یکی از برترین تعالیم دین مبین اسلام، احسان و نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان است و خدمت به محرومان و نیازمندان، یکی از شیرین ترین و پسندیده ترین عبادت ها است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، حمایت از نیازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت و 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، با صدور فرمانی در 14 اسفند 57، تشکیل شد.
تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) توانسته است بسیاری از نیازمندان را تحت پوشش قرار دهد و چهره فقر را در کشور، کمرنگ کند به طوری که امروز 6 درصد از جمعیت کشور زیر پوشش این نهاد هستند و سالانه در قالب برنامه های مختلف از خدمات آن استفاده می کنند.
در استان مرکزی 44 هزار خانوار تحت پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون هشت هزار و 629 مددجو در استان به خودکفایی رسیده و از پوشش این نهاد حمایتی خارج شدند.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد که هم اکنون پنج هزار و 101خانوار مستمری بگیر با 9 هزار و 642 نفر تحت پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) این شهرستان هستند.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: این نهاد تلاش می کند در هر سال خانواده های تحت پوشش را با توانمندسازی و ایجاد اشتغال، از چرخه حمایتی خارج کند.
« قنبر موسی نژاد» افزود: حدود 2 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی، از ابتدای امسال از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند.
وی ادامه داد: توانمندسازی جامعه هدف در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در رویکرد جدید خدمت رسانی به محرومان و اقشار آسیب پذیر دارای جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های این نهاد است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی اظهار داشت: هدف اصلی کمیته امداد کارآفرینی، اشتغال و خودکفایی است و این نهاد حمایتی افراد را توانمند و تبدیل به کارآفرین می‌کند و در واقع نوعی اورژانس اجتماعی محسوب می شود.
استاندار مرکزی توانمند سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) را از راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب بیان کرد.
سید« علی آقازاده» تاکید کرد: توانمند سازی مددجویان کمیته امداد یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است .
وی افزود: توانمند سازی مددجویان از برنامه های اولویت دار این نهاد حمایتی است که با پرداخت کمک هزینه اشتغال پیگیری می شود.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) خمین گفت: کمک به معیشت، درمان، مسکن، جهیزیه و ازدواج، تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان، بیمه تکمیلی و درمان، حمایت های حقوقی و مشاوره های خانوادگی و کمک به توسعه و تعمیق فرهنگ دینی و اسلامی از اقدامات کمیته امداد است.
« جواد داودی» افزود: توانمندسازی مددجویان تحت حمایت به عنوان تنها راه برون رفت از چرخه فقر همواره مورد توجه کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.
وی اظهار داشت: رویکردهای جدید این نهاد در بهبود و ارتقای شیوه های توانمندسازی از طریق ترویج فرهنگ کار، مهارت آموزی، کارآفرینی، کارانگیزی، توان افزایی و اشتغال مزدبگیری تاثیرگذار است.
مدیرکمیته امداد امام خمینی (ره) خمین تاکید کرد: توانمندسازی جامعه هدف به عنوان نخستین وظیفه در اساسنامه این نهاد ذکر شده و بر این اساس هدف از تشکیل این نهاد، توانمندسازی و شکوفایی استعداد‌ها و تأمین خوداتکایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی به آنان عنوان شده است.
داودی گفت: 10 درصد از مددجویان تحت پوشش این نهاد در شهرستان با توانمندشدن در زمینه اشتغال در هرسال از چرخه حمایتی خارج می شوند.
وی تاکید کرد: پس از خروج مددجویان فقط مستمری آنها محدود می شود اما ارائه خدمات مشاوره و فرهنگی به این افراد ادامه دارد.
مدیر کمیته امدا امام خمینی (ره) خمین یادآورشد: استفاده از تسهیلات 50 تا 200 میلیون ریالی اشتغال به صورت قرض‌الحسنه یکی از اراهکارهای خودکفایی اقتصادی مددجویان است.
داودی با اشاره به کمک 11 میلیاردی خیران این شهرستان در قالب طرهای ایتام ومحسنین گفت: یک هزار و 698 حامی در خمین با مشارکت درطرح محسنین و ایتام حمایت 795 کودک بی سرپرست و بدسرپرست را بر عهده گرفته اند.
وی اظهار داشت: یک هزار و 258 کودک بی سرپرست در قالب طرح ایتام در خمین پشتیبانی می شوند و 440 نفر نیز تحت پوشش طرح محسنین ثبت نام شده اند.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) خمین افزود: به منظور حمایت از ایتام و زنان سرپرست خانوار مسکن 18 واحدی ویژه خانواده های محروم و ایتام با اعتبار 30 میلیارد ریال در شهرستان ساخته شده است.
داودی یادآورشد: به منظور حمایت ازدانش آموزان ودانشجویان خانواده های تحت پوشش یک میلیارد و 295 میلیون ریال کمک هزینه تحصیلی امسال به دانش آموزان و دانشجویان خمینی در حال تحصیل این نهاد حمایتی پرداخت شد.
امام جمعه خمین نیز گفت: توانمندسازی مهارتی و اقتصادی مددجویان باید محور فعالیت نهادهای حمایتی نظیرکمیته امداد باشد تا این اقشار در بازه زمانی مناسب از چرخه فقر خارج شوند.
حجت الاسلام سی« علی حسینی پور» افزود: هدف از ایجاد نهادهای حمایتی مستمری بگیری نیست بلکه این مجموعه ها باید مددجویان را در زمینه اقتصادی به خودکفایی برسانند.
وی تاکید کرد: فرهنگ کار و مدیریت اقتصادی خانوار باید به مددجویان آموزش داده شود تا در شرایط مختلف بتوانند زندگی خود را اداره کنند.
فرماندار خمین گفت: 35 درصد از مردم این شهرستان از کمک های مستقیم و موردی نهادهای حمایتی و موسسه های خیریه بهره مند می شوند.
«احمد طهرانی» افزود: توانمند سازی و ایجاد اشتغال‌ مددجویان باید با همکاری دولت و بخش خصوصی و همراهی خیران، محور برنامه های کمیته امداد قرار گیرد.
وی اظهار داشت: حمایت از مددجویان نباید به حمایت مادی محدود شود چراکه پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی از خانواده های آسیب دیده برای زندگی سالم ضروری است.
خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که پنج هزار و 101 خانوار مستمری بگیر با 9 هزار و 642 نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) دارد.
9930/7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.