به گزارش ایرنا، شهرستان فراهان از دیرباز دارای جاذبه های دلنواز متعددی بوده است و این روزها که طبیعت جان تازه ای گرفته است مناطق بکر این منطقه بیش از پیش جلوه نمایی می کند.
فراهان در مسیر جاده ابریشم قدیم قرار دارد و در جای جای آن آثاری ارزشمند از دوره های تاریخی به یادگار مانده است که هر یک فصلی از تاریخ، هنر و تمدن ایران زمین را با خود نمایان می کند.
شهر زیرزمینی «ذلف آباد» از مهمترین آثار تاریخی شهرستان فراهان است که در سال 1388در جریان حفاری باستان شناسی از دل خاک نمایان شد و این اثر تاریخی از عظمت و آرایه های ارزشمندی در زمینه معماری، مردم شناسی و باستان شناسی برخوردار است.
این شهر یکی از سکونتگاه های مهم و کانون های جمعیتی در دوران ایلخانان بوده که در پنج کیلومتری شمال شهر فرمهین واقع شده و توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت یک سایت موزه برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.
شهر زیرزمینی ذلف آباد فراهان تا 200 سال قبل محل زندگی مردم بود که بنا به مستندات تاریخی موجود در جریان نارضایتی ها از حاکمیت زمان توسط عوامل حکومت قاجاریه به آب بسته می شود و مردم فراهان مجبور به ترک آن می شوند.
«تکیه» فرمهین نیز از دیگر آثار فرهنگی و تاریخی شهرستان فراهان است که سبقه آن به دوره قاجار می رسد و در 45 کیلومتری شمال اراک واقع شده است.
این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 به ‌عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ثبتی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده «حسن الافطس» از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان فراهان است که قدمت آن به قرن 9 و 10 و دوره اسلامی برمی گردد و در حریم روستای اسفین این شهرستان قرار گرفته است.
بقعه این امامزاده در 11 کیلومتری شمال غرب فرمهین است و به شاهزاده حسن افطس شهرت دارد و بنای این اثر شامل ایوان ورودی، کف شکن، حرم و نمازخانه و گنبد است که در محوطه وسیعی واقع شده است.
اصل اتاق مرقد یک فضای هشت ضلعی است که بر فراز آن، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود 10 و ارتفاع آن بیش از 10 متر است و در داخل بقعه، ضریحی چوبی با شکوه و جلوه ای خاص بر روی سکویی چهار گوش قرار دارد.
بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است که ابتدا باید از فضای ورودی که شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی می رسد.
بنای قدیمی این بنا، از سطح شبستان ورودی پایین‏تر است و حدود پنج پله راه دارد و در مجاور شبستان ورودی یک فضای مستطیل شکل دیگر نیز قرار دارد که به عنوان نمازخانه از آن استفاده می‏ شود.
شالوده بنای قدیمی، از سنگ ،گل و خشت و آجر ساخته شده و معماری آن مربوط به دوره ایلخانی و صفویه است.
امامزاده «احمد» (ع) از دیگر آثار مذهبی، تاریخی و گردشگری شهرستان فراهان است که در دوره ایلخانی بنا شده است.
این اثر در سه کیلومتری شمال شرق فرمهین و در کنار محوطه ذلف آباد و در جاده ارتباطی فرمهین به تفرش، آشتیان واقع شده است.
«تپه آسیاب خرابه» اثر تاریخی دیگری است که قدمت آن به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد برمی گردد و در روستای «گورچان »به فاصله 6 کیلومتری از مرکز بخش خنجین واقع شده است.
این بنای ارزشمند در سال 87 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده «احمدبن علی» (ع) ذلف آباد از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از دیگر آثار فرهنگی و تاریخی این شهرستان است که مسافران نوروزی می توانند اوقاتی را برای زیارت و بازدید آن اختصاص دهند، این امامزاده در چهار کیلومتری شهر فرمهین و در کنار شهر تاریخی ذلف آباد قرار گرفته است.
