«رضا عظیمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 12 هزار و 500 سازه آبخیزداری به ظرفیت 82 میلیون متر مکعب در سطح مراتع و اراضی طبیعی استان مرکزی وجود دارد که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون 70 درصد این سازه ها آبگیری شده است.
وی ادامه داد: 25 میلیون متر مکعب رواناب در پی بارندگی های اخیر در پشت این سازه های ذخیره سازی شد و برخی از این سازه ها در شهرستان های شازند، اراک، تفرش و خمین سر ریز کردند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: هشت مورد سازه پخش سیلاب، 10 مورد گابیون بندی، 2 مورد بند خاکی و چهار مورد سنگ و ملات به ظرفیت 10 میلیون متر مکعب امسال با هدف ذخیره سازی رواناب ها در سطح 26 حوزه آبخیز استان اجرا شده است.
عظیمی گفت: اجرای عملیات بیولوژیکی، بانکت بندی، کپه کاری و سطوح هلالی از دیگر اقدام های این اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برای ذخیره سازی آب و کنترل رواناب در استان بوده است.
وی ادامه داد: این طرح ها با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد ریال با هدف افزایش سطح سفره های زیر زمینی، تغذیه چاه ها و قنوات، کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش آبی در استان مرکزی انجام شده است.
بیش از 12 هزار و 500 سازه آبخیزداری با ظرفیت 82 میلیون متر مکعب در استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.