعدادی دستگاه مهندسی برای کمک به منطقه از استان مرکزی اعزام شده است.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: تاکنون 2 میلیارد و 600 میلیون ریال اقلام ضروری توسط 10 کامیون به لرستان ارسال شده است.
سردار کریمی تصریح کرد: اقلام مستعمل تحویل گرفته نمی شود و از ارسال آن ها به مناطق سیل زده نیز جلوگیری می شود.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: 25 هزار نفر در 42 کمپ در این استان مستقرشده اند و امنیت نیز فراهم شده است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت :در هفته گذشته تاکنون ۵۱ نفر نیروی عملیاتی تخصصی با تجهیزات کامل به استان لرستان اعزام شده است.
دکتر« محمد محمدی» افزود: هلال احمر در هفته گذشته ۱۲ تیم تخصصی سیلاب و یک تیم تخصصی کوهستان با ۵۱ نفر به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام کرده است.
وی افزود : یک تیم درمان اضطراری ( BHCU) شامل ۱۰ پزشک ، ماما ، پرستار، تکنسین با تجهیزات کامل به استان لرستان اعزام شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی بیان کرد : تاکنون سه هزار و ۵۰۰ تخته چادر، سه هزار قرص نان ، ۶۰۰ بطری بزرگ آب معدنی و روزانه ۵۰۰ پک غذایی و بهداشتی به مناطق سیل زده استان لرستان ارسال شده است.
محمدی با اشاره به کمک های مردمی ارسال شده توسط جمعیت هلال احمر استان نیز گفت : تاکنون ۶ محموله از کمک های مردمی توسط هلال احمر سازماندهی شده به استان لرستان ارسال شده است.
مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز گفت: اقلام بهداشتی ویژه زنان و کودکان، یکی از نیازهای جدی مناطق سیل زده اعلام شده است.
«زهرا فرجی» افزود: مددکار اجتماعی و وسایل سرگرمی ویژه کودکان در مناطق نیز از جمله موارد درخواستی است.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی گفت: 40 موکب اربعین حسینی استان مرکزی آماده برای استقرار در منطقه سیل زده است که ظرفیت سه تا چهار هزار نفر وعده را در لرستان و پل دختر را دارد.
«خلیل نجفی» افزود: روز یکشنبه موکب هایی از استان با خدمات دهی مناسب تر به منطقه ارسال خواهد شد .
وی اظهار داشت: 2 قرارگاه در راستای اسکان و تغذیه در مناطق سیل زده خوزستان ایجاد خواهد شد که متعهد شده اند روزانه 45 هزار نفر وعده غذا را تامین کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز گفت: برای مدیریت سیلاب از 40 دستگاه تجهیزات سنگین سپاه روح الله و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی کمک گرفته شد.
«علی زندی فر» افزود: 68 عملیات ترمیم جاده، 17 ترمیم رانش زمین و رفع انسداد 16 جاده در استان بخشی از فعالیت راهداری استان مرکزی بوده است.
وی اظهارداشت: اکنون چهار جاده ارتباطی استان براثر سیلاب مسدود است که تلاش ها برای بازگشایی در حال انجام است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: 14 میلیون 200 هزار تردد در جاده های ارتباطی استان در ایام نوروز انجام شده که نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.
زندی فر افزود: مشارکت در بازگشایی محورهای شهرستان های ازنا و الیگودرز در سیل اخیر به این اداره کل واگذار شده است.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز گفت: 2 محموله در 2 بخش مجزا از استان مرکزی به پل دختر ارسال شده است.
«جمشید زند» افزود: روز جاری 2 کامیون و فردا ( یکشنبه) نیز تعدادی از اقلام شامل فتیر، پتو، فرش، تخم مرغ، نان، آب معدنی و پوشاک ارسال می شود.
استان مرکزی با 29 هزار هکتار وسعت دارای یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.