بقایای آتشکده «فردقان» مربوط به دوره ساسانیان که در بخش خنجین شهر خنجین و در روستای فردقان فراهان واقع شده از دیگر آثار دیدنی خطه فراهان است.
این اثر در سال 1387 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از نمونه های خاص آتشکده های به جا مانده در ایران از دوران پیش از اسلام محسوب می شود.
امامزاده «ساریه خاتون» از ابنیه مذهبی دوره قاجاریه نیز از دیگر آثار منطقه فراهان است که گردشگران نوروزی می توانند از آن دیدن کنند.
اثر مذکور ویژگی های معماری و ظرافت های ساخت را به طور کامل از سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام در خود دارد.
از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان فراهان برای بازدید مسافران در ایام نوروز، بقعه شاهزاده «حسین» از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای نظام آباد این شهرستان است که مربوط به دوره ایلخانی است و در حدود 40 کیلومتری شمال اراک و در کنار تپه باستانی «احمدآباد» قرار دارد.
این بنا دارای سه ایوان بزرگ، یک حسینیه و گنبدخانه‌های 2 پوشه بر فراز بخش اصلی است که ارتفاع هر یک از گنبدها 11 متر و قطر آنها پنج و 6 دهم و پنج و هفت دهم متر است.
بقعه اصلی این بنا هشت ضلع دارد و شامل 2 پوشش آجری از بیرون و طاق ضربی گچی از داخل است.
حمام «خنجین» هم از آثار تاریخی منحصر به فرد با ویژگی های دوران قاجاریه است که در این شهر وجود دارد و در سال 1386 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
«تپه قلعه خنجین» مربوط به دوره اشکانیان است که در روستای خنجین و در نزدیکی حمام خنجین است و این اثر نیز در تاریخ 26 اسفند 1386 به ثبت ملی رسیده است.
کاروانسرای «مجدالملک» روستای دولت آباد فراهان یکی دیگر از بناهای تاریخی و مذهبی منطقه فراهان است که در بیش از یک قرن پیش در پنج هزار مترمربع زمین و چهار هزار متر مربع بنا ایجاد شده و مصالح اصلی این کاروانسرا از آجر و ساروج می باشد و در آن اتاق های کوچکی با بخاری آتشی و یک اصطبل برای نگهداری اسب و شتر با انباری علوفه و غلات که با معماری زیبای آن زمان ساخته شده، وجود دارد.
فراهان به مهد پرورش نخبگان و بزرگان ایران شهرت دارد و «قایم‌مقام فراهانی» صدر اعظم ایران، سیاست‌مدار، ادیب، شخصیت برجسته و تاثیرگذار ایران‌زمین در عرصه حکومت و سیاست و نیز ادب و هنر، «امیرکبیر» سیاستمدار ایرانی، صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار و موسس مدرسه دارالفنون، «محمود حسابی» فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزش و پرورش و بنیانگذار فیزیک دانشگاهی در ایران، «ابوالقاسم بهرامی» پدر علم میکروب ‌شناسی ایران و «محمد قریب» بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران از جمله این مشاهیر هستند.
«عیسی بهنام» از بنیانگذاران باستان‌شناسی در ایران، «فتحعلی واشقانی فراهانی» خوشنویس نامی ایران، «سامان فراهانی سروش» دکتر، محقق و پ‍ژوهشگر مهندسی صنایع و مدیریت، «فتح‌الله مجتبایی» نویسنده و مترجم ایرانی، میرزا «هدایت‌الله» وزیر دفتر از رجال دوره ناصرالدین شاه و پدر سیاستمدار معروف ایرانی، دکتر «محمد مصدق» و «یوسف اعتصامی» نویسنده، ناشر، و مترجم ایرانی، پدر پروین اعتصامی آشتیانی از دیگر بزرگانی هستند که این خطه در دامان خود پرورش داده است.
