به گزارش ایرنا، «بهروز اکرمی» عصر سه شنبه در پنجاه و سومین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی، افزود: با وجود برنامه های متعدد در حوزه پسماند عفونی بیمارستانی مشکلاتی در این خصوص وجود دارد و این عرصه نیاز به بازنگری و مشارکت بیشتر متولیان دارد.
وی اضافه کرد: پسماند مراکز درمانی سرشار از آلودگی های متعدد هستند و بی خطر سازی آن ها قبل از مخلوط شدن با سایر پسماندهای محل دفن اجتناب ناپذیر است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: دفع پسماندهای عفونی بر اساس قانون بر عهده تولیدکنندگان آن است که بیمارستان ها نسبت به این مهم اقدام کرده اما اغلب مطب ها اقدام چشمگیری نداشته اند.
اکرمی افزود: 345 مطب تولید کننده پسمانده عفونی در استان مرکزی شناسایی شده که با وجود درخواست مهلت برای انعقاد قرارداد دفع اصولی پسماند عفونی خود، تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده اند.
وی ادامه داد: انعقاد قرارداد برای دفع بهداشتی پسماند عفونی این نیست که پزشکان پسماند خود را در کیسه های زباله ریخته و آن را در سطل زباله کنار خیابان بگذارند، بلکه پزشکان باید در خصوص دفع بهداشتی پسماندهای خود اقدام کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: دفن پسماند باید با روش های نوین و بهره گیری از فناوری روز دنیا همراه باشد و دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و اداره کل حفاظت محیط زیست باید نسبت به این مهم اقدام کنند.
اکرمی در خصوص ساماندهی کشتارگاه های استان نیز گفت: شهرداری های استان باید فعالیت های این مراکز را مورد ارزیابی قرار داده و در صورتی که فعالیت کشتارگاهی بدون در نظر گرفتن اصول بهداشتی باشد به کار گروه سلامت استان گزارش دهند.
رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی استان مرکزی نیز گفت: عطاری‌ها نیازمند ساماندهی و نظارت جدی هستند.
دکتر سید محمد جمالیان افزود: عطاری ها یکی از عوامل خودکشی ها هستند چرا که انواع داروها و مواد غیرمجاز و قاچاق را به شهروندان عرضه می کنند.
وی ادامه داد: ترامادول 200، متادون و برخی دیگر در بیشترعطاری‌ها موجود است که تجویز غیراستاندار این داروها سبب ایجاد مخاطراتی شده است.
جمالیان عنوان کرد: عطاری‌ها مجوز فعالیت خود را از اصناف دریافت می‌کنند و با توجه به اینکه نظارت بر این واحدها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست اما برنامه نظارتی در این حوزه تدوین شده است.
استان مرکزی 12 شهرستان، 33 شهر، 23 شهر و 795 روستای دارای دهیاری و یک میلیون و 440 هزار نفر جمعیت دارد.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.