به گزارش ایرنا،‌ دکتر «مرتضی ضرابی» روز دوشنبه در آیین رونمایی از دفتر بانک خون بند ناف شهرستان ساوه در مرکز جهاد دانشگاهی افزود: دفاتر بانک خون بند ناف شهرستانی از جمله دفتر ساوه صرفا فعالیت های اطلاع رسانی، جمع آوری و ارسال خون بند ناف به تهران را انجام می دهند.
ضرابی افزود: کار ذخیره سازی خون بند ناف به شکل متمرکز فقط در تهران انجام می شود و تاکنون نیز 110 هزار نمونه خون بند ناف در کشور ذخیره سازی شده که بزرگترین ظرفیت در سطح خاورمیانه است.
وی پیش بینی کرد که در سال آینده، 20 هزار نمونه به حجم ذخایر خون بند ناف کشور اضافه شود.
به گفته این مسئول، علاوه بر صدور دانش فنی، صادرات سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف از اهداف عمده مرکز رویان کشور است که می تواند ارزآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در مجموع نزدیک به 400 بیمارستان و یک هزار و 500 پزشک در سراسر کشور با این مرکز در زمینه جمع آوری خون بند ناف همکاری دارند.
دکتر ضرابی گفت: پژوهشگاه رویان در زمینه ذخیره سازی سلول های بنیادی خون محیطی هم به مراکز مختلف کشور خدمات ارائه می کند.
وی توضیح داد: خون محیطی بیشتر مورد نیاز مراکز پیوند برای بیماران سرطانی و بیمارانی که نیاز به پیوند اتولوگ یا نیاز به پیوند از افراد دیگر دارند، مربوط است و بانک خون رویان تنها مرکز در کشور است که این خدمات را به بیماران سرطانی ارائه می کند.
وی گفت: در سطح دنیا حدود 400 بانک خون بند ناف وجود دارد که حجم ذخیره سازی این مراکز پنج میلیون نمونه است و 40 هزار پیوند نیز با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف انجام شده است.
به گفته دکتر ضرابی در ایران نیز 30 پیوند برای بیماری های خونی با استفاده از خون بندناف تاکنون انجام شده است.
وی گفت: بزرگترین طرح کار آزمایی بالینی برای بیماران فلج مغزی نیز توسط پژوهشگاه رویان در کشور آغاز شده است و سال آینده به بیمارانی که دچار فلج مغزی هستن،د خدمات سلول درمانی ارائه می شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: با توجه به درخواست هایی که در زمینه خدمات سلول های بنیادی بازارهای هدف از جمله کشورهای همسایه دریافت شده، در حال بررسی و امکان سنجی برای انتقال این دانش هستیم.
وی در زمینه فعالیت های برون مرزی در حوزه خون بند ناف،‌ گفت: اکنون ۲ دفتر در کشور عمان و همچنین شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق تاسیس شده که تاکنون ۴۰ نمونه خون بند ناف از این مراکز به درون کشور وارد و ذخیره سازی شده است.
دکتر ضرابی گفت: برای راه اندازی بانک خون بند ناف، هر کشوری که تمایل داشته باشد، سرمایه گذار را معرفی می کند و دانش فنی به آن کشور انتقال می یابد.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز،‌ گفت: ایجاد دفتر اطلاع رسانی و دریافت خون بند ناف در شهرستان ساوه یکی از خدمات ماندگار است که می تواند منشاء سلامتی بسیاری از بیماران صعب العلاج باشد.
«علی میرزائی» اظهار داشت: با سلول های بنیادی و تولید علم برتر، بسیاری از خانواده‌های ایرانی برای مداوای بیماران خود، دیگر نیازی به تحمل رنج سفر خارج از کشور و هزینه های سنگین را ندارند.
وی گفت: در جهاد دانشگاهی پژوهش ها به صورت مساله محور انجام می شود و در زمینه خون بند ناف که ماده ای با ارزش و حیاتی است نیز تلاش های زیادی صورت گرفته به طوری که اکنون ایران یکی از کشورهای مترقی در این زمینه محسوب می شود.
فرماندار ساوه گفت: وجود دفتر بانک خون بند ناف برای شهرستان ساوه یک فرصت است و ما نیز همه ظرفیت ها را برای همکاری در اختیار جهاد دانشگاهی قرار خواهیم داد.
میرزائی از رسانه های گروهی درخواست کرد که با اطلاع رسانی وسیع و آگاهی دادن به مردم در خصوص فعالیت این مرکز و نیز تبیین نقش موثر سلول های بنیادی در درمان بیماری های های صعب العلاج، شهروندان را متوجه اهمیت آن کنند.
فرماندار ساوه با اشاره به خدمات ماندگار دانشمندان اهل استان مرکزی از جمله دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» در توسعه پژوهشکده رویان،‌ گفت: باید دانشمندان و اندیشمندان کشور که منشا آثاری گران بها به خصوص در حوزه بانک خون و سلول های بنیادی هستند، را تکریم کرد زیرا سلول های بنیادی می تواند یک انقلاب علمی و پزشکی در کشور ایجاد کند.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت پس از اراک بزرگترین مرکز جمعیتی استان مرکزی محسوب می شود.
9921/6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.