در این اطلاعیه که روز سه شنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا استان مرکزی قرار گرفت آمده است: شهروندان از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل نگهداری این آبزیان در شرایط بهداشتی نامناسب خودداری کنند.
اطلاعیه می افزاید: مردم در هنگام خرید ماهی قرمز باید به شکل ظاهری و سلامت آن شامل تحرک مناسب، شنای متعادل، باله های سالم بدون شکستگی و خوردگی، پولک های کشیده شده در سطح کل بدن و چشم های بدون بیرون زدگی توجه کنند و از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علایم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری کنند.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: برای سالم نگه داشتن ماهی قرمز باید میزان اکسیژن کافی، مقدار آب مناسب و دمای آب مورد توجه قرار گیرد.
این اطلاعیه افزوده است: میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل 2 لیتر بوده و با توجه به اینکه اکسیژن موجود در آب در دمای پایین ماندگاری بیشتری دارد نیاز است تنگ ماهی در فضای خنک تر منزل مستقر شود.
در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: در هنگام تعویض آب نیازی به دستکاری ماهی نبوده و در صورت لزوم افرادی که سابقه بیماری و یا حساسیت های پوستی دارند از دستکش استفاده شده و شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به این آبزیان انجام شود.
اطلاعیه عنوان کرده است: برای ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می توان از نمک به میزان سه درصد و یا سایر ضدعفونی کننده ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.
اداره دامپزشکی استان مرکزی در این اطلاعیهآورده است: مردم باید در پایان نوروز از رها سازی آبزیان در رودخانه ها و یا نهرها خودداری کنند و در محل های خاصی که شهرداری مشخص کرده است این ماهی ها رهاسازی شود.
در این اطلاعیه تاکید شده است: عرضه هر گونه خزندگان، دوزیستان و حلزون ها غیرمجاز است و بعضی از گونه ها از جمله لاک پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری(گوش قرمز) به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می شود.
در این اطلاعیه ادامه داده شده است: عرضه این گونه ها ممنوع است و شهروندان باید از خرید آن ها خودداری کنند.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.