همچنین میرزا «علی قایم‌مقام» وزیر خارجه ایران، فرزند میرزا «ابوالقاسم قایم‌مقام فراهانی«، «ادیب الممالک فراهانی» شاعر برجسته، میرزا «عبدالله فراهانی» موسیقیدان بزرگ و تقسیم‌کننده دستگاه‌های ایرانی،حاجی «ملا رجبعلی تفرشی» تعزیه خوان مشهور دوره ناصری و موذن مخصوص محمدعلی شاه، «حسینعلی خان نکیسا» خواننده بزرگ موسیقی ایرانی در دوره قاجار و پهلوی، آقا «غلامحسین» نوازنده مخصوص دربار دوره ناصری و استاد میرزا «عبدالله»، «حاتم عسکری فراهانی» ردیف دان مشهور موسیقی ایرانی، «عبدالله خان دوامی» خواننده و ردیف دان بزرگ موسیقی ایرانی، آقا «علی‌اکبر خان فراهانی» نوازنده تار مخصوص ناصرالدین شاه، «بهزاد فراهانی» بازیگر نامی سینما و تئاتر و «احمد عبادی» نوازنده بزرگ سه تار نیز از دیگر بزرگان و مشاهیر فراهان محسوب می شود.
«احمد بورقانی» سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ از سال 66 تا پایان جنگ، سرپرست دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از سال 68 تا 71، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 76 تا بهمن 77، نماینده مجلس ششم و عضو هیات رئیسه مجلس از سال 79 تا 82 و عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی از 76 تا 84 و شورای نظارت بر صدا و سیما از سال 79 تا 81 ، نیز از این دیار است.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است که شمال شهر اراک تا مناطقی از شهرستان آشتیان و تفرش را در بر می گیرد و از غرب تا مرز استان همدان نیز می‌رسد.
بیش از 200 روستای کوچک و بزرگ در این شهرستان وجود دارد که در دشت فراهان و کوه‌های اطراف پراکنده شده ‌اند و بر اساس آخرین آمار، بیش از 30 هزار نفر جمعیت در این منطقه زندگی می کنند و کشاورزی و دامداری کار اصلی مردم این شهرستان است.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان فراهان در گفت و گو با ایرنا گفت: به منظور توسعه گردشگری در این منطقه پارسال سه اقامتگاه بوم گردی در روستاهای «کصرآصف»، «فردقان» و «کلاع» توسط بخش خصوصی ایجاد شد.
«سعید نیک نام» افزود: دفتر خدمات مسافرتی یاران فراهان نیز راه اندازی شد و 2 میلیارد ریال برای توسعه اشتغال روستایی از محل اشتغال پایدار در برگزاری جشن باستانی تیرگان پرداخت شد.
وی بیان کرد: معرفی تور آشناسازی برای جذب گردشگر در منطقه، آموزش دهیارن روستای هدف به منظور توسعه زیر ساخت های گردشگری، ساماندهی محوطه تاریخی ذلف آباد برای بازدید گردشگران و استقرار اتاقک اطلاع رسانی گردشگری، برگزاری همایش بزرگداشت استاد فتحعلی واشقانی فراهانی در راستای معرفی شخصیت های تاریخی و ایجاد بازاچه صنایع دستی در مجتمع گردشگری کوثر از دیگر اقدام ها است.
مسئول نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در شهرستان فراهان ادامه داد: واگذاری کاروانسرای دولت آباد به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری شهرستان فراهان، ابجاد مجتمع گردشگری یاران فراهان توسط بخش خصوصی، ایجاد اقامتگاه بومگردی در شهر خنجین به صورت مشارکت با بخش خصوصی در یکی از بناهای تاریخی از مهمترین برنامه های در دست پیگیری در سال جدید است.
شهرستان فراهان از توابع استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 30 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/6013/
گزارش از معصومه صفری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.